eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o utworzeniu Akademii Lotniczej w Dęblinie

Poselski projekt ustawy o utworzeniu Akademii Lotniczej w Dęblinie

projekt ustawy dotyczy utworzenia z dniem 1 stycznia 2011 r. Akademii Lotniczej w Dęblinie (z połączenia Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej w W-wie) - publicznej uczelni akademickiej, nad którą nadzór sprawuje Minister Obrony Narodowej, której celem będzie kształcenie i prowadzenie badań naukowych w zakresie badań technicznych, medycznych (nauk o zdrowiu) i wojskowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3566
  • Data wpłynięcia: 2010-10-19
  • Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 98 dn. 19-08-2011

3566

utworzenia Szpitala Klinicznego Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej z Polikliniką
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Warszawie dyrektor 6 Szpitala
Wojskowego z Przychodnią Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dęblinie
staje się zastępcą dyrektora Szpitala Klinicznego Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej
z Polikliniką Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Warszawie i dyrektorem
filii tego szpitala w Dęblinie.
7. Pierwsza kadencja organów Akademii trwa do dnia 31 sierpnia 2012 r.
8. Pierwszej kadencji, o której mowa w ust. 7, nie zalicza się do kadencji, o których mowa
w art. 77 ust. 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.
9. Pierwszy statut Akademii nadaje Minister Obrony Narodowej.

Art. 10.
1. Z dniem utworzenia Akademii wyposaża się Akademię w prawo własności
nieruchomości znajdujących się w zasobie nieruchomości Skarbu Państwa zajmowanej przez
6 Szpital Wojskowy z Przychodnią Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dęblinie.
2. Wojewoda Lubelski stwierdza w drodze decyzji nabycie przez Akademię prawa własności
nieruchomości, o której mowa w ust. 1.

Art. 11. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.


1 Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 113, poz. 717 i Nr 106, poz. 668, z
1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z
2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354,
Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200,
poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120,
poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1389, z 2006 r. Nr 104,
poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz.
589, Nr 176, poz. 1239 i Nr 181, poz. 1288, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr
237, poz. 1654 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958 i Nr 219, poz.
1704.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr
144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 80, poz. 542, Nr 120, poz. 818, Nr 176, poz. 1238 i 1240 i Nr
180, poz. 1280, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 202, poz. 1553
oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 359 i Nr 75, poz. 471.
5

Uzasadnienie

Celem uchwalenia ustawy o utworzeniu Akademii Lotniczej jest skonsolidowanie pod
względem organizacyjnym instytucji prowadzących działalność dydaktyczno-naukową na rzecz
lotnictwa państwowego, przede wszystkim lotnictwa wojskowego. Taka konsolidacja poprzez
zwykłe połączenie sił i środków łączących się instytucji spowoduje powstanie nowej jakości
i wykreuje nowe możliwości. Jest to również kolejny, naturalny krok w kierunku otwierania się,
do niedawna hermetycznie zamkniętych i szczelnie odizolowanych od rynku cywilnego,
instytucji wojskowych. Dzięki temu będą one mogły w coraz większym stopniu wypełniać
funkcje instytucji publicznych, których beneficjentami jest całe społeczeństwo i które

