  • 1. Data: 2011-01-21 18:50:28
    Temat: wylaczenie darowizny ze schedy spadkowej [tylko u notariusza ?]
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    Witam,

    Matka zamierza darowac synowi kwote kilkudziesięciu tyś zł.
    Darowizna będzie zrealizowana w oparciu o umowę cywilną, a następnie do
    US będzie złożony druk sd-z2 w wymaganym terminie 6msc a wiec podatku od
    tej czynnosci nie bedzie.

    W umowie darowizny zamierzamy zawrzec nastepujacy zapis:

    Darczyńca oświadcza, że niniejsza darowizna na rzecz Obdarowanego
    dokonana jest ze zwolnieniem od obowiązku jej zaliczenia na schedę
    spadkową w rozumieniu art. 1039kc.

    1. Czy taki zapis jest prawnie skuteczny i w przyszlosci ta darowizna
    nie bedzie wliczana przy ustalaniu schedy spadkowej, czy moze wymagana
    jest wizyta u notariusza ?

    2. Przelew bedzie dokonany z konta wspolnego matki i ojca. Czy oboje
    musza figurowac na umwie darowizny ?

    3. Syn jest zonaty. Czy po otrzymaniu darowizny wchodzi ona do majatku
    wspolnego (brak rozlacznosci majatkowej) ?

    4. Czy otrzymanie takiej darowizny nalezy gdzies wykazywac w zeznaniach
    podatkowych (pit), czy po zlozeniu druku sd-z2 zamkniety jest temat
    "papierkowy"

    Z gory dziekuje
    pzdrw

  • 2. Data: 2011-01-21 18:53:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/21/2011 12:50 PM, lukasz wrote:

    > W umowie darowizny zamierzamy zawrzec nastepujacy zapis:

    a po jakiego grzyba ty sie zajmujesz rzeczami, za które kasę bierze
    notariusz i jeszcze za to odpowiada?

  • 3. Data: 2011-01-22 08:41:25
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    W dniu 2011-01-21 19:53, witek pisze:
    > a po jakiego grzyba ty sie zajmujesz rzeczami, za które kasę bierze
    > notariusz i jeszcze za to odpowiada?

    napisalem ze bedzie to darowizna spisana na kartce papieru a nie
    poswiadczana notarialnie, wiec raczej musze sam sie za to zabrac

    pzdrw

  • 4. Data: 2011-01-22 08:47:29
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-01-22 09:41, lukasz pisze:

    > napisalem ze bedzie to darowizna spisana na kartce papieru a nie
    > poswiadczana notarialnie, wiec raczej musze sam sie za to zabrac

    Hmm, a nie prościej użyć jej bez pisania?
    "Moc" takiej kartki może być nawet większa - pisanie może osłabić włókna
    i kartka łatwiej się przerwie.

    --
    spp

  • 5. Data: 2011-01-22 15:24:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/22/2011 2:41 AM, lukasz wrote:

    > napisalem ze bedzie to darowizna spisana na kartce papieru a nie
    > poswiadczana notarialnie, wiec raczej musze sam sie za to zabrac

    sie prosisz o kłopoty ale twoja sprawa.
    umowa darowizny co do zasady ma byc w formie aktu notarialnego.

  • 6. Data: 2011-01-22 15:39:11
    Od: SQLwiel <n...@c...pl>

    witek pisze:

    > sie prosisz o kłopoty ale twoja sprawa.
    > umowa darowizny co do zasady ma byc w formie aktu notarialnego.

    P...isz.

    --

    Dziękuję.
    Pozdrawiam.

  • 7. Data: 2011-01-22 17:04:55
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/22/2011 9:39 AM, SQLwiel wrote:

    > P...isz.

    alez oczywiscie, ze p..le. Jak zwykle.
    kodeks cywilny tez.

    Art. 890. § 1. Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu
    notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy
    staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

  • 8. Data: 2011-01-22 19:33:24
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    W dniu 2011-01-22 18:04, witek pisze:

    > Art. 890. § 1. Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu
    > notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy
    > staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

    tzn sam sobie zaprzeczas ? pisales wczesniej ze *ma* a teraz ze *powinna*

    potwierdzeniem spelnienia tego przyzeczenia bedzie potwierdzenie
    przelewu z konta rodzicow na moje konto

    a wracajac do moich pytan, zna ktos odpowiedzi ?

    1. Czy taki zapis [o wylaczeniu ze schedy] jest prawnie skuteczny i w
    przyszlosci ta darowizna nie bedzie wliczana przy ustalaniu schedy
    spadkowej, czy moze wymagana jest wizyta u notariusza ?

