  • 1. Data: 2008-08-05 19:11:53
    Temat: zajęcie opłat czynszowych przez komornika?
    Od: "Teofil" <t...@n...pl>

    Mieszkam w bloku administrowanym przez Spółdzielnię mieszkaniową. Nie jestem
    jej członkiem (podobnie jak wielu mieszkańców zrezygnowałem z tego
    zaszczytu) ale nie mamy powołanej wspólnoty.

    Do tej pory opłaty czynszowe wpłacałem do spółdzielni, a ta regulowała
    rachunki za sprzątanie, energię wspólną, ogrzewanie, wodę, śmieci itp.
    Jako nie-członek spółdzielni mam obowiązek płacić tylko za nakłady
    faktycznie poniesione na utrzymanie nieruchomości, więc do tej pory było w
    miarę OK. Niestety rachunki bankowe spółdzielni zajął komornik na podstawie
    tytułu wykonawczego Sądu Okręgowego - spółdzielnia nie zapłaciła za jakieś
    roboty budowlane i chyba przegrała sprawę w sądzie. Dzisiaj otrzymałem
    (podobnie jak reszta mieszkańców - zarówno członków jak i nie-członków
    spółdzielni) pismo od komornika nakazujące wpłacanie wierzytelności należnej
    dłużnikowi z tytułu opłat czynszowych na konto komornika.

    I tu mnie coś zastanawia: jakich wierzytelności? Przecież ja nie jestem nic
    spółdzielni winien, płacę jej tylko koszty eksploatacji mojej nieruchomości
    (udziału ułamkowego w części wspólnej i mojego wydzielonego mieszkania), czy
    ponoszone przeze mnie co miesiąc opłaty to jest wierzytelność czy wzajemne
    zobowiązanie (ja płacę, a spółdzielnia dostarcza mi ciepło, dba o wywóz
    śmieci itp).

    Czy można w takim razie zająć moje opłaty czynszowe? Szczerze mówiąc to
    wpłacanie czynszu do komornika jest dla mnie bez sensu, bo w ten sposób
    finansuję dług spółdzielni, a z racji tego, że nie jestem członkiem to za
    jej długi nie odpowiadam. A przecież komornik chyba nie zapłaci zakładowi
    energetycznemu, gazowni, śmieciarzom, sprzątaczce itp., tylko po pokryciu
    swojego wynagrodzenia przekaże pieniądze wierzycielowi, który go wynajął. Na
    zdrowy rozum to tak jakbym poszedł do sklepu w którym siedzi komornik, który
    zbiera od ludzi kasę nie dając im towaru.
    A może jednak ma obowiązek regulowania niektórych płatności za spódzielnię?

    Jeśli ktoś ma doświadczenia lub wiedzę w tym temacie to proszę o pomoc i
    opinie co mam robić.
    Teo.

  • 2. Data: 2008-08-05 19:41:40
    Temat: Re: zajęcie opłat czynszowych przez komornika?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Teofil pisze:

    Tak w skrócie: skoro masz coś płacić spółdzielni, to komornik może to
    zająć. Zapłata komornikowi skutkuje tak jak zapłata spółdzielni. Jeśli
    już do zajęcia doszło, czyli dostałeś pismo, masz płacić komornikowi.
    Zapłata spółdzielni nie będzie uznana za spłatę zobowiązania.

    Jak pójdziesz do restauracji i przed zapłatą rachunku zaczepi Cię
    komornik i zajmie wierzytelność wynikającą z rachunku, to też masz mu
    płacić. Tu jest analogicznie. Nie finansujesz przy tym długu
    restauratora (czy też spółdzielni), bowiem to restaurator spłaca swoje
    zobowiązania u komornika tym, co jesteś mu winien. Te pieniądze nie są
    już Twoje, tylko restauratora (spółdzielni) i komornik może nimi
    rozporządzać.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-08-05 19:52:46
    Od: "Teofil" <t...@n...pl>

    > Tak w skrócie: skoro masz coś płacić spółdzielni, to komornik może to
    > zająć.

