Nowa ustawa medialna a działalność przedsiębiorstw
2011-08-11 09:23
Przeczytaj także: Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji
Powyższe instytucje kontrolne mogą mieć jednak niewątpliwie negatywny wpływ na ograniczenie wolności słowa w Internecie, a to może z kolei przełożyć się negatywnie na finansową sytuację przedsiębiorstw prowadzących swoją działalność w jego obszarze. Także zagraniczni przedsiębiorcy mogą negatywnie zareagować na nowe regulacje i zniechęcić się z wejściem z nowymi technologiami na rynek polski.
Powyższe regulacje nie dotyczą jednakże wszystkich usług audiowizualnych, a mianowicie tych które zwane są usługami na żądanie, czyli Video on Demand (tzw. VOD). Wobec licznych protestów i uwag zostały one wykreślone na mocy senackich poprawek ostatniej nowelizacji ustawy. W ten sposób zdecydowano, iż zostaną one uwzględnione w kolejnej.
Nowelizacja ustawy odnosi się jednakże w znaczący sposób do tzw. product placement, czyli takiej reklamy, która polega na ulokowaniu jej w ukryty sposób w różnego rodzaju programach telewizyjnych, filmach, itp. W poprzednim stanie prawnym taka forma reklamy była zabroniona. W wyniku nowelizacji nadawcy uzyskali możliwość legalnego jej wprowadzania i uzyskiwania z niej wysokich dochodów. Na mocy nowelizacji product placement został dopuszczony w filmach emitowanych w kinie, serialach telewizyjnych, audycjach sportowych, lub rozrywkowych. Nadal jednak nie może być on wprowadzany w programach skierowanych do dzieci (art.17a ust.1-2).
Jeżeli chodzi o obowiązki związane z tą formą reklamy, to przedsiębiorcy zostali zobowiązani, aby informować o użyciu product placementu w danej audycji radiowej lub telewizyjnej na jej początku, końcu oraz po jej wznowieniu po przerwie reklamowej. W chwili obecnej KRRiT jest na etapie wprowadzania oznaczeń odnośnie programów z produktem, który został ulokowany „w środku” jego trwania. W każdym przypadku informacja o ulokowaniu product placementu ma być wyświetlana minimum cztery sekundy, a ponadto ma zajmować co najmniej 5% powierzchni ekranu. W przypadku programów radiowych informację o ulokowaniu produktu ma czytać lektor (art. 17 a ust.2).
Nowelizacja ustawy medialnej powstała z dużym opóźnieniem i nie objęła swoim zakresem wszystkich ważnych aspektów i regulacji (m.in. pominięto wspomniane już tzw. VOD). W związku z tym, na przestrzeni najbliższych kilku lat można się spodziewać kolejnej nowelizacji, to nie powinna ona znacząco zmienić aktualnie obowiązującego stanu. Uregulowania będą jednak nadal wymagały niektóre nowo powstające środki przekazu medialnego, jak np. telewizja mobilna.
1 2
oprac. : Oliwia Jastrzębska / LexCare
Przeczytaj także
-
Zmiana ustawy o radiofonii i telewizji
-
Nowelizacja ustawy medialnej
-
Marketing w gamingu. Czy gracze to dobry target dla reklamy?
-
Lokowanie produktu na You Tube? Czy to ma sens?
-
TVP zapłaci karę za reklamy
-
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany II 2013
-
Filmy online: VOD do regulacji
-
Ustalanie przez KRRiT wysokości opłaty koncesyjnej niekonstytucyjne
-
TOP 10 zmian w prawie w 2011 roku cz.III