  • 1. Data: 2003-06-20 06:55:17
    Temat: umowa, przekroczenie terminu, kara umowna
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

    Witam
    Pokrótce sytuacja: Zawarto z firmą umowę o wykonanie pewnych prac. Umowa
    przewidywała kary umowne w wysokości 5% za każdy dzień opóźnienia w
    wykonaniu prac. Właśnie minął 20 dzień opóźnienia :-) czyli już nie płaci
    się wykonawcy, tylko wykonawca inwestorowi:-))

    Jutro najprawdopodobniej prace zostaną zakończone i zostanie spisany
    protokół odbioru.
    I teraz moje pytania:
    1. Wykonawca oczywiście wystawi fakturę, prawda? (ważne - Urząd Skarbowy,
    odliczenia od podatku itp)
    2. Jak należy żądać zapłaty kary umownej? W jakiej postaci??
    3. Czy obie należności (dla wykonawcy i w drugą stronę kara umowna) mogą być
    skompensowane?
    4. Ponieważ została zapłacona pierwsza rata za wykonanie prac poglegać ona
    będzie zwrotowi. Jak ją wyciągnąć?

    Proszę o poradę, bo chodzi o niemałe pieniądze, i trzeba je wyciągnąć od
    tych, którym się wydaje, że dowolnie mogą sobie grać z klientem...

    --
    TomekS

  • 2. Data: 2003-06-20 09:15:10
    Temat: Re: umowa, przekroczenie terminu, kara umowna
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ja bym sporządził protokół odbioru opatrzony datą i przyjął fakturę jakby
    nic nie było. Następnie zamiast zapłaty wysyłasz gościowi oświadczenie, iż z
    uwagi na fakt, że jest Ci dłużny pieniądze z tytułu kar umownych,
    kompensujesz tę należność z jego roszczeniem.

  • 3. Data: 2003-06-23 08:13:10
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

> [...]
    > uwagi na fakt, że jest Ci dłużny pieniądze z tytułu kar umownych,
    > kompensujesz tę należność z jego roszczeniem.

    OK, dzięki, tak trzeba zrobić.
    A jak odzyskać zapłącone pieniądze? Poszła pierwsza rata za pracę i należy
    się zwrot. Jak to wyciągnąć?

    TomekS

  • 4. Data: 2003-06-23 16:02:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Osobiście dał bym spokój. Musiał byś faceta pozwać do sądu, zakładając, że
    nie dogadacie się dobrowolnie. A wówczas może być różnie. Sąd może uznać, że
    zapis umowy nakładający 5% kary umownej za dzień zwłoki był "niezgodny z
    zasadami współżycia społecznego" i jeszcze będziesz musiał mu dopłacić.
    Osobiście już widziałem takie przypadki w praktyce. Tak więc raczej nie
    ryzykował bym, bo można więcej stracić, niż zyskać. Ale wybór należy do
    Ciebie.