    Ale jak zapłacę komornikowi to i tak spółdzielnia teoretycznie ma obowiązek
    wykonać usługi za które płacę na konto komornika?
    Oczywiście że nie wywiąże się ze swoich zobowiązań wobec mnie bo nie będzie
    miała na to pieniędzy...

    Wygląda na to że jedyne remedium to skrzyknąć sąsiadów i powołać wspólnotę
    (większość lokali jest wyodrębniona), a zarządzanie nieruchomością przekazać
    jakiejś firmie specjalizującej się w tym.

    Teo

  • 4. Data: 2008-08-06 00:44:52
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-08-05 21:52 Teofil napisał/a:

    > Wygląda na to że jedyne remedium to skrzyknąć sąsiadów i powołać wspólnotę
    > (większość lokali jest wyodrębniona), a zarządzanie nieruchomością przekazać
    > jakiejś firmie specjalizującej się w tym.

    Spółdzielnia funkcjonuje do ostatniego lokatora w budynku.
    Jak wszyscy wykupia mieszkania to możesz zacząć działać.

    --
    animka

  • 5. Data: 2008-08-06 05:40:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Teofil" <t...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Ale jak zapłacę komornikowi to i tak spółdzielnia teoretycznie ma
    > obowiązek wykonać usługi za które płacę na konto komornika?

    Oczywiście, że tak.

    > Oczywiście że nie wywiąże się ze swoich zobowiązań wobec mnie bo nie
    > będzie miała na to pieniędzy...

    No to będzie podstawa do pozwania jej do sądu, a nawet wstrzymania płącenia
    tych należności w przyszłości.

    > Wygląda na to że jedyne remedium to skrzyknąć sąsiadów i powołać
    > wspólnotę (większość lokali jest wyodrębniona), a zarządzanie
    > nieruchomością przekazać jakiejś firmie specjalizującej się w tym.

    To jest jakieś tam rozwiązanie. Ale póki co musisz płacić komornikowi.

  • 6. Data: 2008-08-06 07:03:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Teofil pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Ale jak zapłacę komornikowi to i tak spółdzielnia teoretycznie ma obowiązek
    > wykonać usługi za które płacę na konto komornika?

    Tak.

    > Oczywiście że nie wywiąże się ze swoich zobowiązań wobec mnie bo nie będzie
    > miała na to pieniędzy...

    To już jest problem spółdzielni.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 7. Data: 2008-08-06 11:30:07
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl> napisal:
    > Spółdzielnia funkcjonuje do ostatniego lokatora w budynku.
    > Jak wszyscy wykupia mieszkania to możesz zacząć działać.

    Chyba nie. Spoldzielnia jest takim samym wlascicielem lokali
    jak pozostali.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 8. Data: 2008-08-06 11:45:24
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisal:
    > Właściwie to spółdzielnia zawsze jest właścicielem lokali, a jak ktoś
    > sobie je wykupi, to ma po prostu lokal własnościowy spółdzielczy, czy
    > jak to się tam nazywa.

    Przedpisca wspomnial o wyodrebnionych lokalach, wiec to sugeruje
    nieco inny status niz wlasnosciowe prawo do lokalu.

    http://www.nieruchomosci.czestochowaonline.pl/index.
    php?go=artykul1
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 9. Data: 2008-08-06 11:52:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

  • 10. Data: 2008-08-06 14:36:12
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    > To już jest problem spółdzielni.

    To nie jst problem spóldzielni tylko lokatora któremu mimo, że płaci odetną
    niektóre media. Zrozumiałe by było gdyby komornik zajał należności spóldzielni
    typu kosztu obsługi itp., ale jak zajmuje też pieniądze w których przekazywaniu
    spóldzielania praktycznie tylko pośredniczy, to gorzej... A jakby dogadac
    sięszybko z zakładem wodno-kanalizacyjnym i ciepłownią i im bezpośrednio wpłacac
    pieniądze za usługi, a nie poprzez spółdzielnie (której komornik kasę zabierze i
    nie przekaże dalej)?

    Pozdrawia mPrzemek