  • 1. Data: 2003-01-06 11:08:23
    Temat: zwolnienie lekarskie
    Od: w...@o...pl

    Bardzo proszę o pomoc w następującej sprawie :
    wkrótce mój znajomy idzie do szpitala na operację kardiologiczną. Pobyt w
    szpitalu i dalsza rekonwalescencja może trwać nawet kilka miesięcy. Osoba ta
    jest zatrudniona w przedsiębiorstwie państwowym na czas nieokreślony.
    Chcielibyśmy się dowiedzieć, jak wygląda od strony prawnej sprawa dłuższego
    zwolnienia lekarskiego. Znaleźliśmy w kodeksie pracy informację o następującej
    terści : w przypadku czasowej niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 33
    dni w ciągu roku kalendarzowego pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy na
    zasadach określonych w odrębnych przepisach (rozd. III par. 4). Czy ktoś z
    forumowiczów mógłby nam powiedzieć o czym mówią te odrębne przepisy i gdzie je
    można znaleźć? Sprawa ta jest dla nas bardzo ważna, wiemy, że wraz z nowym
    rokiem zmienił się kodeks pracy i nie chcemy się władować w jakąś nieznaną nam
    nowość. Czekam na informację.

  • 2. Data: 2003-01-06 11:17:18
    Temat: Re: zwolnienie lekarskie
    Od: "teresska" <t...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > rokiem zmienił się kodeks pracy i nie chcemy się władować w jakąś nieznaną

    Z tego co mi wiadomo to do 33 dni za zwolnienie lakarskie płaci pracodawca a
    powyżej 33 dni płaci ZUS. Najlepiej zadzwonić do ZUSu i tam sie dowiedzieć.

    Pozdr

  • 3. Data: 2003-01-07 07:19:14
    Od: w...@o...pl

    Teoretycznie w ZUS-ie można otrzymać takie informacje, ale pracujemy do godz.
    17, a wiadomo, o tej porze nikogo tam nie ma. Telefonicznie raczej też nie
    zbierzemy potrzebnych nam informacji. Wiem, że newsy czyta wiele kompetentnych
    osób, więc może ktoś nas uświadomi w naszym problemie. Bardzo o to proszę.
    Sprawa dla nas jest ważna, przyjaciel idzie do szpitala w poniedziałek i na
    zwolnieniu będzie kilka miesięcy (może nawet ponad 6 m-cy). Czy w obliczu zmian
    w kodeksie pracy nie ma kruczków, które może wykorzystać pracodawca, gdy
    pracownik długo choruje? Do tej pory osoba ta nie korzystała ze zwolnień
    lekarskich, ale teraz jest to konieczne.

  • 4. Data: 2003-01-07 07:46:02
    Od: "Biedrona" <b...@p...pl>

    Dz.U.99.60.636

    Art. 8. Zasiłek chorobowy przysługuje przez okres trwania niezdolności do
    pracy z powodu choroby lub niemożności wykonywania pracy z przyczyn
    określonych w art. 6 ust. 2 - nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy, a
    jeżeli niezdolność do pracy spowodowana została gruźlicą - nie dłużej niż
    przez 9 miesięcy.
    Art. 9. 1. Do okresu, o którym mowa w art. 8, zwanego dalej "okresem
    zasiłkowym", wlicza się wszystkie okresy nieprzerwanej niezdolności do
    pracy, jak również okresy niemożności wykonywania pracy z przyczyn
    określonych w art. 6 ust. 2.
    2. Do okresu zasiłkowego wlicza się okresy poprzedniej niezdolności do
    pracy, spowodowanej tą samą chorobą, jeżeli przerwa pomiędzy ustaniem
    poprzedniej a powstaniem ponownej niezdolności do pracy nie przekraczała 60
    dni.
    3. Do okresu zasiłkowego nie wlicza się okresu niezdolności do pracy
    przypadającego w okresach, o których mowa w art. 4 ust. 1.
    Art. 10. 1. Jeżeli po upływie okresu zasiłkowego ubezpieczony jest nadal
    niezdolny do pracy z powodu choroby, a dalsze leczenie lub rehabilitacja
    rokują odzyskanie zdolności do pracy, okres zasiłkowy ulega przedłużeniu -
    nie dłużej jednak niż na dalsze 3 miesiące.
    2. O przedłużeniu okresu zasiłkowego, o którym mowa w ust. 1, orzeka, na
    wniosek lekarza leczącego, lekarz orzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
    3. Okres zasiłkowy, o którym mowa w ust. 1, nie ulega przedłużeniu osobie
    uprawnionej do renty z tytułu niezdolności do pracy.
    Art. 11. 1. (2) Miesięczny zasiłek chorobowy, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2,
    wynosi 80% podstawy wymiaru zasiłku.
    1a. (3) Miesięczny zasiłek chorobowy, z zastrzeżeniem ust. 2, za okres
    pobytu w szpitalu wynosi 70% podstawy wymiaru zasiłku.
    2. Miesięczny zasiłek chorobowy wynosi 100% podstawy wymiaru zasiłku, jeżeli
    niezdolność do pracy:
    1) przypada w okresie ciąży,
    2) powstała wskutek wypadku w drodze do pracy lub z pracy,
    3) trwa nieprzerwanie ponad 90 dni, począwszy od 91 dnia tej niezdolności.
    3. Do 90 dni, o których mowa w ust. 2 pkt 3, nie wlicza się okresu
    niezdolności do pracy przypadającego w okresach, o których mowa w art. 4
    ust. 1.
    4. Zasiłek chorobowy przysługuje za każdy dzień niezdolności do pracy, nie
    wyłączając dni wolnych od pracy.
    5. Ilekroć przy ustalaniu prawa do zasiłku chorobowego lub jego wysokości
    okres jest oznaczony w miesiącach, za miesiąc uważa się 30 dni.

