eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa

- projekt przewiduje uchylenie par. 3 art. 81b ustawy wyłączającego uprawnienie do skorygowania deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli podatkowej w zakresie podatku od towarów i usług

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 664
  • Data wpłynięcia: 2008-04-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1318

664


Druk nr 664

Warszawa, 23 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-7-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy - Ordynacja
podatkowa.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
została upoważniona poseł Hanna Zdanowska.

Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot






projekt


USTAWA
z
dnia
2008
r.
o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa


Art. 1.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z
późn. zm.1)) w art. 81b uchyla się § 3.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie


1. Uwagi ogólne – cel ekonomiczno-społeczny wprowadzenia ustawy
Ustawa ma na celu zmniejszenie barier podatkowych dla przedsiębiorców poprzez
wprowadzenie możliwości korekty deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej. W
chwili obecnej takie rozwiązanie nie jest dopuszczone prawnie, co powoduje, że w przypadku
każdej wykrytej nieprawidłowości musi być wszczęte postępowanie podatkowe i w jego
efekcie wydana decyzja.

2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa (ew. jednostek
samorządu terytorialnego)
Z jednej strony projektowana regulacja może wpłynąć na zmniejszenie wpływów
podatkowych z tytułu tzw. dodatkowego zobowiązania podatkowego w podatku VAT. Z
drugiej strony wprowadzenie ustawy może przyczynić się do poprawy ściągalności podatku

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86,
poz. 732 i Nr 143, poz. 1199, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031, Nr 217, poz.
1590 i Nr 225, poz. 1635 oraz z 2007 r. Nr 112, poz. 769, Nr 120, poz. 818, Nr 192, poz. 1378 i Nr 225, poz.
1671.
VAT, a w efekcie do wzrostu wpływów do budżetu państwa. Pomimo braku możliwości
podania dokładnych danych na temat spodziewanych skutków finansowych wdrożenia ustawy
można oczekiwać, że efekt ten może być znaczący. Wprowadzenie ustawą z dnia 22 września
2006 r. o zmianie ustawy o kontroli skarbowej analogicznego zapisu, umożliwiającego
składanie korekty deklaracji po kontroli urzędu kontroli skarbowej przyniosło znaczące
wpływy do budżetu państwa. Jak podało Ministerstwo Finansów w ciągu trzech kwartałów
2007 r. podatnicy wpłacili na konta urzędów skarbowych ponad 63 mln zł z tytułu korekty
deklaracji (wykres 1). Ponadto, wprowadzenie takiego przepisu skróciło czas
przeprowadzania kontroli przez urząd skarbowy i przyczyniło się nie tylko do wzrostu
przychodów, ale także osiągnięcia pewnych oszczędności. Prawidłowo przeprowadzane
kontrole powodują, że nie dochodzi do nienależnych zwrotów VAT, co nie uszczupla budżetu
państwa.
Wykres 1: Wpływy z tytułu korekty deklaracji po kontroli
urzędu kontroli skarbowej
30
27,7
25
18,7
20
16,7
ł
15

z
15
l
n
m

10
5
0
XI-XI 2006
I-II 2007
IV-VI 2007
VI-IX 2007

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: „Rzeczpospolita” z dnia 21 listopada 2007 r.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na rynek
pracy.

4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na rozwój regionów
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na
konkurencyjność gospodarki.
Pośrednio wprowadzone ustawą zmiany wpłyną pozytywnie na przedsiębiorczość poprzez
ułatwienie dopełniania formalności podatkowych oraz zmniejszenie potencjalnych sankcji
płaconych przez przedsiębiorców za popełnione nieprawidłowości przy wypełnianiu
deklaracji VAT.
5. Wpływ na rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie będzie mieć wpływu na rozwój regionalny.

6. Konsultacje
społeczne
Brak możliwości korekty deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej jest dotkliwie
odczuwalną przez przedsiębiorców barierą podatkową. Postulat dotyczący likwidacji tego
zapisu często podnoszony jest przez organizacje zrzeszające przedsiębiorców, w ostatnim
czasie pojawił się m.in. na „Czarnej Liście Barier” oraz w „Almanachu Podatkowym”,
dokumentach wydanych przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Podobnie negatywną opinię na temat funkcjonowanie tego zapisu mają przedstawiciele
środowiska prawniczego. Jak podkreśla Leonard Etel w „Komentarzu do Ordynacji
Podatkowej” „w praktyce przepis ten jest postrzegany jako niezasadnie odbierający
podatnikom uprawnienie do skorygowania deklaracji VAT….Takie ukształtowanie przepisu
niepotrzebnie komplikuje realizację podatku od towarów i usług oraz je podraża…Stąd też
należy postulować szybką aktualizację analizowanego przepisu”.

7. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
8. Ocena końcowa
Należy zauważyć w obecnym stanie prawnym istnienie przepisu uniemożliwiającego
korektę deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej bezzasadnie różnicuje pozycję
podatników, dyskryminując podatników VAT. Warto także podkreślić, że na mocy art. 16a
ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy za popełnienie takich samych
nieprawidłowości przy rozliczaniu podatku VAT przedsiębiorca może zostać pociągnięty do
odpowiedzialności karnej bądź też nie, wszystko w zależności od tego czy nieprawidłowość
została wykryta w trakcie kontroli przeprowadzanej przez pracowników urzędu skarbowego,
czy też urzędu kontroli skarbowej. Wdrożenie projektowanej regulacji powinno
wyeliminować tego typu nielogiczności, przyczyniając się zarazem do zwiększenia spójności
prawa podatkowego.
Warszawa, dnia 8 maja 2008 r.
BAS-WAEM-1208/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z
2002 r., Nr 23, poz. 398, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zmianami), polegającą
na uchyleniu §3 tego artykułu. Obowiązujący art. 81b §3 wyłącza uprawnienie
do skorygowania deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli podatkowej –
w zakresie podatku od towarów i usług.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie zawiera przepisów regulujących
zagadnienia będące przedmiotem projektu ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa UE.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: