  • 1. Data: 2005-02-15 15:54:41
    Temat: zakaz ekstradycji obywatela polskiego a europejski nakaz aresztowania
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    witam!

    tak sie zastanawialem na powyzsza kwestia. mianowicie, czy bezwzgledny zakaz
    ekstradycji obywatela polskiego wynikajacy z art. 55 konstytucji stoi na
    przeszkodzie wydaniu polaka sciganego np. w niemczech na podstawie
    europejskiego nakazu aresztowania ? chodzi w zasadzie o dwie rzeczy :
    1 ) czy instytucja enz jest w istocie ekstradycja ( niektorzy staraja sie
    dowodzic, ze nie, po to, aby - imho - jedynie obejsc powyzszy zakaz z
    konst. ) 2) czy wobec sprzecznosci prawa europejskiego w tym zakresie z
    konstytucja. nalezy odmowic stosowania tej drugiej? to na wypadek gdyby
    nakaz mial rozporzadzenia rady ue ; okazuje sie bowiem - o czym dowiedzialem
    sie dopiero piszac tego posta - ze nakaz zostal wproadzony decyzja ramowa w
    ramach iii filara ue, tzn. ona w ogole nie wiaze i pozostawia swobode
    srodkow. odmowa zatem wydania ob. polskiego z powolaniem sie na konst. nie
    bedzie zlamaniem wiazacego nas prawa unii - czyli dyrektywy badz
    rozporzadzenia I filaru.

    hmm.. w sumie to juz sobie sam odpowiedzialem na drugie pytanie, otwarta
    pozostaje odpowiedz na pierwsze pytanie. oczywiscie jezeli ktos ma odmienna
    opinie do drugiego to prosze ja wyrazic :)

    aha...w kwestii wyjasnienia czemu poruszam temat. otoz sad w jeleniej gorze
    uwzglednil taki nakaz wydany przez niemcow wobec polaka i go aresztowal.
    teraz zazalenie trafilo do wroclawia i zobaczymy co oni z tym zrobia.

    konrad

  • 2. Data: 2005-02-15 17:52:12
    Od: stern <s...@p...net.pl>

    Konrad vel Legislator napisał(a):

    > aha...w kwestii wyjasnienia czemu poruszam temat. otoz sad w jeleniej gorze
    > uwzglednil taki nakaz wydany przez niemcow wobec polaka i go aresztowal.
    > teraz zazalenie trafilo do wroclawia i zobaczymy co oni z tym zrobia.

    widze dwa wyjścia:
    1) albo uznają, że Konstytucja jest aktem nadrzednym nad prawem
    miedzynarodowym (co zdaje sie orzekl niemiecki TK, co do niemieckiej
    Konstytucji oczywiscie)
    2) albo uznają, że to nie jest ekstradycja w rozumieniu Konstytucji RP

    pozdr.

    marcin

    --
    http://bdp.e-wro.com
    GG: 4494911

  • 3. Data: 2005-02-15 19:49:06
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    stern napisał(a):
> [...]
    > Konstytucji oczywiscie)
    > 2) albo uznają, że to nie jest ekstradycja w rozumieniu Konstytucji RP

    myślisz że sami będą myśleć? TK albo SN rozstrzygnie ;)

    KG

  • 4. Data: 2005-02-15 19:54:39
    Od: stern <s...@p...net.pl>

    kam napisał(a):

    > myślisz że sami będą myśleć? TK albo SN rozstrzygnie ;)

    no wlasnie "onych" mialem na mysli :>, docelowo przynajmniej, chyba ze
    SO w Jeleniej Górze ma ciągotki do bezpośredniego stosowania konstytucji,
    ale czy im sie zachce ryzykowac? :)

  • 5. Data: 2005-02-15 20:11:32
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    stern napisał(a):
    > no wlasnie "onych" mialem na mysli :>, docelowo przynajmniej, chyba ze
    > SO w Jeleniej Górze ma ciągotki do bezpośredniego stosowania konstytucji,
    > ale czy im sie zachce ryzykowac? :)

    SA we Wrocławiu raczej, więc kto ich wie... ;)

    KG

  • 6. Data: 2005-02-15 20:36:07
    Od: stern <s...@p...net.pl>

    kam napisał(a):

    > SA we Wrocławiu raczej, więc kto ich wie... ;)

    o ile pamietam z goscinnych wystepow, wroclawskie sady lubia sie trzymac
    prawa pisanego. Wybieram wiec bramke nr 1 :)