    Art. 18. 1. Świadczenie rehabilitacyjne przysługuje ubezpieczonemu, który po
    wyczerpaniu zasiłku chorobowego jest nadal niezdolny do pracy, a dalsze
    leczenie lub rehabilitacja lecznicza rokują odzyskanie zdolności do pracy.
    2. Świadczenie rehabilitacyjne przysługuje przez okres niezbędny do
    przywrócenia zdolności do pracy, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy.
    3. O okolicznościach, o których mowa w ust. 1 i 2, orzeka lekarz orzecznik
    Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Orzeczenie lekarza orzecznika stanowi
    podstawę do wydania decyzji w sprawie świadczenia rehabilitacyjnego.
    4. Świadczenie rehabilitacyjne nie przysługuje osobie uprawnionej do
    emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, zasiłku dla
    bezrobotnych, zasiłku przedemerytalnego lub do świadczenia
    przedemerytalnego.
    orzeczenia sądów
    Art. 19. 1. Świadczenie rehabilitacyjne wynosi 75% podstawy wymiaru zasiłku
    chorobowego, a jeżeli niezdolność do pracy powstała wskutek wypadku w drodze
    do pracy lub z pracy albo jeżeli niezdolność do pracy przypada w okresie
    ciąży - 100% tej podstawy, z zastrzeżeniem ust. 2.
    2. Jeżeli świadczenie rehabilitacyjne zostało przyznane po upływie 6
    miesięcy niezdolności do pracy, podstawa wymiaru zasiłku chorobowego, od
    której ustala się wysokość świadczenia rehabilitacyjnego, podlega
    waloryzacji. Przepisy art. 44 stosuje się odpowiednio.
    Art. 20. Przepis art. 53 § 5 Kodeksu pracy stosuje się odpowiednio do
    pracownika pobierającego świadczenie rehabilitacyjne, jeżeli zgłosi on swój
    powrót do pracodawcy niezwłocznie po wyczerpaniu tego świadczenia, choćby
    nastąpiło to po upływie 6 miesięcy od rozwiązania stosunku pracy.

    Kodeks Pracy

    Art. 53. § 1. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia:
    1) jeżeli niezdolność pracownika do pracy wskutek choroby trwa:
    a) dłużej niż 3 miesiące - gdy pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy
    krócej niż 6 miesięcy,
    b) dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i
    zasiłku - gdy pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej 6
    miesięcy lub jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem przy
    pracy albo chorobą zawodową;
    2) w razie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy z innych
    przyczyn niż wymienione w pkt 1, trwającej dłużej niż 1 miesiąc.
    § 2. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia nie może nastąpić w razie
    nieobecności pracownika w pracy z powodu sprawowania opieki nad dzieckiem -
    w okresie pobierania z tego tytułu zasiłku, a w przypadku odosobnienia
    pracownika ze względu na chorobę zakaźną - w okresie pobierania z tego
    tytułu wynagrodzenia i zasiłku.
    § 3. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia nie może nastąpić po
    stawieniu się pracownika do pracy w związku z ustaniem przyczyny
    nieobecności.
    § 4. Przepisy art. 36 § 11 i art. 52 § 3 stosuje się odpowiednio.
    § 5. Pracodawca powinien w miarę możliwości ponownie zatrudnić pracownika,
    który w okresie 6 miesięcy od rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia, z
    przyczyn wymienionych w § 1 i 2, zgłosi swój powrót do pracy niezwłocznie po
    ustaniu tych przyczyn.

    pozdrawiam i życzę miłego wypoczynku

  • 5. Data: 2003-01-07 12:17:18
    Od: w...@o...pl

    Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź, która nam bardzo pomoże w tej
    niecodziennej sytuacji! Pozdrawiam.