eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec byłych posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej skazanych w procesie brzeskim za działalność na rzecz demokratycznego Państwa Polskiego

Poselski projekt ustawy o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec byłych posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej skazanych w procesie brzeskim za działalność na rzecz demokratycznego Państwa Polskiego

projekt dotyczy przywrócenia czci i godności posłom na Sejm II Rzeczypospolitej, represjonowanym za działalność na rzecz demokratycznej Polski poprzez rewizję wyroków tzw. procesu brzeskiego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 363
  • Data wpłynięcia: 2012-04-25
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

363


Druk nr 363

Warszawa, 25 kwietnia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja



Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o uznaniu za nieważne orzeczeń
wydanych wobec byłych posłów na Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej skazanych w
procesie brzeskim za działalność na
rzecz demokratycznego Państwa
Polskiego
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Leszka Aleksandrzaka.

(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Jan Bury; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin;
(-) Tomasz Garbowski; (-) Marek Gos; (-) Dariusz Joński; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Witold Klepacz; (-) Jan Łopata;
(-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-) Krystyna Łybacka; (-) Mirosław
Maliszewski; (-) Zbigniew Matuszczak;
(-)
Leszek Miller; (-) Grzegorz
Napieralski; (-) Cezary Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Mirosław
Pawlak; (-) Stanisława Prządka; (-) Józef Racki; (-) Marek Sawicki;
(-) Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska; (-) Henryk Smolarz; (-) Zbigniew
Sosnowski; (-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Andrzej Sztorc; (-) Tadeusz
Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław
Wziątek; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny; (-) Stanisław
elichowski.
projekt   

USTAWA 
 
z dnia  ………………… 2012 r. 
o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec byłych posłów na Sejm 
Rzeczypospolitej Polskiej skazanych w procesie brzeskim za działalność 
na rzecz demokratycznego Państwa Polskiego 
 
 
Art.  . 
Uznaje  się  za  nieważne  orzeczenia  wydane  przez  polskie  organy    wymiaru 
sprawiedliwości    wobec    byłych  posłów    na  Sejm  Rzeczypospolitej  Polskiej  w 
procesie  brzeskim  w  okresie  od    października 
  do    stycznia 
r., 
jeżeli  czyn  zarzucony  lub  przypisany  był  związany  z  działalnością  na  rzecz 
demokratycznego  Państwa  Polskiego,  w  szczególności  z  wykonywaniem 
demokratycznie uzyskanego mandatu poselskiego. 
 
Art.  . 
. Nieważność  orzeczenia  stwierdza  Sąd  Okręgowy  Warszawa‐Praga  w 
Warszawie. 
. Stwierdzenie  nieważności  orzeczenia  uznaje  się  za  równoznaczne  z 
uniewinnieniem. 
. Stwierdzenie  nieważności  orzeczenia  nie  pociąga  za  sobą  obowiązku 
odszkodowania od Skarbu Państwa. 
 
Art.  . 
. Stwierdzenie  nieważności  następuje  na  wniosek  Rzecznika  Praw 
Obywatelskich,  Ministra  Sprawiedliwości,  prokuratora,  krewnego 
represjonowanego posła w linii prostej, a także minimum   posłów na Sejm 
Rzeczypospolitej Polskiej sprawujących mandat w dacie składania wniosku. 
. Sąd orzeka na posiedzeniu na podstawie akt postępowania organu wymiaru 
sprawiedliwości, który wydał orzeczenie, a w miarę potrzeby przeprowadza 
dalsze postępowanie dowodowe. 
. Na  postanowienie  w  przedmiocie  nieważności  orzeczenia  przysługuje 
zażalenie podmiotom, o których mowa w ust.  . 
. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, w postępowaniu o stwierdzenie 
nieważności  orzeczenia  mają  odpowiednie  zastosowanie  przepisy  Kodeksu 
postępowania  karnego  z  tym,  że  udział  prokuratora  w  posiedzeniu  o 
stwierdzenie nieważności jest obowiązkowy. W posiedzeniu ma prawo wziąć 
udział osoba uprawniona do składania na jej korzyść środków odwoławczych, 
a także reprezentant  posłów, o których mowa w ust.  , a ponadto za zgodą 
sądu inne osoby. Z przebiegu posiedzenia sporządza się protokół. 
 
Art.  . 
Stwierdzeniu  nieważności  nie  stoi  na  przeszkodzie  wykonanie  kary, 
zastosowanie  amnestii  lub  abolicji,  zatarcie  skazania,  akt  łaski,  przedawnienie, 
zadośćuczynienie, śmierć osoby represjonowanej, której orzeczenie dotyczy. 
       
Art.  . 
. Stwierdzając nieważność orzeczenia, sąd może  orzec na wniosek podmiotów, 
o których mowa w art.   ust.  , o podaniu treści postanowienia do publicznej 
wiadomości w szczególny sposób. 
. Na postanowienie przysługuje zażalenie podmiotom, o których mowa w art.   
ust.  . 
 
