  • 1. Data: 2006-05-31 08:41:06
    Temat: zbycie praw do dzieła
    Od: Bartek <n...@t...adresu.pl>

    Witam,

    Interesuje mnie następujący przypadek a dokładnie opinia Szanownego
    grona speców ;).

    Jakiś czas temu spłodziłem "dzieło". Całość regulowana jest stosowną
    umową w myśl, której autorskiej prawa majątkowe przekazałem wydawcy. W
    zamian za to otrzymuje wynagrodzenie (każdego miesiąca według zasad
    ustalonych w umowie). Sprawa jasna i klarowna.

    Obecnie przysługujące mi prawa z tytułu w/w umowy chcę przekazać osobie
    trzecie. I tutaj rodzi się kilka pytań.

    Czy przekazanie (bezpłatne/odpłatne) praw wynikających z w/w umowy jest
    możliwe, a jeżeli tak to w jaki sposób to przeprowadzić (jaką umowę
    spisać, jaki podatek zapłacić).

    Czy fakt przekazania przysługujących mi praw muszę gdzieś zgłaszać lub
    kogoś powiadomić (oczywiście poza wydawcą).

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc
    Bartek

  • 2. Data: 2006-05-31 08:44:55
    Temat: Re: zbycie praw do dzieła
    Od: Bartek <n...@t...adresu.pl>

    Dodam jeszcze tylko, że umowę podpisałem jako osoba fizyczna.

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 3. Data: 2006-06-01 09:25:22
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Bartek <n...@t...adresu.pl> dosć niespodziewanie napisał(a):

> [...]
    > zamian za to otrzymuje wynagrodzenie (każdego miesiąca według zasad
    > ustalonych w umowie). Sprawa jasna i klarowna.

    Na początek ustalmy fakty
    Piszesz, ze przekazałeś autorskie prawa majątkowe wydawcy. Jeżeli tak się
    rzeczywiście stało, to Ty już tych praw, na wskazanych w umowie z wydawcą
    polach eksploatacji, nie masz, a przenieść na osobę trzecią mozesz jedynie
    wierzytelność z umowy przeniesienia praw autorskiech. Innymi słowy mozesz
    przenieśz prawo do odboru wynagrodzenia. Możesz oczywiście też przenieść na
    te osobę prawa autorskie na innych polach eksploatacji, o ile oczywiście da
    się jakies sensowne znalexć, dla takiego rodzaju utworu, jakiego jesteś
    autorem

    Zastanawia mnie jednak infrmacja o tym, że dostajesz regularnie
    wynagrodzenie - co to jest powieść w odcinkach? Czy projekt okładki
    czasopisma? MOże zatem nie przeniosłeś praw, a tylko udzielłeś licencji na
    korzystanie z Twojego utworu? Wówczas mógłbyś swoje praw przenieść.

    > Czy przekazanie (bezpłatne/odpłatne) praw wynikających z w/w umowy
    > jest możliwe,

    W obu przypadkach tak

    > a jeżeli tak to w jaki sposób to przeprowadzić (jaką
    > umowę spisać,

    To zależy od tego, co tak naprawdę przeniosłeś

    >jaki podatek zapłacić).

    To zależy od tego, co napszesz w tej umowie
    Ogólnie - jeżeli nie prowadzisz działalności i nie wykonujesz czestotliwie
    tego typu czynności to nie będzie VATu, a więć trzeba będzie zapałcić PCC

    > Czy fakt przekazania przysługujących mi praw muszę gdzieś zgłaszać lub
    > kogoś powiadomić (oczywiście poza wydawcą).

    Nie niekomu, oprócz wydawcy i skarbówki ofkorz

    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 4. Data: 2006-06-01 16:54:58
    Od: Bartek <n...@t...adresu.pl>

    W dniu 2006-06-01 11:25, Roman Rumpel napisał(a):

> [...]
    > się jakies sensowne znalexć, dla takiego rodzaju utworu, jakiego jesteś

    Umowa zawiera dokładnie taki zapis:

    "Autor oświadcza, że jego prawa autorskie do do tego utworu nie są
    ograniczone w zakresie objętym niniejszą umową i przenosi na Wydawcę
    całość autorskich praw majątkowych do utworu w szczególności obejmujące
    następujące pola eksploatacji:(tutaj znajduje się lista pól typowych dla
    książki".

> [...]
    > czasopisma? MOże zatem nie przeniosłeś praw, a tylko udzielłeś licencji na
    > korzystanie z Twojego utworu? Wówczas mógłbyś swoje praw przenieść.

    Jest to książka a wynagrodzenie to % od jej sprzedaży. Umowa nazywa to tak:

    "Wynagrodzenie Autora ustalone w Załączniku nr 1 obejmuje należność za:
    napisanie i dostarczenie utworu w umówionej postaci, udzielenie prawa
    wydania utworu w zakresie ustalonym w umowie oraz wykonanie korekty
    autorskiej"

    Załącznik zawiera tylko informacje o kwocie wynagrodzenia oraz sposobie
    wypłaty.

    > W obu przypadkach tak

    Super.

    > To zależy od tego, co tak naprawdę przeniosłeś

    Rozumiem, że teraz będzie Ci łatwiej odpowiedzieć. Moim zdaniem
    wystarczy zwyczajna umowa cywilna...

    > To zależy od tego, co napszesz w tej umowie
    > Ogólnie - jeżeli nie prowadzisz działalności i nie wykonujesz czestotliwie
    > tego typu czynności to nie będzie VATu, a więć trzeba będzie zapałcić PCC

    Nie to będzie jednorazowa czynność dla kilku identycznych umów. Czyli
    rozumiem, że wystarczy podatek od czynności cywilnoprawnych.

    Pozdrawiam
    Bartek