  • 1. Data: 2002-12-09 14:13:51
    Temat: wynagrodzenie za prace...
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    W firmie x wynagrodzenia pracownikow dokonywane sa w formie przelewow
    bankowych. Jak w takim razie ponizsze przepisy KP nalezy interpretowac? Czy
    10 to dzien w ktorym pracownik musi miec pieniadze na koncie, czy tez jest
    to dzien w ktorym pracodawca powinien dokonac obciazenia swojego konta?
    § 2. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu,
    niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w
    ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.

    § 3. Jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym
    od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym

    pozdrawiam

    Baton

  • 2. Data: 2002-12-09 16:31:04
    Temat: Re: wynagrodzenie za prace...
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Baton" <k...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > to dzien w ktorym pracodawca powinien dokonac obciazenia swojego konta?

    Tak jak w przypadku wszystkich innych wierzytelności pieniężnych ważna jest
    tu data faktycznego otrzymania świadczenia, czyli wpływu na konto
    pracownika.

    depi.

  • 3. Data: 2002-12-09 19:00:22
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "Depilator" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    jest
    > tu data faktycznego otrzymania świadczenia, czyli wpływu na konto

    No widzisz ze ponoc nie. Podobno w przypadku wplat do US liczy sie data
    obciazenia konta. Podobno reguluje to Ordynacja Podatkowa i liczy sie
    faktyczna data obciazenia konta, a nie wplywu pieniedzy na rachunek US. Daty
    te moga i najczesciej tak jest roznic nawet o kilka dni. Analogiczna
    sytuacja AFAIK jest w przypadku wplat do zusu. Ponadto pracodawca nie jest w
    stanie stwierdzic kiedy pracownik faktycznie otrzyma pieniadze na swoje
    konto. Duzo tu zalezy od banku. KP nie reguluje natomiast czasu w jakim bank
    ma obowiazek "dostarczyc" pieniadze. Np. co w sytuacji kiedy pracodawca
    zlozy dyspozycje przelewu 8 danego miesiaca, a pracownik pieniadze otrzyma
    dopiero 13. Kto jest winien bank czy pracodawca i dlaczego?

    pozdrawiam

    Baton

  • 4. Data: 2002-12-09 20:55:33
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Baton wrote:
> [...]
    > data obciazenia konta. Podobno reguluje to Ordynacja Podatkowa i
    > liczy sie faktyczna data obciazenia konta, a nie wplywu pieniedzy na
    Tak jest w rzeczywistości.Są to zobowiązanie wobec budżetu i one
    regulowane są odmiennymi przepisami.

    > Np. co w sytuacji kiedy pracodawca zlozy
    > dyspozycje przelewu 8 danego miesiaca, a pracownik pieniadze otrzyma
    > dopiero 13. Kto jest winien bank czy pracodawca i dlaczego?

    Pracodawca, ponieważ umowa o prace jest umowa cywilną i podpada pod
    Kodeks Cywilny,a ten regulije to w sposób opisany przez Depilatora.
    Jacek

    --
    Małżeństwo jest główną przyczyną rozwodów

  • 5. Data: 2002-12-09 21:24:10
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    > jest
    >
    > No widzisz ze ponoc nie.

    Że co - "nie"? Że to nie jest ogólna zasada przy długach oddawczych?
    Zaręczam, że jest.

> [...]
    > te moga i najczesciej tak jest roznic nawet o kilka dni. Analogiczna
    > sytuacja AFAIK jest w przypadku wplat do zusu.

    Być może. Ale jeśli tak jest, to sa to przepisy szczególne, ponadto sa to
    zobowiązania publicznoprawne a nie zwykłe wierzytelności a państwo by się
    nie wyrobiło ze spradzaniem tego - kolejny martwy przepis.

> [...]
    > zlozy dyspozycje przelewu 8 danego miesiaca, a pracownik pieniadze otrzyma
    > dopiero 13. Kto jest winien bank czy pracodawca i dlaczego?

    Nie tylko pracodawca ale tez każdy inny dłużnik płacący wierzycielowi.
    Nalezy dochować nalezytej staranności, aby świadczenie doszło na czas. Jak
    się spóźni, to oczywiście pracodawca jest winien. Może najwzyęj potem
    dochodzić odszkodowania ( regres ? ) od banku, jeśli ten czegos zaniedbał.
    Ale za terminowe spełnienie świadczenia odpowiedzialny jest tylko dłużnik.

    Depi.

  • 6. Data: 2002-12-09 21:50:12
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "Jacek" <c...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Pracodawca, ponieważ umowa o prace jest umowa cywilną i podpada pod
    > Kodeks Cywilny,a ten regulije to w sposób opisany przez Depilatora.

    Wydaje mi sie ze to co piszesz moze byc prawda ;) Jedno male ale: umowa o
    prace "podpada" pod KP, nie KC.

    pozdrawiam

    Baton

  • 7. Data: 2002-12-09 21:55:06
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    > Że co - "nie"? Że to nie jest ogólna zasada przy długach oddawczych?
    > Zaręczam, że jest.

    OK. Tylko czy wynagrodzenie za prace mozna pod to "podciagnac" ?

> [...]
    > zobowiązania publicznoprawne a nie zwykłe wierzytelności a państwo by się
    > nie wyrobiło ze spradzaniem tego - kolejny martwy przepis.

    Rzecz w tym iz urzedy (us, zus) naliczaja karne dsetki za kazdy dzien zwloki
    i dobrze wiedziec kiedy faktycznie taka zwloka ma miejsce...

> [...]
    > Ale za terminowe spełnienie świadczenia odpowiedzialny jest tylko dłużnik.

    Rozumiem. Jesli gdzies Ci sie nawinie art. mowiacy o owej "...nalezytej
    staranności, aby świadczenie doszło na czas..." to bylbym wdzieczny.

    Pozdrawiam

    Baton

  • 8. Data: 2002-12-09 23:38:09
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    > Wydaje mi sie ze to co piszesz moze byc prawda ;) Jedno male ale: umowa o
    > prace "podpada" pod KP, nie KC.

    No niezupełnie. Jako stosunek cywilnoprawny umowa o prace "podpada" pod KC.
    Tylko w kwestiach uregulowanych szczegółowo w prawie pracy ogólnie, a w
    szczególności w KP, stosuje się te szczególne przepisy.

    Depi.

  • 9. Data: 2002-12-09 23:40:36
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Baton napisa_(a):
    > Rozumiem. Jesli gdzies Ci sie nawinie art. mowiacy o owej "...nalezytej
    > staranności, aby świadczenie doszło na czas..." to bylbym wdzieczny.

    art. 355 kc w zw. z art.300 kp; art.454 kc

    KG

  • 10. Data: 2002-12-09 23:47:02
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Depilator" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > OK. Tylko czy wynagrodzenie za prace mozna pod to "podciagnac" ?

    Oczywiście. I nic nie trzeba podciągać - po prostu tak jest.

    [ciachu ciachu]

    > Rozumiem. Jesli gdzies Ci sie nawinie art. mowiacy o owej "...nalezytej
    > staranności, aby świadczenie doszło na czas..." to bylbym wdzieczny.

    To po prostu zasada zdrowego rozsądku - dłużnik ponosi konsekwencje zwłoki
    ze spełnieniem świadczenia, więc powinien postarać się, aby spłenić je na
    czas. To wszystko.

    Depi.