  • 1. Data: 2003-05-16 06:46:49
    Temat: pyt. z prawa autorskiego
    Od: "Melo" <e...@w...pl>

    Witam Wszystkich,
    Czy jeśli w umowie o przeniesienie autorskich praw majątkowych nie określono
    pól eksploatacji, umowa jest nieważna?
    Czy w praktyce zawarcie tego typu umowy, w odniesieniu do autorstwa artykułu
    w magazynie, oznacza, że danego artykułu, ani jego fragmentu, autor nie może
    opublikować gdzie indziej?
    Prosze o odpowiedź.
    Dziękuje z góry.
    Z pozdrowieniami,
    iuris ignorantus ;))

  • 2. Data: 2003-05-16 13:38:52
    Temat: Re: pyt. z prawa autorskiego
    Od: "Yig" <y...@S...waw.pl>

    Użytkownik "Melo" <e...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam Wszystkich,
    > Czy jeśli w umowie o przeniesienie autorskich praw majątkowych nie
    określono
    > pól eksploatacji, umowa jest nieważna?

    Na podstawie art 41 ust. 2 umowa autorska obejmuje tylko te pola
    eksploatacji, ktore sa w niej _wyraznie_ wymienione. Jezeli przedmiotem
    zawartej przez Ciebie umowy bylo tylko przeniesienie autorskich praw
    majatkowych, a nie wskazales w sposob wyrazny zadnego sposrod pol
    eksploatacji,(art. 50 pr. aut) ktorych ona dotyczy, umowa taka nie odniesie
    skutku polegajacego na przeniesieniu prawa (scisle rzecz biorac na
    zobowiazaniu do przeniesienia go). Jesli napiszesz w umowie "przenosze na
    pana X autorskie prawa majatkowe do utworu Y", to za malo, taka umowa jest
    nieskuteczna. W doktrynie prawa autorskiego (Barta, Markiewicz) przyjmuje
    sie tez, ze zawarcie w umowie klauzuli "przenosze wszystkie aut. pr. maj. do
    utworu" takze jest niezgodne z 41 ust. 2, ktory stanowi, iz pola
    eksploatacji musza byc w umowie wymienione, a do tego jeszcze w sposob
    wyrazny (a nie ogolnikowy i niejasny). Pamietaj, ze w szczegolnosci jesli
    umowa obejmuje pola eksploatacji nie znane ustawie (wspomniany art 50 pr.
    aut), powinienes je precyzyjnie w niej opisac.
    Jezeli na podstawie umowy, nie okreslajacej na jakich polach eksploatacji
    mialoby nastapic przeniesienie aut. pr. maj., zaplaciles/otrzymales
    wynagrodzenie, bedzie mialo ono charakter swiadczenia nienaleznego (410 § 2
    kc )

    pozdrawiam,
    Marcin

  • 3. Data: 2003-05-16 13:44:13
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    odniesie
    > skutku polegajacego na przeniesieniu prawa (..)

    Czy tego typu podejście jest powszechne w obrocie międzynarodowym
    i wynika z jakichś ogólniejszych konwencji, czy też to tylko nasze
    rodzime uregulowanie ?

    pozd.Pix

  • 4. Data: 2003-05-17 13:40:34
    Od: "Melo" <e...@w...pl>

    Szanowny Marcinie,
    Bardzo dziekuję za obfitą odpowiedź. Mam jeszcze dwa pytania:
    1) co w praktyce oznacza "świadczenie nienależne"? Czy idą za tym jakieś
    konsekwencje prawne? Czy jeśli Twórca pobiera pieniądze, to mogą mu je
    jeszcze odebrać?
    2) czy wynagrodzenie będzie miało charakter świadczenia nienależnego jeżeli
    umowę zatytułowano: UMOWA O WYKONANIE DZIEŁA PRZEZ NAPISANIE ARTYKUŁU ORAZ O
    PRZENIESIENIE AUTORSKICH PRAW MAJĄTKOWYCH DO TEGO DZIEŁA?

    Pozdrawiam,
    iuris ignorantus

  • 5. Data: 2003-05-17 13:43:09
    Od: "Melo" <e...@w...pl>