w zdecydowanie wyższym stopniu efektywnie wykorzystują przyznany im majątek publiczny.
Łączące się instytucje są wiodącymi w kraju ośrodkami zajmującymi się czynnikiem
ludzkim w lotnictwie oraz eksploatacją statków powietrznych. Ich spodziewany w wyniku
połączenia rozwój będzie miał w związku z tym istotny wpływ na bezpieczeństwo lotnictwa,
co w świetle zdarzeń z ostatniego okresu powinno mieć priorytetowe znaczenie.
Zintegrowanie pod szyldem Akademii łączących się instytucji pozwoli także na
przygotowanie systemowych rozwiązań istotnych dla funkcjonowania lotnictwa
państwowego, którego działalność jest obecnie regulowana Prawem lotniczym w zakresie
jedynie szczątkowym, niewystarczającym dla efektywnego działania tego lotnictwa oraz jego
współdziałania z lotnictwem cywilnym. Dlatego przygotowanie systemowych rozwiązań dla
lotnictwa państwowego jednocześnie powinno przynieść korzyści również lotnictwu
cywilnemu, a ze względu na jego dynamiczny rozwój, jako środka transportu i gałęzi
przemysłu, tym samym powinno dodatnie wpłynąć na gospodarkę narodową.
Utworzenie Akademii pozwoli na rozszerzenie oferty dydaktycznej na technicznych
i medycznych kierunkach studiów, których absolwenci są najbardziej poszukiwanymi
specjalistami w gospodarce narodowej.
Ponadto połączenie kilku instytucji mających ten sam podstawowy cel działania
odpowiada aktualnym tendencjom konsolidacyjnym występującym wśród uczelni
publicznych oraz jednostek badawczo-rozwojowych, a także jednostek organizacyjnych
ochrony zdrowia. Rozwiązanie takie jest uzasadniane nie tylko efektem skali, czy efektem
synergii, ale pozwala na wykonanie znacząco większej ilości zadań, w tym zadań publicznych
przy użyciu takich samych sił i środków.
Proponowane jest utworzenie Akademii z połączenia instytucji prowadzących
działalność głównie na rzecz lotnictwa wojskowego.
Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie, zwana dalej „WSO SP”, jest
uczelnią wojskową – publiczną uczelnią zawodową. Jej podstawowym kierunkiem działania
jest kształcenie i prowadzenie badań naukowych w dziedzinie nauk technicznych

i wojskowych, działalność na rzecz obrony narodowej oraz szkolenie personelu lotniczego.
Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie posiada uprawnienia do prowadzenia
dwóch kierunków studiów: lotnictwa i kosmonautyki na pierwszym i drugim poziomie oraz
bezpieczeństwa narodowego na pierwszym poziomie. Wyższa Szkoła Oficerska Sił
Powietrznych w Dęblinie nie posiada uprawnień do nadawania stopni naukowych. Wyższa
Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie jest jednocześnie jednostką wojskową.
Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej w Warszawie, zwany dalej „WIML”, jest
jednostką badawczo-rozwojową nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej, której
podstawowym kierunkiem działania jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych
w dziedzinie nauk medycznych oraz kształcenie podyplomowe w zawodach medycznych,
a także uczestniczenie w systemie ochrony zdrowia przez prowadzenie publicznego zakładu

