  • 1. Data: 2002-05-06 06:39:46
    Temat: wlasnosc negatywow
    Od: "Kolo" <k...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich.

    Mam pytanie dotyczące prawa autorskiego.
    Ozenilem sie w zeszlym roku i do uwiecznienia tej ceremonii wynajelem
    fotografa
    (niestety nie spisujac zadnej umowy). Po wszystkim otrzymalem od niego album
    ze zdjeciami, ktore kosztowaly mnie 700 zl, okolo 6 razy więcej niz zwykla
    odbitka
    w zakladzie fotograficznym. Przyjalem, że jest to cena "za usluge" i
    zazadalem zwrotu
    negatywow. Niestety wg fotografa, sa one jego wlasnoscia, i za nastepne
    kopie zdjec
    musze dalej placic.
    Jak to wyglada od strony prawnej? Czyje sa negatywy?
    Czy cos zmienia fakt, ze ten fotograf nie ma wlasnego studia i robil te
    zdjecia niejako
    amatorsko?

    Pozdrowienia
    Karol

  • 2. Data: 2002-05-06 11:12:21
    Temat: Re: wlasnosc negatywow
    Od: "Marcin BACIK Koteras" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Kolo <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ab58qi$irj$...@n...onet.pl...

    [...]
    > Jak to wyglada od strony prawnej? Czyje sa negatywy?
    > Czy cos zmienia fakt, ze ten fotograf nie ma wlasnego studia i robil te
    > zdjecia niejako
    > amatorsko?

    Wydaje mi się że niestety może być tak, że prawa do negatywów ma ów
    fotograf, bo z tego co wiem to wszyscy tak robią ( mój f. też mi tak
    zrobił - dupek jeden... ;-( )
    Natomiast nie sądzę aby miało jakiekolwiek znaczenie to czy ma studio czy
    nie, wymóg taki byłby bez sensu.

    Marcin

  • 3. Data: 2002-05-06 12:00:11
    Od: "Kolo" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin BACIK Koteras" <a...@p...onet.pl> napisał
    w wiadomości news:ab5oph$jm8$1@h1.uw.edu.pl...
> [...]

    > Wydaje mi się że niestety może być tak, że prawa do negatywów ma ów
    > fotograf, bo z tego co wiem to wszyscy tak robią ( mój f. też mi tak

    Gdyby tak wszyscy robili, to jakos bym to przelknal, ale dzwoniłem po kilku
    studiach i w wiekszosci negatywy sa zwracane. A teraz jak fotograf zazyczy
    sobie za odbitke powiedzmy 20zl to bede mu musial zaplacic.

    > Natomiast nie sądzę aby miało jakiekolwiek znaczenie to czy ma studio czy
    > nie, wymóg taki byłby bez sensu.

    Różnicy niby nie ma, ale inaczej się rozmawia z "firma" a inaczej z gosciem
    w jego prywatnym mieszkaniu.

    > Marcin

    Karol

  • 4. Data: 2002-05-06 14:08:12
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Mon, 6 May 2002, Kolo wrote:

    > negatywow. Niestety wg fotografa, sa one jego wlasnoscia, i za nastepne
    > kopie zdjec
    > musze dalej placic.
    > Jak to wyglada od strony prawnej? Czyje sa negatywy?

    Problem był 283904 razy omawiany. Negatywy są jego. Płacisz za wywołanie
    odbitek, a nie za prawo do oryginału (kliszy) zdjęcia.

    > Czy cos zmienia fakt, ze ten fotograf nie ma wlasnego studia i robil te
    > zdjecia niejako amatorsko?

    Nie zmienia.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-05-06 14:19:27
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Mon, 6 May 2002, Marcin BACIK Koteras wrote:

    > Wydaje mi się że niestety może być tak, że prawa do negatywów ma ów
    > fotograf, bo z tego co wiem to wszyscy tak robią ( mój f. też mi tak
    > zrobił - dupek jeden... ;-( )

    Dlaczego niestety? Przecież to słuszne i logiczne, żeby własność oryginału
    dzieła zachowywał twórca, a nie osoba dla której zostało wykonane.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 6. Data: 2002-05-06 14:51:27
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Problem był 283904 razy omawiany. Negatywy są jego. Płacisz za wywołanie
    > odbitek, a nie za prawo do oryginału (kliszy) zdjęcia.

    No chyba, że płacił za prawo do oryginału. To jest tylko wariant domyśłny
    ( jesli strony nie postanowiły inaczej ).

    Depi.

  • 7. Data: 2002-05-06 15:15:23
    Temat: (dywagacje): wlasnosc negatywow
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 May 2002, Kolo wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Gdyby tak wszyscy robili, to jakos bym to przelknal, ale dzwoniłem po kilku
    >+ studiach i w wiekszosci negatywy sa zwracane.

    Coż - wolny rynek. Jedni przywiązują klienta tak, drudzy wolą
    mieć więcej widoków na nowych (klientów) ;)
    [...]
    >+ Różnicy niby nie ma, ale inaczej się rozmawia z "firma" a inaczej z gosciem
    >+ w jego prywatnym mieszkaniu.

    Akurat nie widzę (róznicy) - przynajmniej *w tym* (prawa autorskie)
    zakresie :) (bo jak reklamacja z rękojmi - to tak !).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-05-06 17:13:06
    Od: "mops" <m...@p...of.pl>

    Olej goscia i odbijaj na labach cyfrowych z odbitek ktore masz.
    Taka mozliwosc ma d-lab agfy. Albo zeskanuj na dobrym skanerze i z
    pliku wywolywuj (chocby www.kadr.pl )
    Przy okazji skanowania mozesz sobie podpicowac kolory, kontrast,
    ostrosc i co tam sobie jeszcze chcesz

    Z pozdrowieniami
    Mops

    --
    Jutro moze bedzie, wczoraj juz na pewno bylo
    mamy tylko dzien dzisiejszy, zyjmy teraz, zyjmy chwila.

  • 9. Data: 2002-05-07 07:16:18
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "mops" <m...@p...of.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pliku wywolywuj (chocby www.kadr.pl )
    > Przy okazji skanowania mozesz sobie podpicowac kolory, kontrast,

    To jest zachęcanie do popełnienia przestępstwa ;>

    BaLab

  • 10. Data: 2002-05-07 16:19:15
    Od: "mops" <m...@p...of.pl>

    E czy ja wiem? Kserowanie ksiazki to tez przestepstwo?