  • 1. Data: 2003-05-16 07:07:41
    Temat: umowa zlecenia a ZUS
    Od: "szarwal" <s...@p...gazeta.pl>

    W broszurce na stronie internetowej Zusu znalazłem :
    "Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami
    emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów, takich jak: wykonywanie pracy
    nakładczej, umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie
    usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące
    zlecenia, prowadzenie pozarolniczej działalności, pełnienie funkcji posła
    lub senatora, bycie duchownym - jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z
    tego tytułu, który powstał najwcześniej. Osoba ta jednak dobrowolnie, na
    swój wniosek, może być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także
    z pozostałych, wszystkich lub wybranych tytułów, lub zmienić tytuł
    ubezpieczeń. Zastrzeżenie: duchowni spełniający warunki do objęcia
    obowiązkowo ubezpieczeniami z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności
    gospodarczej podlegają ubezpieczeniom z tytułu tej działalności."

    Od czerwca podpisuje kilka umów zlecenia z róznymi przedsiebiorstwami, umowy
    te beda na czas nieokreslony. Czy w związku z tym co wkleiłem moge
    interpretować to w taki sposób, ze podlegam obowiązkowemu ubezpieczeniu
    tylko z pierwszej umowy zlecenia np. zawartej dnia 1 czerwca z
    przedsiebiorstwem X a juz podczas podpisywania nastepnej umowy mam mozliwosc
    wyboru ubezpieczenia?
    Chciałbym zaznaczyć, ze nie jestem nigdzie zatrudniony i nie prowadze
    działalnosci gospodarczej.
    Uprzejmie prosze o wyjasnienie i dziekuje .