1
opieki zdrowotnej. Instytut posiada dwa uprawnienia do nadawania stopnia naukowego
doktora nauk medycznych w zakresie biologii medycznej oraz medycyny.
6 Szpital Wojskowy z Przychodnią w Dęblinie jest samodzielnym publicznym
zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez Ministra Oborny Narodowej, udzielającym
świadczeń zdrowotnych wojskowemu personelowi lotniczemu głównie z Wyższej Szkoły
Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie oraz
jego rodzinom, a także pozostałej społeczności lokalnej.
Utworzenie publicznej uczelni akademickiej, jej likwidacja, a także połączenie z inną
uczelnią publiczną następuje w drodze ustawy – na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia
27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.).
Połączenie WSO SP z WIML zostało pozytywnie zaopiniowane przez Senat WSO SP
– uchwała nr 14/LXXXV/2010 z dnia 1 kwietnia 2010 roku. Pozytywną opinię w tej sprawie
wyraziła również Rada Naukowa WIML w uchwale nr 92.2010 z dnia 14 kwietnia 2010 r.
Nazwa nowej uczelni: „Akademia Lotnicza” jest zgodna z oczekiwaniem łączących się
instytucji. Nowa uczelnia będzie posiadać dwa uprawnienia do nadawania stopnia naukowego
doktora, a zatem będzie spełniać warunki określone w art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 27 lipca
2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (posiadanie przez uczelnię co najmniej dwóch
uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora) i może używać w swojej nazwie
wyrazu „akademia”. Użyty w proponowanej nazwie przymiotnik określa profil działalności
dydaktycznej i badawczej Akademii.
Podstawowymi kierunkami działalności Akademii będzie kształcenie oraz prowadzenie
badań naukowych w dziedzinie nauk technicznych, medycznych, nauk o zdrowiu oraz
wojskowych, a także prowadzenie prac rozwojowych i wdrożeniowych, których wyniki
powinny znaleźć zastosowanie w określonych dziedzinach gospodarki narodowej i życia
społecznego. Akademia prowadzić będzie także działalność w zakresie szkolenia lotniczego
oraz kształcenia podyplomowego i kształcenia ustawicznego. W szczególności działalność
dydaktyczna Akademii uwzględniać będzie potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
i w tym zakresie Minister Oborny Narodowej corocznie określać będzie wielkość tych
potrzeb, a w przypadku kształcenia studentów w zawodach medycznych – zgłaszać je
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w celu wykorzystania przy ustalaniu limitu przyjęć
na studia medyczne.
Ponadto Akademia prowadzić będzie działalność leczniczą, z uwzględnieniem przepisów
ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz uczestniczyć w sprawowaniu opieki
zdrowotnej przez zakłady opieki zdrowotnej na zasadach określonych w ustawie o zakładach
opieki zdrowotnej. W celu zapewnienia zdolności do realizacji powyższych zadań, w art. 4
postanawia się, że z dniem utworzenia Akademii publiczny zakład opieki zdrowotnej
prowadzony przez Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej w Warszawie połączy się z 6
Szpitalem Wojskowym z Przychodnią Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki
Zdrowotnej w Dęblinie i w wyniku połączenia tworzy się Szpital Kliniczny Wojskowego
Instytutu Medycyny Lotniczej z Polikliniką Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej w Warszawie, który jest tworzony przez Akademię. Szpital Kliniczny WIML
z Polikliniką Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Warszawie uzyska
osobowość prawną z dniem wpisania do rejestru zakładów opieki zdrowotnej.
Z dniem utworzenia Akademii zostaną zniesione instytucje ją tworzące, przy czym
WIML stanie się zamiejscową podstawową jednostką organizacyjną Akademii i zachowa
swoją dotychczasową nazwę, ugruntowaną w środowisku naukowym, medycznym

i wojskowym.
Ustawa reguluje sprawy związane z kontynuacją uprawnień, praw i zobowiązań
znoszonych instytucji, określa zasady „przejęcia” przez Akademię ich pracowników,
studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych i kursów dokształcających.

2
Ponadto reguluje sukcesję uprawnień znoszonych instytucji, a w szczególności w art. 5 ust. 2
i 3 oraz art. 6 ust. 2 i 3 przewiduje, że na nowopowstającą Uczelnię i Szpital Kliniczny
przejdą z dniem ich utworzenia zezwolenia, koncesje, ulgi, certyfikaty, akredytacje oraz inne
uprawnienia, które zostały przyznane jednostkom tworzącym.
Ustawa wprowadza przepisy przejściowe dotyczące organów jednoosobowych

