  • 1. Data: 2007-10-05 17:25:46
    Temat: wymagalnosc swiadczenia
    Od: "T" <t...@p...onet.pl>

    Pewnie akademickie pytanie, ale jakos mam watpliwosci....

    Jezeli termin spelnienia zostal okreslony w ten sposob, ze kupujacy ma zaplacic
    cene sprzedazy W CIAGU 14 DNI OD OTRZYMANIA FAKTURY VAT to kiedy to swiadczenie
    staje sie wymagalne? Zaznaczam, ze oznaczenie bylo wlasnie takie - "w ciagu 14
    dni" a nie "po uplywie" czy "czternastego dnia" czy "po 14 dniach".

    Z gory dzieki

  • 2. Data: 2007-10-05 17:50:01
    Temat: Re: wymagalnosc swiadczenia
    Od: stern <s...@n...to>

    Świadomy znaczenia swych słów i odpowiedzialności przed prawem Fri, 05 Oct
    2007 19:25:46 +0200, T zeznał(a):

> [...]
    > kiedy to swiadczenie staje sie wymagalne? Zaznaczam, ze oznaczenie bylo
    > wlasnie takie - "w ciagu 14 dni" a nie "po uplywie" czy "czternastego

    od 15 dnia można dochodzić przed sądem jako niespełnione.
    Wymagalne jest imho od 1 dnia po otrzymaniu.

    http://surowiec.net.pl GG: 4494911

  • 3. Data: 2007-10-05 18:11:21
    Od: "T" <t...@p...onet.pl>

    > od 15 dnia można dochodzić przed sądem jako niespełnione.

    No tak, to jak jednak rozumiem kwestia >zaskarzalnosci< a nie >wymagalnosci<.

    > Wymagalne jest imho od 1 dnia po otrzymaniu.

    ....po otrzymaniu faktury, tak? No przyznam, ze na taka odpowiedz liczylam. :-)

    Wiem ze jestem upierdliwa, ale jezeli w wolnej chwili podalbys mi jeszcze jakas
    zwiezla acz trafna argumentacje...

  • 4. Data: 2007-10-05 18:58:31
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    T napisał(a):

> [...]
    > dni" a nie "po uplywie" czy "czternastego dnia" czy "po 14 dniach".

    Pojęcie "wymagalności" nie jest - zdaje się - zdefiniowana w prawie.
    Jeśli uznać, że roszczenie wymagalne jest wtedy, kiedy wierzyciel może
    skutecznie domagać się i dochodzić zapłaty, to w tym przypadku
    roszczenie będzie wymagalne po upływie 14-dniowego terminu. W czasie
    trwania bowiem tego okresu wierzyciel nie może wymagać od dłużnika, aby
    w danej chwili spłacił świadczenie - musi czekać.

    Póki co nie ma na to przepisu, czy orzeczenia, jest to tak samo
    rozmyte jak słowo "niezwłocznie", które w prawie znaczy różne rzeczy w
    zależności od okoliczności.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2007-10-05 21:05:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Oct 2007, T wrote:

> [...]
    > dni" a nie "po uplywie" czy "czternastego dnia" czy "po 14 dniach".

    Wiesz, jakbyś mi usiłowała wcisnąć fakturę "ma zapłacić po upływie 14
    dni" to bym się zastanawiał, jaka kara umowna grozi za zapłacenie
    wcześniej :P
    IMO oczywiście powinno być "do" i jak na mój gust treść "w ciągu" jest
    równoważna. Acz zgadzam się jak pisze Liwiusz - że o ścisłe zdefinio-
    wanie "wymagalności" trudno, mimo że w KC występuje pęczkami :), to samo
    znaczenie tego słowa od wyrazu źródłowego, czyli "takiego, którego można
    już wymagać" chyba żadnych wątpliwości nie wzbudza?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-10-06 08:04:22
    Od: stern <s...@n...to>

    Świadomy znaczenia swych słów i odpowiedzialności przed prawem Fri, 05 Oct
    2007 20:11:21 +0200, T zeznał(a):

    > Wiem ze jestem upierdliwa, ale jezeli w wolnej chwili podalbys mi
    > jeszcze jakas zwiezla acz trafna argumentacje...

    wszystko zależy od tego jak zdefiniujemy wymagalność.
    Bo tutaj - jak napisał Liwiusz - wszystko zależy od tego, czy wymagalne
    jest wtedy, gdy można wystąpić przed sądem o roszczenie (choć roszczenie
    może stać się wymagalne w toku procesu), czy też wtedy gdy rozpoczął bieg
    termin do spełnienia świadczenia.

    Zazwyczaj to jest ten sam dzień. Tutaj nie, stąd można sobie dywagować.

    Nie podam zwięzłej i trafnej argumentacji, bo to jest problem dla
    teoretyków do nabijania sobie artykułów a i tak się nie rozwiąże ;)

    http://surowiec.net.pl GG: 4494911