  • 1. Data: 2004-12-08 09:19:18
    Temat: wierzyciel rzeczowy a skarga paulianska
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    Proste pytanko:
    czy w przypadku pokrzywdzenia wierzyciela rzeczowego (hipoteka) może
    mieć zastosowanie skarga pauliańska?
    nn

  • 2. Data: 2004-12-08 14:50:50
    Temat: Re: wierzyciel rzeczowy a skarga paulianska
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Nikodem Nijaki wyskrobał(a):
    > Proste pytanko:
    > czy w przypadku pokrzywdzenia wierzyciela rzeczowego (hipoteka) może
    > mieć zastosowanie skarga pauliańska?

    Ale po co? Hipoteka czy zastaw przecież obciąża rzecz bez względu na to
    czyją jest własnością.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-12-08 20:13:15
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Nikodem Nijaki wyskrobał(a):
    >
    > Ale po co? Hipoteka czy zastaw przecież obciąża rzecz bez względu na to
    > czyją jest własnością.

    Rzeczywiście trochę uprościłem problem ;)
    Całość opisywałem wcześniej, ale z racji dużego skomplikowania, nikt nie
    zabrał głosu :(
    Chodzi - w uproszczeniu - o to, że dłużnik zobowiązał się zaspokoić
    roszczenie wierzyciela rzeczowego kwotą uzyskaną ze sprzedaży nieruchomości
    w zamian za wykreślenie hipoteki. Następnie dłużnik sprzedał nieruchomość po
    rażąco zaniżonej cenie przysparzając korzyści osobie trzeciej, z którą był w
    zmowie.
    nn

    ---

  • 4. Data: 2004-12-08 22:46:30
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Nikodem Nijaki wyskrobał(a):
> [...]
    > nieruchomości w zamian za wykreślenie hipoteki. Następnie dłużnik
    > sprzedał nieruchomość po rażąco zaniżonej cenie przysparzając korzyści

    Przesłaneczki skargi pauliańskiej:
    - czynność prawna
    - z pokrzywdzeniem wierzyciela
    - wierzytelność zaskarżalna i pieniężna
    - dłużnik działał na szkodę wierzyciela (domniemania)
    - osoba trzecia wiedziała lub mogła wiedzieć o możliwości pokrzywdzenia
    wierzyciela (domniemania).

    Jak udowodnisz tą zmowę - punkt dla Ciebie. Poza tym na podstawie opisanej
    sytuacji wydaje mi się, że skarga byłaby dopuszczalna. Wraz z wykreśleniem
    hipoteki wierzyciel nie jest już wierzycielem rzeczowym.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 5. Data: 2004-12-09 08:55:42
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    Bartek Gliniecki napisał(a):

> [...]
    > wierzyciela (domniemania).
    >
    > Jak udowodnisz tą zmowę - punkt dla Ciebie.

    To akurat nie będzie trudne, są dokumenty (umowy).

    > Poza tym na podstawie
    > opisanej sytuacji wydaje mi się, że skarga byłaby dopuszczalna. Wraz z
    > wykreśleniem hipoteki wierzyciel nie jest już wierzycielem rzeczowym.

    Zastanawiał mnie tylko fakt, że wierzyciel rzeczowy, po wykreśleniu
    hipoteki przestaje być wierzycielem w ogóle i nie może mieć żadnych
    roszczeń.

    nn

  • 6. Data: 2004-12-09 20:13:33
    Od: desilencio <j...@g...pl>

    On Wed, 8 Dec 2004, Nikodem Nijaki wrote:
> [...]
    > rażąco zaniżonej cenie przysparzając korzyści osobie trzeciej, z którą był w

    W czym problem? Wierzyciel rzeczowy na podstawie umowy z dluznikiem
    stal sie dodatkowo wierzycielem "zwyklym" (obligacyjnym). Po
    wykresleniu hipoteki przestal byc wierzycielem rzeczowym, ale
    obligacyjnym jest nadal. Wiec oczywiscie moze mu potencjalnie
    przyslugiwac roszczenie paulianskie (o ile sa spelnione pozostale
    przeslanki). Swoja droga to byla dosc dziwna umowa.

    Piotr

  • 7. Data: 2004-12-09 21:10:30
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Nikodem Nijaki wyskrobał(a):
    > Zastanawiał mnie tylko fakt, że wierzyciel rzeczowy, po wykreśleniu
    > hipoteki przestaje być wierzycielem w ogóle i nie może mieć żadnych
    > roszczeń.

    No jak? Ta hipoteka z powietrza się nie wzięła - musiała coś zabezpieczać.
    Na to powinna być umowa, czyli wierzyciel wierzycielem pozostaje.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 8. Data: 2004-12-10 16:32:17
    Od: desilencio <j...@g...pl>

    On Thu, 9 Dec 2004, Bartek Gliniecki wrote:
    > Nikodem Nijaki wyskrobał(a):
    > No jak? Ta hipoteka z powietrza się nie wzięła - musiała coś zabezpieczać.
    > Na to powinna być umowa, czyli wierzyciel wierzycielem pozostaje.

    No ale dluznikiem osobistym moze byc ktos inny niz dluznikiem
    rzeczowym. A trudno wystapic ze skarga paulianska przeciwko osobie A z
    uzasadnieniem, ze wyzbywa sie ona majatku z pokrzywdzeniem wierzycieli
    osoby B.

  • 9. Data: 2004-12-11 18:36:21
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl>

    > Nikodem Nijaki wyskrobał(a):
    >
    > No jak? Ta hipoteka z powietrza się nie wzięła - musiała coś zabezpieczać.
    > Na to powinna być umowa, czyli wierzyciel wierzycielem pozostaje.

    Można np. nabyć obciążoną nieruchomość ...
    nn

    ---

  • 10. Data: 2004-12-11 18:42:36
    Od: "Nikodem Nijaki" <n...@g...pl>

    Użytkownik "desilencio" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przyslugiwac roszczenie paulianskie (o ile sa spelnione pozostale
    > przeslanki). Swoja droga to byla dosc dziwna umowa.

    Sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana niż to co pisałem do tej pory ;)
    Zaangażowane są co najmniej cztery spółki i ZUS.
    Jeżeli kogoś to interesuje, to chętnie podzielę się szczegółami :)
    nn

    ---