  • 1. Data: 2005-01-18 15:16:25
    Temat: zasiłek chorobowy - ciąża
    Od: m...@o...pl

    Witam
    Moja znajoma jest na zasiłku chorobowym (przedłużane miesięcznie L4) jednak
    jej pracodawca nie wie z jakiej przyczyny tzn nie wie ze jest w ciąży. Dzisiaj
    przeczytała ten artykuł http://biznes.onet.pl/5,1212077,prasa.html i jest
    ciekawa co zrobić aby załapać sie na te 100 % i czy jest taka mozliwość? czy
    ma przerwać dotychczasowe zwolnienie i rozpoczać nowe po 8 lutego
    przedstawiając zaświadczenie iż przyczyną zwolnienia jest bycie w ciąży?
    Wogole kogo ten artykuł sie tyczy

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-01-18 19:07:08
    Temat: Re: zasiłek chorobowy - ciąża
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    jednak
    > jej pracodawca nie wie z jakiej przyczyny tzn nie wie ze jest w

    Dyskrecja w tej sytuacji działa na niekorzyść ciężarnej.
    Jeżeli jednak w zaświadczeniach lekarskich o niezdolności do pracy
    jest wpisany kod B, to oznacza, że kobieta jest w ciąży i należy
    wypłacać wynagrodzenie chorobowe/zasiłek chorobowy w wysokości 100%, a
    pracodawca też ma okazję się dowiedzieć.

> [...]
    > ma przerwać dotychczasowe zwolnienie i rozpoczać nowe po 8 lutego
    > przedstawiając zaświadczenie iż przyczyną zwolnienia jest bycie w

    Jeżeli w zaświadczeniach ZUS ZLA (dawniej L-4) nie był wpisany kod B,
    to znajoma powinna przedstawić zaświadczenie od lekarza
    potwierdzające, że w okresie niezdolności do pracy była w ciąży.
    Pracodawca będzie miał podstawę do wyrównania wynagrodzenia/zasiłku
    chorobowego do 100% za poprzedni okres i ma taki obowiązek.

    > Wogole kogo ten artykuł sie tyczy

    Wszystkich podlegających ubezpieczeniu chorobowemu w ZUS, którzy mogą
    zachorować.

    wa

  • 3. Data: 2005-01-18 20:34:18
    Od: m...@o...pl

    Dziekuję

    Jeszcze jednego nie rozumiem : "Zasiłki chorobowe, do których osoby nabyły
    prawo przed wejściem w życie nowych przepisów, będą wypłacane na warunkach i w
    wysokości określanych w przepisach dotychczasowych za cały czas nieprzerwanej
    niezdolności do pracy." tam jest mowa o wejsciu przepisów 8 lutego, a ona jest
    na zasiłku od końca listopada. :?
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-01-18 22:10:59
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    nieprzerwanej
    > niezdolności do pracy." tam jest mowa o wejsciu przepisów 8 lutego,

    W całym okresie ciągłej niezdolności do pracy do tej osoby będą miały
    zastosowanie przepisy dotychczasowe, które dla kobiety ciężarnej są
    praktycznie takie same jak nowe - 100%-owy zasiłek w całym okresie
    ciąży. Podstawa wymiaru zasiłku jest już ustalona (z 6 miesięcy) i nie
    zostanie zmieniona, jeżeli nie będzie przerwy w zwolnieniu.
    Dopiero dla osób rozpoczynających niezdolność do pracy począwszy od 8
    lutego (lub później) podstawa wymiaru zasiłku będzie ustalana z 12
    miesięcy.
    Od 8 lutego br. okres zasiłkowy wydłuży się do 182 dni, natomiast nie
    będzie możliwości przedłużenia okresu zasiłkowego do 270 dni (ciężarne
    rzadko z tego korzystają, chyba że mają zwolnienie lekarskie niemal od
    pierwszych dni/tygodni ciąży).

    wa