  • 1. Data: 2008-09-20 18:10:43
    Temat: zapis testamentu
    Od: j...@i...pl

    chcialbym dokonac zapisu w testamencie zobowiazujacej mojego 21
    letniego syna do wyplacania okreslonej kwoty drugiemu rocznemu synowi
    przez 20 lat;
    czy taki zapis bedzie skuteczny?
    poprosze o rady
    janusz

  • 2. Data: 2008-09-20 19:05:59
    Temat: Re: zapis testamentu
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    j...@i...pl pisze:
    > chcialbym dokonac zapisu w testamencie zobowiazujacej mojego 21
    > letniego syna do wyplacania okreslonej kwoty drugiemu rocznemu synowi
    > przez 20 lat;
    > czy taki zapis bedzie skuteczny?

    Znaczy chcesz sporządzić taki testament, żeby w razie twojej śmierci
    ktoś (przypadkiem syn i przypadkiem ustawowy spadkobierca) ot tak sobie
    bez niczego został zmuszony, żeby płacić komuś "pensję"?? Oczywiście, że
    nie.

    Gdyby jeszcze ten drugi syn był pełnoletni to można by pomyśleć o
    zadłużeniu się u niego, ale wtedy może spadek odrzucić i można mu nafiukać.

  • 3. Data: 2008-09-20 19:26:31
    Od: j...@i...pl

    OK!
    nie dodalem ze wraz z obowiazkiem placenia tej pensji, syn otrzmalby
    oczywiscie znaczny majatek;
    pytanie moje nadal jest aktualne i wazne dla mnie
    janusz

  • 4. Data: 2008-09-20 21:22:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    j...@i...pl pisze:
    > OK!
    > nie dodalem ze wraz z obowiazkiem placenia tej pensji, syn otrzmalby
    > oczywiscie znaczny majatek;

    Cóż, można zostawić dziedziczenie ustawowe - wtedy ten małoletni też
    otrzymałby swój udział w tym znacznym majątku.

    A nawet w przypadku zapisania wszystkiego jednemu, reszcie spadkobierców
    należy się zachowek (50% tego, co by normalnie odziedziczyli minus
    darowizny; choć w tym przypadku jeśli nadal byłby małoletni i należy się
    2/3 tego, co by normalnie odziedziczył).

    Zakładam, że jest to zapis majątku komuś, a nie wydziedziczenie całej
    reszty (choć to też można obalić).

    > pytanie moje nadal jest aktualne i wazne dla mnie

    Czy klauzula w takiej postaci miałaby jakąkolwiek moc prawną - nie wiem,
    ale mocno wątpię.

  • 5. Data: 2008-09-20 21:26:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 20 Sep 2008, Andrzej Lawa wrote:

    > Znaczy chcesz sporządzić taki testament, żeby w razie twojej śmierci
    > ktoś (przypadkiem syn i przypadkiem ustawowy spadkobierca) ot tak sobie
    > bez niczego

    Nie no, jak czytałem to raczej za oczywiste się wydawało, że
    jakiś majątek w tym testamencie będzie ;)
    Jak rozumiem, idea sprowadza się do tego, aby młodszy syn nie
    został z "zablokowanym" majątkiem - bo rozporządzać majątkiem
    dziecka trzeba by pewnie przez kuratora.

    To spiszmy sobie:
    - limitu 2/3 zachowku nie przeskoczy.
    Czyli aby nie komplikować życia starszemu (bo pomysł że
    ma "dać kasę" w zamian otrzymując inne dobra nie zawsze
    byłby genialny) mamy 2/3*1/2 czyli 1/3 wartości spadku
    do zapisania w testamencie "na każdego" (zakładam, że
    innych spadkobierców nie ma).
    - pozostałą 1/3 spadku można rozporządzić dowolnie, nie
    "wchodząc" w ograniczenia związane z zachowkiem.
    I tę 1/3 można by dać rozporządzeniem testamentowym,
    obciążając je zobowiązaniem (zapisem z art.968 KC)
    na rzecz młodszego syna.
    Jak ma być sprawiedliwie, to zapis (czyli zobowiązanie
    do spełnienia świadczenia) powinno być na połowę kwoty
    rozporządzenia, czyli 1/6 spadku.

    W ten deseń młodszy syn mógłby na bieżąco być "zasilany"
    przez brata. Na pytanie, czy tu TEŻ trzeba by wplątywać
    siakiegoś kuratora odpowiedzi nie znam...

    Dobrze piszę? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-09-20 22:39:36
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Sep 20, 11:22 pm, Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> wrote:

    > Czy klauzula w takiej postaci miałaby jakąkolwiek moc prawną - nie wiem,
    > ale mocno wątpię.

    KC Art. 968. § 1. Spadkodawca może przez rozrządzenie testamentowe
    zobowiązać spadkobiercę ustawowego lub testamentowego do spełnienia
    określonego świadczenia majątkowego na rzecz oznaczonej osoby (zapis).

  • 7. Data: 2008-09-20 23:42:22
    Od: j...@i...pl

    dziekuje za informacje;
    z art. 968 wynika zatem ze moge tak zapisac;
    pozstaje mi problem czy kwota tych swiadczen przez 20 lat bedzie
    traktowana jako spadek
    Inaczej: jezeli to swiadczenie byloby jedyna rzecza (brak innych
    zapisow) dla mlodego i zsumowane przekraczalo wysokosc zachowku, to
    czy jego matka moze w jego imieniu rzadac zachowku?
    janusz

  • 8. Data: 2008-09-21 00:34:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Nie no, jak czytałem to raczej za oczywiste się wydawało, że
    > jakiś majątek w tym testamencie będzie ;)

    Licho wie ;)

  • 9. Data: 2008-09-21 00:36:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Paweł Marcisz pisze:

    > KC Art. 968. § 1. Spadkodawca może przez rozrządzenie testamentowe
    > zobowiązać spadkobiercę ustawowego lub testamentowego do spełnienia
    > określonego świadczenia majątkowego na rzecz oznaczonej osoby (zapis).

    Spełnienia a spełniania - tutaj mam wątpliwość.

    Bo dosłownie słownikowo rozumiejąc świadczenie może być najwyżej
    jednorazowe ;)

    Ale się nie będę upierał.

  • 10. Data: 2008-09-21 03:41:19
    Od: witek7205 <w...@g...pl.invalid>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Spełnienia a spełniania - tutaj mam wątpliwość.
    >
    > Bo dosłownie słownikowo rozumiejąc świadczenie może być najwyżej
    > jednorazowe ;)

    a czemu jednorazowe.
    świadczenie - to nie jednorazowe, a jedno, co wcale nie oznacza, ze nie
    moze byc w ratach.