    2. Przelew bedzie dokonany z konta wspolnego matki i ojca. Czy oboje
    musza figurowac na umowie darowizny ?

[...]

    thx

  • 9. Data: 2011-01-22 20:01:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/22/2011 1:33 PM, lukasz wrote:

    > tzn sam sobie zaprzeczas ? pisales wczesniej ze *ma* a teraz ze *powinna*

    kazdy czyta co chce przeczytac.
    przede wszystkim napisalem "co do zasady".

    > potwierdzeniem spelnienia tego przyzeczenia bedzie potwierdzenie
    > przelewu z konta rodzicow na moje konto

    i tylko tego. to znaczy wykonania darowizny, ale nie umow z nią zawartych.

> [...]
    > przyszlosci ta darowizna nie bedzie wliczana przy ustalaniu schedy
    > spadkowej, czy moze wymagana jest wizyta u notariusza ?

    jak wyzej, an dwoje babka wróżyła.
    poniewaz umowa darowizny powinna miec formę notarialną, z wyjątkiem
    kiedy została już wykonana, to sam przelew pieniedzy bedzie
    wystarczający, co do tego aby nikt nie twierdził, że pieniądze
    właściciela zmieniły.
    Co do pozostałych zapisów związanych z darowizną? A szukaj po
    orzeczeniach sądów.

    Poniewaz art 1039 mówi o oświadczeniu lub okolicznosciach to raczej
    można założyć, że nie wymagają formy notarialnej.
    Ale jak chcesz się potem kopac z koniem, to proszę bardzo.
    Zeby ci ktos później nie zarzucił, że oświadczenie nie ma związku z
    darowizną bo odbyło się w innym czasie niż darowizna.

    Przede wszystkim napisz jaki jest cel wyłączenia tego ze schedy
    spadkowej, bo może w ogóle co innego chcesz zrobić.

    > 2. Przelew bedzie dokonany z konta wspolnego matki i ojca. Czy oboje
    > musza figurowac na umowie darowizny ?

    i tu wlasnie wtopisz po raz pierwszy.
    przede wszystkim będą to dwie darowizny. od matki i od ojca.
    i jeśli chcesz mówić o wyłączeniu ze schedy to oświadczenia mają być dwa
    tak samo jak umowy darowizny. czy bedą ważne? nie wiem. szukałbym w
    orzecznictwie konkretnych przypadków. wg logiki powinny, ale głowy za to
    nie dam.
    Dlatego dobrze radzę nieprzekombinować w oszczedzaniu bo mozna tylko
    stracic.

    > 3. Syn jest zonaty. Czy po otrzymaniu darowizny wchodzi ona do majatku
    > wspolnego (brak rozlacznosci majatkowej) ?

    Nie. Darowizny do majątku wspólnego nie wchodzą, chyba, że zostało
    określone inaczej.

    > 4. Czy otrzymanie takiej darowizny nalezy gdzies wykazywac w zeznaniach
    > podatkowych (pit), czy po zlozeniu druku sd-z2 zamkniety jest temat
    > "papierkowy"

    pit i spadki to odzielna sprawa. nie łączą się.

    złożenie druku to podstawa, to zaczyna procedure w US, które powinna się
    zakończyć wydaniem postanowienia o wymiarze podatku. czyli w tym
    przypadku zero, jak nie skopiecie.
    Z waszej strony bedzie to jedyny dokument, który nalezy złozyć.
    Wizyta u notariusza i notarialna umowa darowizny zwalnia was nawet z
    tego obowiązku.

  • 10. Data: 2011-01-23 13:34:32
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    W dniu 2011-01-22 21:01, witek pisze:

    > Przede wszystkim napisz jaki jest cel wyłączenia tego ze schedy
    > spadkowej, bo może w ogóle co innego chcesz zrobić.

    moglbys cos szerzej napisac ?

> [...]
    > nie dam.
    > Dlatego dobrze radzę nieprzekombinować w oszczedzaniu bo mozna tylko

    czyli sugerujesz dokonanie np dwoch przelewow po 50% wartosci darowizny
    i spisanie dwoch odrebnych umow darowizny: jednej z matka, drugiej z ojcem ?

    czy rozwiazaniem jest wpisanie jako Darczyncow na jednej umowie obojga
    rodzicow ?

    pkt 3 i 4. ok, dzieki

    PS: orientujesz sie jaki jest orientacyjny koszt zalatwiania darowizny
    poprzez notariusza ?

    pzdrw