  • 1. Data: 2006-08-11 20:45:11
    Temat: zatrudnienie przez zagraniczna firme, ale praca w Polsce. Jak?
    Od: "Piotr" <m...@o...pl>

    Witam,

    Czy ktos moze przyblizyc, jak wyglada z prawnego/organizacyjnego punktu
    widzenia mozliwosc zatrudnienia obywatela polskiego przez spolke zagraniczna
    zarejestrowana w kraju UE? Dodam, ze miejscem pracy mialby byc teren Polski-
    mialy by to byc wiec dzialania podejmowane na terenie Polski, ale dla firmy
    zagranicznej.
    Czy potrzebna jest jakas specjalna umowa o prace czy moze zwykla
    Polska/zagraniczna? Ktory Kodeks Pracy jest wtedy stosowany? Co z podatkami?
    Do ktorego US jest odprowadzany dochodowy? Co z ZUSem i skladkami???
    Dla mnie to masakryczny temat- nie wiem jak to ugryzc.

  • 2. Data: 2006-08-12 09:28:13
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@g...pl>

    Dnia Fri, 11 Aug 2006 22:45:11 +0200, Piotr napisał(a):

> [...]
    > Czy potrzebna jest jakas specjalna umowa o prace czy moze zwykla
    > Polska/zagraniczna? Ktory Kodeks Pracy jest wtedy stosowany?

    wystarczyło zajrzeć do kodeksu pracy, art 6, ale art. ma zastosowanie wtedy
    kiedy ta zagraniczna spółka ma wpisane u siebie, że tworzy
    przedstawicielstwa za granicą czyli w PL.
    Moim zdaniem, aby uniknąc wchodzenia w zawiłe polskie prawo, yamtejsza
    spółka powinna wystąpić o zezwolenie na pracę dla Polaka (o ile jest
    wymagane) zatrudnić go za granicą i wysłać/wydelegować do Polski, ale bez
    tworzenia przedstawicielstwa, czyli bez tworzenia w PL biura

    > Co z podatkami?
    > Do ktorego US jest odprowadzany dochodowy? Co z ZUSem i skladkami???

    w opisywanym wyżej przypadku, wszystkie świadczenia, podatki itp. płacone
    są za granicą wg prawa zagranicznego.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    ==>> http://poszukiwane.3mam.net/ !!!! > http://grupy.3mam.net

  • 3. Data: 2006-08-12 12:45:09
    Od: "Piotr" <m...@o...pl>

> [...]
    > tworzenia przedstawicielstwa, czyli bez tworzenia w PL biura

    > w opisywanym wyżej przypadku, wszystkie świadczenia, podatki itp. płacone

    Hmm- to tez jest wyjscie. Ale wspomniales cos o przedstawicielstwie. Jak to
    wyglada? Czy to jest jakas jednostka zarejestrowana jak np, spolka w Polsce
    ale bedaca czescia firmy zagranicznej? Gdzie szukac informacji na temat
    organizacji takiego przedstawicielstwa. Prawdopodobnie to byloby wyjsciem
    idealnym bedacym kompromisem pomiedzy zatrudnieniem bezposrednim przez
    spolke zagraniczna a tworzeniem polskiej spolki z o. o. joint venture w
    Polsce. Bardzo mnie interesuje taka forma zorganizowania interesow w Polsce.
    Aha- kraj o ktorym mowimy to Wlochy.
    pozdrawiam!
    Piotr

  • 4. Data: 2006-08-12 15:52:20
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@g...pl>

    Dnia Sat, 12 Aug 2006 14:45:09 +0200, Piotr napisał(a):

    > Hmm- to tez jest wyjscie. Ale wspomniales cos o przedstawicielstwie. Jak to
    > wyglada? Czy to jest jakas jednostka zarejestrowana jak np, spolka w Polsce
    > ale bedaca czescia firmy zagranicznej?

    W znanych mi przypadkach była to spółka prawa handlowego najlepiej z o.o.
    (odsyłam do kodeksu spółek handlowych) i 100% udziałów w tej spółce było
    własnością spółki zagranicznej, czy osób i spółek zagranicznych.
    Spółka taka ponieważ działa w Polsce podlega przepisom ubezpieczeń
    społecznych i podatkowych w Polsce, ale nie wiem czy jest to lepsze
    rozwiązanie niż wydelegowanie pracownika z Włoch do Polski.
    Jak założyć spółke było na różnych grupach opisywane kilkaset razy.