  • 1. Data: 2003-09-07 18:04:07
    Temat: ubezwłasnowolniona - testament, postępowanie spadkowe
    Od: "kinka" <k...@t...pl>

    Proszę o pomoc w następującej sprawie:
    Pani X jest ubezwłasnowolniona częściowo od ponad 30 lat z powodu choroby
    psychicznej. Jest jedynaczką, jej rodzice nie żyją, nie mieli dzieci
    pozamałżeńskich. Ubezwłasnowolniona jest panną, urodziła dziecko, co do
    którego została pozbawiona władzy rodzicielskiej a następnie zostało
    orzeczone pełne przysposobienie dziecka (adopcja zagraniczna); innych dzieci
    nie posiada.
    Ma mieszkanie spółdzielcze własnościowe (dość duża wartość) oraz ruchomości
    w nim: meble, obrazy, książki itp.
    Jeżeli chodzi o rodzinę - żyją: bratowa ojca tej pani i jej zstępni (syn z
    żoną i dziećmi).

    1) czy ta pani może sporządzić ważny testament, czy są jakieś szczególne
    obwarowania co do jego formy?

    2) w przypadku śmierci tej pani - czy posiada ona spadkobierców ustawowych,
    czy w czasie postępowania spadkowego należy ustalać losy jej dziecka np. czy
    przysposobienie nie zostało rozwiązane, czy też orzeczenie pełnej adopcji
    całkowicie przerwało więź pokrewieństwa na zawsze?

  • 2. Data: 2003-09-07 18:24:59
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@N...gazeta.pl>

    kinka <k...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > przysposobienie nie zostało rozwiązane, czy też orzeczenie pełnej adopcji
    > całkowicie przerwało więź pokrewieństwa na zawsze?

    Jeżeli została ubezwłasnowolniona, choćby częściowo to niestety nie moze
    sporządzić ważnego testamentu. Mówi o tym wprost art 944 KC - testament może
    sporządzić jedynie osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych

    Jeżeli przysposobienie było przysposobieniem pełnym (adpotio plena) to
    przysposobiony nie dziedziczy po swoich wstępnych naturalnych a osoby te nie
    dziedzicza po nim (Art 936 par. 2 KC) Zatem dziecko tej pani nie będzie po
    niej dziedziczyło z ustawy.

    Co do kręgu spadkobierców ustawowych to z braku dzieci nalezy do nich
    małzonek, rodzice i rodzeństwo. Osoba ta jest panną, i jezeli nie ma
    rodzeństwa (lub jej rodzeństwo nie zyje a nie pozostawiło zstępnych) to do
    spadku powołani byliby rodzice - o ile dozyliby otwarcia spadku. W pzypadku
    śmierci rodzica przed spadkodawcą (tak jak tutaj) jego udział może przypasć
    jedynie drugiemu z rodziców i rodzeństwu - nie przechodzi on na krewnych
    rodziców.

    Bratowa ojca nie nalezy zatem do kręgu spadkobierców ustawowych -
    dziedziczyłaby co najwyżej po swym męzu, czyli bracie ojca tej pani.

    Majatek będzie zatem dziedziczył Skarb Państwa.

    Mam nadzieję, że niczego nie pokręciłem... :-)

  • 3. Data: 2003-09-08 07:37:24
    Od: "kinka" <k...@t...pl>

    Użytkownik "Rodrig von Falkenstein"
    <r...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Majatek będzie zatem dziedziczył Skarb Państwa.
    >

    > Mam nadzieję, że niczego nie pokręciłem... :-)

    wielkie dzięki :-)