i kolegialnych Akademii oraz prorektorów i prodziekanów. Art. 9 ust. 7 projektu ustawy
określa czas trwania pierwszej kadencji organów Akademii, zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy
– Prawo o szkolnictwie wyższym, do dnia 31 sierpnia roku następującego po roku
akademickim, w którym uczelnia została utworzona, tj. do 31 sierpnia 2012 r. Wymieniona
data jest jednocześnie końcem kadencji organów wszystkich publicznych uczelni
akademickich w Polsce, zatem kadencja organów Akademii zrówna się z kadencją organów
innych uczelni akademickich, co jest ugruntowanym zwyczajem w systemie polskiego
szkolnictwa wyższego, a zrównanie kadencji organów wszystkich uczelni publicznych
niezależnie od posiadanych uprawnień było jednym z elementów reformy wprowadzonej
ustawą – Prawo o szkolnictwie wyższym.
Ponadto zgodnie z ustaloną i stosowaną interpretacją przepisów dotyczących
szkolnictwa wyższego sprawowanie funkcji rektora lub dziekana przez czas krótszy niż okres
kadencji, tzw. kadencji skróconych, nie jest wliczane do liczby kadencji sprawowanych przez
daną osobę. W związku z powyższym wprowadzono do ustawy przepis art. 9 ust. 8, zgodnie z
którym kadencji, o których mowa w ust. 7, nie zalicza się do kadencji, o których mowa
w art. 77 ust. 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.
W zakresie wyposażenia Akademii w nieruchomości ustawa w art. 15 rozstrzyga
o przyznaniu Akademii prawa własności nieruchomości znajdujących się w zasobie
nieruchomości Skarbu Państwa i zajmowanej przez 6 Szpital Wojskowy z Przychodnią
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dęblinie.
Zaproponowany w art. 11 termin wejścia w życie ustawy umożliwi przeprowadzenie
w instytucjach łączących niezbędnych czynności przygotowawczych, a w szczególności,
w związku z zamiarem uruchomienia studiów przez WIML, umożliwi wystąpienie na
postawie art. 7 ust. 8 ustawy z wnioskiem o nadanie uprawnień do prowadzenia tych studiów
na zasadach określonych w przepisach o szkolnictwie wyższym dla jednostek
organizacyjnych uczelni. Biorąc pod uwagę czas niezbędny do uzyskania przez ten Instytut
uprawnień do prowadzenia studiów oraz do przygotowania procesu dydaktycznego,
utworzenie Akademii powinno nastąpi z dniem 1 września 2011 r., natomiast wejście w życie
ustawy nastąpi z dniem 1 stycznia 2011 r.
Podkreślić należy, że utworzona Akademia będzie miała swoją siedzibę
w Województwie Lubelskim, położonym na terenie ciany Wschodniej – najbiedniejszego
i najsłabiej rozwiniętego regionu Polski. Zarówno Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych
w Dęblinie, jak i 6 Szpital Wojskowy z Przychodnią Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej w Dęblinie są postrzegani jako jedni z najważniejszych pracodawców na
lokalnym rynku oraz jedni z najlepszych odbiorców towarów i usług oferowanych przez
lokalnych przedsiębiorców. Z tego tylko względu przewidywany rozwój Akademii wpłynie
niezwykle korzystnie na lokalny rynek pracy.
Innym aspektem jest związek kierunków prowadzonej przez Akademię działalności
z rozwojem lokalnego, regionalnego i krajowego rynku pracy. Samo bowiem kształcenie
na technicznych i medycznych kierunkach studiów, czyli w dziedzinach najbardziej
pożądanych przez gospodarkę narodową, w związku z największym deficytem
wykwalifikowanej kadry, jest gwarantem pozytywnego wpływu utworzenia Akademii
na rynek pracy.
W szczególności podkreślić należy, że techniczne kierunki studiów, mimo względnie
łatwego znalezienia zatrudnienia po ich ukończeniu, wciąż nie cieszą się wystarczającym

3
zainteresowaniem ze strony polskich studentów. Sytuację tę może dodatkowo skomplikować
nadchodzący niż demograficzny, który wpłynie na znaczne obniżenie liczby osób
studiujących, w tym studiujących na kierunkach studiów technicznych. Mając to na uwadze
już obecnie Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie planuje opracowanie
i wdrożenie programu motywującego studentów do podejmowania studiów na technicznych
kierunkach studiów. Jednym z podstawowych celów tego programu będzie kształcenie
wykwalifikowanej kadry inżynierskiej na potrzeby gospodarki narodowej, co przyczyni się
do rozwoju rynku pracy.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie powoduje powstania dodatkowych obciążeń dla budżetu Państwa.


4
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: