    From: "Tiger" <c...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: wykup lokalu uzytkowego, spoldzielnia odmawia... HELP...
    Date: Mon, 5 Jun 2006 10:29:58 +0200

    Witam,

    Mam spory problem i chcialbym poprosic o rade.

    Od ponad 20 lat jestem uzytkownikiem pracowni artystycznej, otrzymanej
    jeszcze za "czarnej komuny" na specjalne zezwolenie jako "powiekszenie
    powierzchni mieszkalnej" (jestem artysta). Lokal byl wowczas nazywany
    "pracownia artystyczna".

    W drugiej polowie lat 90-tych Spoldzielnia umozliwila wykup lokali
    uzytkowych (jak sie okazalo po drodze ktos w spoldzielni zmienil nazwe z
    "pracownia artystyczna" na "lokal uzytkowy", ja nie podpisywalem zadnej
    nowej umowy). Niestety do mnie takowa informacja nie dotarla i z niewiedzy
    przegapilem ten okres.

    Teraz chce wykupic te pracownie artystyczna i napotkalem na organiczny opor
    spoldzielni. Zaznacze, ze chodzi o lokal wielkosci 11 metrow kwadratowych
    (ma w tym niewielka wneke, gdzie miesci sie lodowka - 1,12 metra kw. - to
    czesc pytania, o tym zaraz).

    Pytanie: czy spoldzielnia moze odmowic wykupu lokalu, ktory wedle umowy byl
    rozszerzeniem powierzchni mieszkalnej? Mieszkanie zostalo wykupione (obecnie
    jest spoldzielcze - wlasnosciowe).

    W odmowie stwierdzili, ze "odmawiaja wykupu, gdyz lokal ten jest
    przeznaczony na adaptacje na lokal zastepczy dla ludzi, ktorzy nie chca
    placic czynszu" (jednym slowem chodzi o eksmisje).

    Pytania:

    Czy moga odmowic sprzedazy, biorac pod uwage okres najmu (23 lata) i rodzaj
    lokalu (pracownia artystyczna, powiekszenie powierzchni mieszkalnej)?

    Czy moga rozwiazac umowe najmu, biorac pod uwage powyzsze?

    Czy moga adaptowac ten lokal na lokal zastepczy? Nie ma podlaczonego gazu,
    na korytarzu jest toaleta z umywalka, nie ma gazu, jest prad i swiatlo.

    Czy tlumaczac to koniecznoscia znalezienia lokalu zastepczego, moga zazadac
    zwolnienia lokalu dla eksmitowanych ludzi?

    Czy powierzchnia _mieszkalna_ tego lokalu, to 11 m2, czy 11m2 minus ta wneka
    1,12m2, w ktorej nie miesci sie nic poza lodowka? (to pytanie jest wazne, bo
    jezeli powierzchnia mieszkalna jest ponizej 10m2, to lokal kwalifikuje sie
    tylko dla 1 osoby (rozporzadzenie zawiera ograniczenie 5m2 na osobe) )?

    Dowiedzialem sie (poczta pantoflowa), ze prawdopodobnie przysluguje mi prawo
    pierwokupu. Czy rzeczywiscie tak jest? Jezeli tak, to czy moge ich jakos
    przymusic do tego, zeby mi sprzedali ten lokal?

    Koniec pytan :-)

    Witek (dzieki, uklony) znalazl mi interpretacje dwoch dokumentow, na
    podstawie ktorych moglbym cos wymyslic, jednak nie znalazlem ich jednolitej
    tresci:

    * Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym
    zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 71, poz. 733 ze zm.)

    * Rozporządzenie z dnia 26 stycznia 2005 r. w sprawie szczegółowego trybu
    postępowania w sprawach o opróżnienie lokalu lub pomieszczenia albo o
    wydanie nieruchomości oraz szczegółowych warunków, jakim powinno odpowiadać
    tymczasowe pomieszczenie (Dz.U. nr 17, poz. 155)

    Bylbym wdzieczny rowniez za wskazanie ich jednolitej wersji... a wnikliwym,
    sklonnym pomoc merytorycznie, pozostawiam tytuly.

    Pozdrawiam,

    Mateusz, stryj Tigera