Prawa i obowiązki młodych konsumentów i ich rodziców
2011-08-25 12:41
Przeczytaj także: Black Friday z Dyrektywą Omnibus - koniec windowania cen
Zamówienie wymarzonych e-booków, ubrań, płyt, rejestracja na płatnych portalach, uczestnictwo w aukcjach bez wiedzy dorosłych może wiązać się z zawarciem transakcji, które nie są korzystne dla najmłodszych i ponadto wiążą się ze zobowiązaniami finansowymi. Dlatego warto pamiętać o ograniczeniach prawnych przewidzianych przez kodeks cywilny w przypadku dzieci i nastolatków. Nieprzemyślane zakupy dokonane przez najmłodszych, którzy nie dysponują tak szerokimi prawami, jak dorośli - mogą narażać opiekunów lub rodziców na konsekwencje finansowe. Dzieje się tak wówczas, gdy przedsiębiorca poniesie szkodę, wówczas może on domagać się odszkodowania przed sądem od jego opiekunów.
Promocje przed pierwszym dzwonkiem
Zakup podręczników, telefonów, plecaków, przyborów szkolnych, ciapów w promocyjnej cenie, nie oznacza utraty praw do reklamacji w przypadku wystąpienia wady. Towary kupione podczas obniżek, również podlegają reklamacji. Na jej złożenie mamy 2 lata od daty zakupu i tylko 2 miesiące od wykrycia usterki. Potrzebny będzie dowód zakupu – najprościej paragon.
Gdzie po pomoc?
W przypadku problemów nastolatka z nieuczciwym sprzedawcą – najlepszą radą dla najmłodszych jest powiadomienie opiekuna. Dorośli mogą zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707 – tam dowiedzą się jak wybrnąć z kłopotów. Bezpłatną pomoc prawną można uzyskać również w Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej. Ważne informacje na temat praw najmłodszych Konsumentów dostępne są także na specjalnej stronie stworzonej przez UOKiK dla najmłodszych konsumentów – www.konsumenckieabc.pl. Zachęcamy do jej odwiedzania dzieci, ich rodziców, wychowawców oraz nauczycieli.
Przed pierwszym dzwonkiem – co warto wiedzieć:
- Poradnik dla rodziców, którzy chcą kupić dziecku pierwszy telefon komórkowy -www.uke.gov.pl
- Prawa dziecka w szkole - www.brpd.gov.pl
- Ważne informacje na temat praw konsumentów podczas zakupów - Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w Katowicach, Łodzi, Poznaniu, Warszawie i Białymstoku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Euro 2012 a prawa konsumentów cz. II
-
Prawa konsumentów a bilety online
-
Euro 2012 a prawa konsumentów
-
UOKiK: podsumowanie działań w 2023 roku
-
Rzetelność w reklamie a kara dla T-Mobile
-
T-Mobile ukarany przez UOKiK
-
Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa ukarane przez Prezesa UOKiK za konkurs Sylwester Szczęścia
-
Wakacje.pl ukarane przez UOKiK
-
7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday