  • 1. Data: 2006-02-15 11:45:42
    Temat: urlop niepełnoetatowca
    Od: "Łukasz Kordziukiewicz" <l...@g...pl>

    Witam grupowiczów.

    Potrzebuję pomocy przy ustaleniu w jaki sposób może być udzielony urlop
    przacownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy.

    Teoria:
    - 3/4 etatu od 8 miesięcy
    - wyliczony urlop to 14 dni w przeliczeniu na godziny 112 godzin
    - przeliczenie godzin na dni urlopowe takiego pracownika (112 dzielimy na 6
    godzin) to 18,6 dnia
    - prazacownik rozkład czasu pracy (zawierający różnorodność godzinową) ma
    ustalany mniej więcej na następujący tydzień nie dłużej

    Praktyka:
    - pracownik nie pracuje po 6 godzin dziennie,
    - czasami jest tak, że jest to 9 godzin dziennie, przez 4 dni,
    - czasami jeszcze inny rozkład godzin przy zachowaniu 40 godzinnej
    normy pracy,

    Pytania:
    Czy przy różnorodnym rozkładzie godzin dziennych należy urlop rozliczać
    zgodnie z tymi godzinami czy też należy pozostać przy 6 godzinach
    wynikających z wyliczeń?
    Jeśli wyliczenia mają się oprzeć na różnorodnych godzinach to jak wyliczyć
    urlop bez długoterminowego rozkładu czasu pracy?
    Co z godzinami za prace ponad 3/4 etatu? Pracownik ma w umowie klauzulę o
    godzinach nadliczbowych dopiero powyżej pełnego etatu.

    Logika podpowiada, że przy rozliczniu nawet po 9 godzin
    pracownik ma więcej dni wolnych i tak na prawdę na to samo wychodzi. Z
    drugiej zaś strony rozliczanie urlopu po 6 godzin jest rozwiązaniem
    najprostszym.

    Dziękuję za wszelkie sugestie i pomoc
    Pozdrawiam

    Łukasz

  • 2. Data: 2006-02-15 12:52:34
    Temat: Re: urlop niepełnoetatowca
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Łukasz Kordziukiewicz wrote:

> [...]
    > - wyliczony urlop to 14 dni w przeliczeniu na godziny 112 godzin
    > - przeliczenie godzin na dni urlopowe takiego pracownika (112 dzielimy na 6

    Jakaś bzdura... Urlop w dniach jest taki sam dla każdego, niezależnie
    czy ma 2 etaty, czy pół - bo urlop ma przecież ten sam "wymiar godzin
    pracy", co sam etat.

  • 3. Data: 2006-02-15 13:06:18
    Od: "Łukasz Kordziukiewicz" <l...@g...pl>

    > Jakaś bzdura... Urlop w dniach jest taki sam dla każdego, niezależnie
    > czy ma 2 etaty, czy pół - bo urlop ma przecież ten sam "wymiar godzin
    > pracy", co sam etat.

    zgoda
    zgodnie z wyliczeniami po pierwsze wyliczane jest 8/12 z pełnego wymiaru
    urlopu tj. 20 dni, bo tyle pracownik przepracował,
    następnie jest obliczne 3/4 z tego, no bo wkońcu to jest niepełny wymiar
    czasu pracy
    na koniec jest w przeliczeniu na godziny dlatego, że nie można przyrównywać
    dnia urlopu pracownika na pełnym etacie i na nie pełnym etacie, dlaczego
    niby pracownik na niepełnym etacie miałby być poszkodowany.
    Po to jest urlop wskazany w godzinach, aby mogła zostać zastosowana
    proporcjonalność urlopu. Zauważ, że pracownik niepełnoetatowy pracuje mniej
    niż 8 godzin, a co za tym idzie w nawiązaniu do przepisu mówiącego o tym,
    że dzień urlopu trwa 8 godzin, ma on inny wymiar godzinowy swojego urlopu.
    Po to własnie jest wyliczenie godzinowe urlopu.

    Pozdrawiam

    Łukasz

  • 4. Data: 2006-02-15 15:56:47
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

> [...]

    > że dzień urlopu trwa 8 godzin, ma on inny wymiar godzinowy swojego urlopu.

    Dzien urlopu osoby na 3/4 etatu trwa 6 godzin.

  • 5. Data: 2006-02-15 22:45:22
    Od: "Łukasz Kordziukiewicz" <l...@g...pl>

    > Dzien urlopu osoby na 3/4 etatu trwa 6 godzin.

    dlatego też pytanie moje brzmi:
    jeżeli pracownik pierwszy dzień pracuje 9 godzin, drugi 7 godzin, 3 ...
    i w jaki sposób teraz wyliczyć te 6 godzin, albo raczej jak zastosować te 6
    godzin?

    i jeszcze inaczej co dzinnie pracuje po 3 godziny przez siedem dni w
    tygodniu

    Pozdrawiam i dziękuje za odpowiedź

    Łukasz

  • 6. Data: 2006-02-16 19:52:28
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    Z prostej sprawy robione są tutaj problemy, nie wiadomo w jakim celu.
    W przypadku niepełnoetatowca, ponadto zatrudnionego w różnych dniach w
    niejednakowym wymiarze godzinowym, trzeba skorzystać z
    tygodniowego/miesięcznego wymiaru czasu pracy takiego pracownika.
    Przykład:
    pracownikowi zatrudnionemu w wymiarze 3/4 etatu udzielono urlopu
    wypoczynkowego w okresie 06.02 - 19.02.2006 r. (2 tygodnie).
    Wymiar urlopu za te 2 tygodnie: 40 h x 3/4 etatu x 2 tygodnie = 60 h.
    Całkowity wymiar czasu pracy w lutym 2006 r. dla tego pracownika
    wynosi: 40 h x 3/4 etatu x 4 tygodnie = 120 godzin.
    Pracownik powinien w lutym przepracować: 120 h - 60 h (urlop) = 60
    godzin.
    Przy założeniu, że ten pracownik pracuje tylko przez 4 dni w tygodniu:
    pon. (9 h), wtorek (7 h), środa (7 h), czwartek (7 h), wyczerpując
    tygodniową normę czasu pracy, tj. 30 godzin, ostatni dzień pracy przed
    urlopem miał 2 lutego br., czyli w praktyce mógł przez 17 dni
    odpoczywać od pracodawcy (a pracodawca od niego).
    Zgodnie z Kodeksem pracy pracownik może być przeciętnie zatrudniony
    maksymalnie przez 5 dni w tygodniu, więc niedopuszczalne jest
    zatrudnianie przez 7 dni w tygodniu, nawet gdyby to było tylko po 1
    godzinie.

    Z Kodeksu pracy:
    Art. 133. § 1. Pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co
    najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej
    11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.

    § 2. W przypadkach określonych w art. 132 § 2 oraz w przypadku zmiany
    pory wykonywania pracy przez pracownika w związku z jego przejściem na
    inną zmianę, zgodnie z ustalonym rozkładem czasu pracy, tygodniowy
    nieprzerwany odpoczynek może obejmować mniejszą liczbę godzin, nie
    może być jednak krótszy niż 24 godziny.

    Link do Kodeksu pracy: http://www.wypadek.pl/prawo/kp/kp.htm

    wa

  • 7. Data: 2006-02-16 20:38:56
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Łukasz Kordziukiewicz" <l...@g...pl> napisał
    w wiadomości news:dsv4b8$cor$1@news.onet.pl...
> [...]
    urlop
    > przacownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy.

    Urlop wypoczynkowy rozlicza się w poszczególnych latach
    kalendarzowych. Przypuszczalnie ten pracownik jest zatrudniony od
    01.06.2005 r. i ma staż do urlopu wypoczynkowego ponad 10 lat.
    Zatem urlop proporcjonalny za 2005 r. (7 mies.):
    26 dni x 3/4 etatu = 19,5 po zaokr. 20 dni
    20 dni x 7/12 = 11,67 dni po zaokr. 12 dni
    12 dni x 8 h = 96 godzin.

    > - wyliczony urlop to 14 dni w przeliczeniu na godziny 112 godzin

    Jeżeli umowa o pracę jest co najmniej do 31.12.2006 r., to 01.01.2006
    r. nabył prawo do urlopu za 2006 r. w wymiarze:
    26 dni x 3/4 etatu = 19,5 po zaokr. 20 dni
    20 dni x 8 h = 160 godzin.

    > - przeliczenie godzin na dni urlopowe takiego pracownika (112
    dzielimy na 6
    > godzin) to 18,6 dnia

    Obecnie urlop udziela się w godzinach, a nie w dniach, więc się tak
    nie przelicza.

    > - prazacownik rozkład czasu pracy (zawierający różnorodność
    godzinową) ma
    > ustalany mniej więcej na następujący tydzień nie dłużej

    Taka praktyka jest niezgodna z obowiązującym Kodeksem pracy.
    Harmonogram powinien być ustalony na cały miesiąc, przed rozpoczęciem
    miesiąca.

    > Praktyka:
    > - pracownik nie pracuje po 6 godzin dziennie,

    Ok.

    > - czasami jest tak, że jest to 9 godzin dziennie, przez 4 dni,

    Dopuszczalne, ok.

    > - czasami jeszcze inny rozkład godzin przy zachowaniu 40 godzinnej
    > normy pracy,

    Tygodniowa 40-godzinna norma czasu pracy obowiązuje pracownika
    zatrudnionego na pełny etat. Przy 3/4 etatu tygodniowa norma czasu
    pracy wynosi 30 godzin.

> [...]
    rozliczać
    > zgodnie z tymi godzinami czy też należy pozostać przy 6 godzinach

    Najlepiej posługiwać się normą tygodniową 30-godzin przy wymiarze 3/4
    etatu.

    > Jeśli wyliczenia mają się oprzeć na różnorodnych godzinach to jak
    wyliczyć
    > urlop bez długoterminowego rozkładu czasu pracy?

    j.w. rozliczać wg normy tygodniowej i miesięcznej.

    > Co z godzinami za prace ponad 3/4 etatu?

    A jak Pan pracodawca sądzi? Należy za nie zapłacić lub udzielić dni
    wolnych z przelicznikiem x 1,5 (z inicjatywy pracodawcy).

    Pracownik ma w umowie klauzulę o
    > godzinach nadliczbowych dopiero powyżej pełnego etatu.

    Ta klauzula nie oznacza, że 1/4 etatu brakującą do pełnego etatu
    pracownik może przepracować bez wynagrodzenia.
    Ta klauzula oznacza, że za godziny nadliczbowe powyżej normy
    tygodniowej/miesięcznej oprócz normalnego wynagrodzenia należy
    wypłacić dodatek za godziny nadliczbowe - 50% lub 100% (w niedziele i
    święta).

    wa

  • 8. Data: 2006-02-17 09:49:32
    Od: "Łukasz Kordziukiewicz" <l...@g...pl>

    > Urlop wypoczynkowy rozlicza się w poszczególnych latach
    > kalendarzowych. Przypuszczalnie ten pracownik jest zatrudniony od
    > 01.06.2005 r. i ma staż do urlopu wypoczynkowego ponad 10 lat.

    Pracownik zgodnie z przepisami kodeksu pracy nabył prawo do urlopu w
    wymiarze 20 dni.

    > Obecnie urlop udziela się w godzinach, a nie w dniach, więc się tak
    > nie przelicza.

    No tak, może nie dopowiedziałem z wyliczeń wyszło 18,6 dnia w zaokrągleniu
    19 dni tegoż pracownika, czyli 19 dni po 6 godzin.

    > Taka praktyka jest niezgodna z obowiązującym Kodeksem pracy.
    > Harmonogram powinien być ustalony na cały miesiąc, przed rozpoczęciem
    > miesiąca.

    Powiadz to Mc Shicie

    > Tygodniowa 40-godzinna norma czasu pracy obowiązuje pracownika
    > zatrudnionego na pełny etat. Przy 3/4 etatu tygodniowa norma czasu
    > pracy wynosi 30 godzin.

    Oczywiście,
    jednak zaznaczyłem w poście informację o klauzuli z nadgodzinami. Czyli 3/4
    etatu, potem sobie jeszcze pracuje i otrzymuje wynagrodzeni zasadnicze bez
    dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych do momentu przekroczenia 40
    godzin.
    W praktyce miesiac w miesiąc jest to praca po 40 godzin i nikt dawno nie
    widział niepełnych etatów.

    > Najlepiej posługiwać się normą tygodniową 30-godzin przy wymiarze 3/4
    > etatu.

    > j.w. rozliczać wg normy tygodniowej i miesięcznej.

    Ale jak to zrobić? Urlop wyliczony w godzinach tak jak to zaznaczyłeś wynosi
    6 godzin(jako jeden dzień), 30 godzin (jako tydzień), 120(jako miesiąc),
    Przy pracy po 8 godzin, 40 godzin i 160 godzin - odpowiednio, jak się ma te
    sześć nieszczęsnych godzin pracownika z 3/4 etatu?

    > A jak Pan pracodawca sądzi? Należy za nie zapłacić lub udzielić dni
    > wolnych z przelicznikiem x 1,5 (z inicjatywy pracodawcy).

    Oczywiście, że się należy, ale po przekroczeniu 40 godzin, taki zapis jest w
    umowie zgodnie z Art 151 par 5 k.p.
> [...]
    > tygodniowej/miesięcznej oprócz normalnego wynagrodzenia należy
    > wypłacić dodatek za godziny nadliczbowe - 50% lub 100% (w niedziele i

    Bzdura, taki zapis zezwala na wydłużenie tygodniowej normy czasy pracy o 10
    godzin bez konieczności wypłaty dodatku za godziny nadliczbowe

    > Pozdrawiam

    I ja także Pozdrawiam.

    P.S. Nie jestem pracodawca, na szczęście, a może nie......

    Łukasz

  • 9. Data: 2006-02-18 15:10:03
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Łukasz Kordziukiewicz" <l...@g...pl> napisał
    w wiadomości news:dt468s$7gi$1@news.onet.pl...

    (...)

    Tutaj wyraziłam się nieprecyzyjnie. Ostatnie zdanie powinno brzmieć:
    "Ta klauzula oznacza, że za godziny nadliczbowe powyżej normy
    tygodniowej/miesięcznej czasu pracy przewidzianej dla pełnego etatu
> [...]

    pracy o 10
    > godzin bez konieczności wypłaty dodatku za godziny nadliczbowe.

    Masz rację pod warunkiem, że pisząc "tygodniowej normy czasy" masz na
    myśli 30 godzin, czyli tygodniową normę czasu pracy dla wymiaru 3/4
    etatu.

    Uwagi ogólne do tego wątku:
    1)Pracownik zatrudniony w wymiarze 3/4 etatu praktycznie pracuje w
    wymiarze pełnego, czyli 40 godzin tygodniowo (co najmniej), a
    pracodawca zaoszczędza na tym równowartość 5 dni x 8 godzin = 40
    godzin urlopu wypoczynkowego, kosztem pracownika.
    2) Od niedawnego czasu, gdy urlop wypoczynkowy oblicza się w
    godzinach, 1 dzień urlopu wypoczynkowego to zawsze 8 godzin. Przy
    rocznym wymiarze urlopu 20 godzin (pełny etat), roczny wymiar dla 3/4
    etatu to 20 dni x 3/4 = 15 dni, czyli 120 godzin (15 x 8).
    3) Dodatkowo pracownik pracuje w różnym wymiarze czasu pracy w
    poszczególnych dniach, a pracodawca (czy odpowiednie służby) mają
    problemy z obliczeniem i udzieleniem urlopu wypoczynkowego
    przysługującego temu pracownikowi.
    4) Ukazało się nawet zapytanie, czy pracownik może być zatrudniony
    codziennie, przez 7 dni w tygodniu, co świadczy o nieznajomości
    przepisów i braku wyobraźni.

    wa