Art.  . 
Sąd może zasądzić od Skarbu Państwa pokrycie w całości lub w części kosztów 
symbolicznego  upamiętnienia  posłów  na  Sejm  Rzeczypospolitej  Polskiej 
niesłusznie  represjonowanych,  jeżeli  represje  te  były  skutkiem  wykonania 
orzeczenia uznanego za nieważne. Art.   ust.   stosuje się odpowiednio. 
 
Art.  . 
Koszty postępowania w sprawach objętych ustawą ponosi Skarb Państwa. 
 
Art.  . 
Ustawa wchodzi w życie po upływie   dni od dnia ogłoszenia. 
 
UZASADNIENIE 
 
 
Celem  ustawy  jest  pełne  przywrócenie  czci  i  godności  posłom  na  Sejm  )) 
Rzeczypospolitej,  represjonowanym  za  działalność  na  rzecz  demokratycznej 
Polski  przez  obóz  sanacyjny.  Wyrazem  tych  represji  był  tzw.  proces  brzeski 
przywódców Centrolewu, przeprowadzony w dniach   października 
 r. do 
 stycznia 
 r., w którym skazano   posłów na Sejm RP  na kary od  ,  do   
lat  więzienia,  po  ich  uprzednim  aresztowaniu  w  nocy  z  /   września 
  r. 
Chodzi  o  następujących  posłów:  Wincentego  Witosa,  Kazimierza  Bagińskiego, 
Norberta  Barlickiego,  Adama  Ciołkosza,  Stanisława  Dubois’a,  Władysława 
Kiernika, (ermana Liebermana, Mieczysława Mastka, Adama Pragiera oraz Józefa 
Putka.  Projekt ustawy jest wykonaniem  historycznego, moralnego i prawnego 
obowiązku demokratycznej ))) Rzeczypospolitej wobec tych posłów. 
 
O  bezpodstawności  zarzutów  stawianych  przez  obóz  sanacyjny  grupie 
wymienionych posłów świadczy już sam fakt, że po klęsce wrześniowej, będącej 
przede  wszystkim  klęską  rządzącego  obozu  sanacyjnego,  wywodzący  się  z  tego 
obozu  Prezydent  Rzeczypospolitej  na  uchodźstwie   Władysław  Raczkiewicz 
wydał  w  dniu    października 
r.  dekret  o  amnestii  dla  byłych  więźniów 
brzeskich  Dz. U. Nr 
, poz. 

Dekretem  tym  Prezydent  udzielił  tym  posłom  „całkowitej  amnestii  oraz 
przywrócił  im  wszystkie  prawa  obywatelskie,  honorowe,  godności,  odznaczenia  i 
ordery”, a uczynił to – jak głosi dekret ‐ „celem zatarcia rozterek przeszłości oraz 
dokonania  pełnego  zjednoczenia  narodowego”.  Wkrótce  po  tym  niektórzy  z  nich 
włączyli  się  do  walki  z  hitlerowską  )))  Rzeszą  Niemiecką,  w  tym  u  boku  gen. 
Władysława Sikorskiego. 
Fakt  wydania  tego  dekretu,  jako  element  zabiegów  Prezydenta  o  „pełne 
zjednoczenie narodowe” jednoznacznie poświadcza o bezpodstawności zarzutów 
postawionych  byłym  posłom  i  o  bezprawności  wydanych  wyroków.  Jednak 
sanacyjny  Prezydent  nie  zdecydował  się  powiedzieć  tego  wprost,  używając  w 
zamian eufemizmu o „zatarciu rozterek przeszłości”. 
Projektowana  ustawa  nie  jest  precedensem  w  najnowszej  historii 
Rzeczypospolitej  Polskiej.  Poprzedziła  ją  ustawa  z  dnia 
  lutego 
  r.  o 
uznaniu  za  nieważne  orzeczeń  wydanych  wobec  osób  represjonowanych  za 
działalność  na  rzecz  niepodległego  bytu  Państwa  Polskiego  Dz.  U.  Nr  ,  poz. 
,  z  późn.  zm. .  Ustawa  ta  jest  niejako  pierwowzorem  dla  projektowanej 
ustawy,  gdyż  reguluje  podobną  materię.  Nadto  przy  opracowywaniu  projektu 
wzięto pod uwagę opinie Biura Analiz Sejmowych z dnia   sierpnia 
r. oraz z 
dnia 
  lutego 
  r.,  a  także  orzecznictwo  Trybunału  Konstytucyjnego  w 
przedmiocie sprawy. 
Ustawa  nie  przewiduje  odszkodowań,  więc  nie  wskazuje  organów,  które 
miałyby orzekać w tej sprawie i procedury w tym zakresie. Ustawa może  ale nie 
musi   generować  wydatków  ze  strony  budżetu  państwa  w  przypadku 
ewentualnego  zasądzenia  od  Skarbu  Państwa  kosztów  pokrycia  w  całości  lub 
części symbolicznego upamiętnienia posłów  art.   projektu ustawy . Byłyby to 
wydatki rzędu kilku tysięcy zł.   
Ustawa  nie  spowoduje  innych  wydatków  z  budżetu  państwa  poza  wyżej 
wymienionym. 
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. 
Zgodnie  z  art. 
  ust.    zdanie  drugie  projekt  poselski  nie  wymaga 
konsultacji przed  złożeniem na ręce Marszałka Sejmu. 
 
 
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: