eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Ustanowienie pełnomocnika firmy: kiedy i na jakich zasadach?

Ustanowienie pełnomocnika firmy: kiedy i na jakich zasadach?

2015-04-20 00:45

Przeczytaj także: Członek zarządu jako pełnomocnik spółki kapitałowej


Procedura ustanowienie pełnomocnika – jak wygląda?


Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną mają możliwość uwzględnienia pełnomocników w CEIDG. W przypadku, gdy przedsiębiorca zamierza ustanowić nie jednego, ale większa liczbę pełnomocników musi wypełnić formularz CEIDG-PN.

Szczególnie przedstawia się procedura wyznaczenia pełnomocnika w kontekście spraw podatkowych i kontaktów z urzędem skarbowym. W myśl przepisów w postępowaniu podatkowym przedsiębiorcę może reprezentować jedynie osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych. Co za tym idzie pełnomocnikiem może być wyłącznie konkretna osoba, a nie np. kancelaria doradztwa podatkowego.

A jak cała procedura wygląda jeśli przedsiębiorca zamierza upoważnić pełnomocnika do podpisywania deklaracji podatkowych? Tutaj konieczne jest złożenie pełnomocnictwa w urzędzie skarbowym. Trzeba to zrobić w formie pisemnej. Nie ma konkretnego wzoru dokumentu, jaki powinno się w takiej sytuacji złożyć. W przypadku małżonków, którzy zamierzają rozliczyć się wspólnie i ustanawiają pełnomocnika, właściwy druk musi złożyć zarówno mąż, jak i żona.

Złożenie dokumentu pełnomocnictwa wymaga uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 złotych. Ale nie we wszystkich przypadkach. Nie ma takiej konieczności jeśli jest udzielane np. małżonkowi, rodzicom, czy rodzeństwu podatnika.

Pełnomocnictwo przekazywane przez firmę może również odnosić się do podpisywania deklaracji składanej przez Internet. Służy temu formularz UPL-1. Pełnomocnictwo należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników.

Uprawnienia pełnomocnika przy kontroli podatkowej


Przedsiębiorca może również wyznaczyć osobę, która będzie go reprezentowała w przypadku kontroli podatkowej. Takie pełnomocnictwo zgłasza się w formie pisemnej naczelnikowi urzędu skarbowego. W kontekście kontroli pełnomocnik może:
  • odebrać zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej,
  • zakończyć kontrolę,
  • złożyć stosowne wyjaśnienia.

W przypadku reprezentacji przed ZUS-em, sądami powszechnymi i administracyjnymi należy przygotować pełnomocnictwo szczególne. Wymaga to sporządzenie dokumentu zawierającego dane przedsiębiorcy (siedziba, adres, NIP) i pełnomocnika, a także datę i podpis mocodawcy. Pełnomocnictwo szczegółowe powinno określać uprawnienia, jakie posiada dana osoba lub firma, która reprezentuje przedsiębiorcę.

Arkadiusz Caryk,

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: