eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa.

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa.

projekt ustawy dotyczy wprowadzenia identycznego momentu powstania nadpłaty w podatku dochodowym i w podatku od towarów i usług

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 907
  • Data wpłynięcia: 2008-07-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1318

907


Druk nr 907

Warszawa, 26 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-46-2008


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy - Ordynacja
podatkowa.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Mirosław Sekuła.


Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot





projekt

USTAWA
z dnia 2008 r.

o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa

Art. 1.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z
późn. zm.)) w art. 73 w § 1 w pkt 5 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 6.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.



















1)

Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86,
poz. 732, Nr 143, poz. 1199, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031, Nr 217, poz.
1590, Nr 225, poz. 1635, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, Nr 120, poz. 818, Nr 192, poz. 1378, Nr 225, poz. 1671.



UZASADNIENIE

1.Wyjaśnienie celu ustawy.

Celem ustawy jest wprowadzenie identycznego momentu powstania nadpłaty w
podatku dochodowym i w podatku od towarów i usług poprzez skreślenie przepisu
wprowadzającego późniejszy „sztuczny” i bardzo niekorzystny dla podatników moment
powstania nadpłaty w podatku od towarów i usług (dalej podatek VAT). Umożliwi to ochronę
podatników, którzy obecnie w przypadku zadeklarowania podatku w złym okresie
rozliczeniowym (np. za wcześnie) są zobowiązani do zapłaty wysokich odsetek za zwłokę.

2. Przedstawienie stanu obecnego.

W obecnym stanie prawnym różny jest moment powstania nadpłaty w podatku
dochodowym od osób prawnych i podatku VAT. W przypadku nadpłaty w podatku VAT
powstaje ona nie z dniem zapłaty zawyżonego podatku, ale co do zasady z dniem złożenia
korekty deklaracji. Takie uregulowanie powoduje, że niemożliwe jest zaliczenie nadpłaty w
podatku VAT na poczet zaległości podatkowej na dzień zapłaty zawyżonego podatku ale
dopiero na dzień złożenia korekty deklaracji. Oznacza to, że podatnicy, którzy zadeklarowali
podatek VAT należny w złym okresie rozliczeniowym, np. za wcześnie, są obowiązani do
zapłaty odsetek za zwłokę od zaległości za kolejny okres naliczanych aż do momentu złożenia
korekty deklaracji za miesiąc powstania nadpłaty, podczas gdy Skarb Państwa dysponował
środkami pochodzącymi z nadpłaconego podatku przez cały ten okres już od momentu jego
wpłaty przez podatnika.

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Projektowana
zmiana
przewiduje,
że nadpłata w podatku od towarów i usług będzie
powstawać z dniem dokonania zapłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od
należnej. Wyeliminuje to konieczność zapłaty odsetek za zwłokę w sytuacji, gdy Skarb
Państwa nie poniósł uszczerbku, a podatnik dokonał zapłaty podatku VAT we wcześniejszym,
korzystniejszym dla budżetu, terminie. Również w przypadku, kiedy podatnik pomniejszył
VAT należny o VAT naliczony za wcześnie (np. w dacie wystawienia a nie otrzymania
faktury), odsetki od zaległości podatkowej w miesiącu przedwczesnego odliczenia naliczane
byłyby jedynie do momentu zapłaty podatku w wysokości wyższej od należnej za kolejny
okres rozliczeniowy, a nie do momentu złożenia korekty deklaracji jak to ma miejsce obecnie.

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.

Przedmiotowy projekt spowoduje wyeliminowanie niesprawiedliwej kary dla
przedsiębiorców, jaką niewątpliwie jest obowiązek zapłaty odsetek od zbyt wcześnie
zadeklarowanego podatku VAT. Projekt tym samym ułatwi działalność gospodarczą, bowiem
przedsiębiorcy nie będą bać się konsekwencji zbyt wczesnego zadeklarowania podatku VAT,
a odsetki od zaległości podatkowej w wyniku zbyt wcześnie odliczonego podatku naliczonego
będą naliczane jedynie za okres, kiedy Skarb Państwa poniósł rzeczywisty uszczerbek, czyli
do chwili nadpłacenia podatku przez podatnika za okres następny.
Skutki finansowe natomiast należy rozpatrywać z dwóch stron: z jednej Skarb
Państwa straci część wpływów z odsetek, jednak z drugiej Skarb Państwa może uzyskać do
budżetu wpływy od przedsiębiorców, którzy mogą skalkulować, z ostrożności, podatek
wcześniej aniżeli do tej pory w związku z brakiem ryzyka związanego z wcześniejszą zapłata.
Dodatkowo, każde ułatwienie dla przedsiębiorców ujęte w przepisach prawa powoduje
dodatkowe wpływy do budżetu zarówno poprzez zwiększenie ilości transakcji przez
przedsiębiorców, jak i poprzez napływ zewnętrznych inwestorów, co w każdym przypadku
powoduje zwiększenie wpływów do budżetu Skarbu Państwa.

Skutki prawne polegają przede wszystkim na umożliwieniu organom podatkowym, w
wyniku prowadzonego postępowania o stwierdzenie nadpłaty, zaliczenia nadpłaty na poczet
zaległości podatkowych na moment zapłaty przez podatnika nienależnego lub wyższego od
należnego podatku VAT oraz na obliczanie odsetek od zaległości podatkowej, na poczet
której zaliczana jest nadpłata, do momentu faktycznego nadpłacenia podatku przez podatnika,
a nie do dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowaną deklaracją, z
której wynika kwota tej nadpłaty.

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa europejskiego.





Warszawa, 21 lipca 2008 r.


BAS – WAEM – 1965/08


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r., Nr 23, poz. 398
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:


1.

Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zmianami). Zmiana
polega na uchyleniu art. 73, par. 1 pkt 6 tej ustawy.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Proponowana zmiana dotyczy m. in zagadnień związanych z opodatkowaniem
podatkami pośrednimi (korekta deklaracji VAT). Zagadnienia dotyczące
opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem regulacji prawa Unii
Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie unijnym zgodnie z art.
93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Podstawowe znaczenie ma
w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w
sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z
11.12.2006 r. s. 1, ze zmianami; dalej: dyrektywa 2006/112).

3.
Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z postanowieniami dyrektywy 2006/112.



strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: