  • 31. Data: 2004-10-01 04:25:53
    Temat: Re: [spadki] RP, było: testament na "w razie czego"
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Gotfryd Smolik news napisał(a) w wiadomości

> [...]
    >
    > Już raz się wycofałem - bo *rzeczywiście* w tym zakresie masz rację.
    > Nacisnąłem nie ten guzik w szukaniu dziury w całym ;]
    > A układ najwyraźniej jest inny: owszem, gminie nie przysługuje
    > "roszczenie o zachowek". Niemniej - dziecko rodziców przeżyło,
    > w interesie dziecka musi (mylę się ??) działać m.in. sąd.
    > Fakt że dziecko "w międzyczasie" umarło jest...chyba bez
    > znaczenia, prawda ?
    > No to dziecku "należy się" zachowek. Nie dlatego że "gmina chce
    > zachowku", tylko "że się należy"....
    >
    > W RP jest artykuł "Dziadkowie powinni dziedziczyć":
    rawo/prawo_a_4.html
    > ...są informacje o pracach nad KC.
    > BTW: "Ważny testament wyłącza więc dziedziczenie ustawowe".
    > Hm... ja bym tak 2/3 wartości "w zachowku" nie pomijał lekką
    > ręką...

    > ...a teraz ? ;)

    A teraz to nie rozumiem o co Ci chodzi :)

    --
    JOHNSON :)

  • 32. Data: 2004-10-01 08:45:46
    Od: "marik" <k...@p...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:
> [...]
    > BTW: "Ważny testament wyłącza więc dziedziczenie ustawowe".
    > Hm... ja bym tak 2/3 wartości "w zachowku" nie pomijał lekką

    Czyli moje rozumowanie nie było bezzasadne. Rzecznik ruszył
    z art 64 pkt1 i art 71 pkt 1 Konstytucji (ale i 18, 21 pkt 1 by wszedł).
    Tak myślałem, że jest to rażące naruszeni podstawowych wolności i praw.

    marik

  • 33. Data: 2004-10-04 17:25:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Oct 2004, Johnson wrote:
    [...]
    >+ A teraz to nie rozumiem o co Ci chodzi :)

    ...o to, że najwyraźniej nie miałem racji wycofując się
    z korekty :)
    Czy sąd może *w ogóle* pominąć prawo dziecka do spadku ?
    Stawiając pytanie inaczej (było w innym wątku): KIEDY
    spadkobierca staje się właścicielem spadku ?
    Krótko mówiac - ponieważ spadek chyba JUŻ "przeszedł na wnuka"
    to gmina chyba jednak nie jest "domagającym się zachowku"...
    Inaczej: czy *sąd* nie ma obowiązku zadbać o "majątek
    dziecka" (co z tego, że ono już nie żyje ?)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 34. Data: 2004-10-04 18:01:51
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]

    > Inaczej: czy *sąd* nie ma obowiązku zadbać o "majątek
    > dziecka" (co z tego, że ono już nie żyje ?)

    Spadkobierca staje się właścicielem spadku z chwilą jego otwarcia, czyli z
    chwilą śmierci spadkodawcy.

    --
    JOHNSON :)