  • 1. Data: 2006-07-11 07:44:35
    Temat: termin rozpoczęcia działalności gospodarczej a podpisanie umowy
    Od: js <j...@p...onet.pl>

    Witam.
    Mam taki problem: rozpoczynam robotę na własny rachunek - udało mi się
    porozumieć się z pierwszym klientem - będę dla niego wykonywał pewien
    projekt. Chciałbym jak najszybciej podpisać umowę jednak nie mam jeszcze
    wpisu do ewidencji działalności gospodarczej - dziś udaję się do urzędu.

    Pytanie mam takie: czy umowa podpisana PO zgłoszeniu się do ewidencji DG
    ale przed uzyskaniem wpisu będzie obowiązywała? Czy będę mógł na jej
    podstawie wystawić później fakturę VAT?

    Zakończenie prac przy projekcie przewiduję na koniec sierpnia, więc do
    tego czasu wszystko związane z DG będzie już załatwione.

    Jacek

  • 2. Data: 2006-07-11 07:56:09
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    js wrote:

> [...]
    >
    > Pytanie mam takie: czy umowa podpisana PO zgłoszeniu się do ewidencji
    > DG ale przed uzyskaniem wpisu będzie obowiązywała?

    Tak. Umowę podpisujesz *ty* a nie twoja działalność gospodarcza.

    > Czy będę mógł na
    > jej podstawie wystawić później fakturę VAT?

    Tak.

    Zadajesz niewłaściwe pytanie. Poprawne pytanie brzmi:
    Czy podpisanie umowy, która ma być wykonana w ramach DG przed
    zarejestrowaniem DG jest już prowadzeniem (niezarejestrowanej) DG?

  • 3. Data: 2006-07-11 08:30:50
    Od: js <j...@p...onet.pl>

    jureq wrote:

    > Tak. Umowę podpisujesz *ty* a nie twoja działalność gospodarcza.

    > Tak.

    Dzięki za odpowiedź.

    > Zadajesz niewłaściwe pytanie. Poprawne pytanie brzmi:
    > Czy podpisanie umowy, która ma być wykonana w ramach DG przed
    > zarejestrowaniem DG jest już prowadzeniem (niezarejestrowanej) DG?

    Hym, masz rację. Pytanie powinno brzmieć właśnie tak. Jak rozumiem znasz
    na nie odpowiedź? ;)
    Powinno być zapewne także uzupełnione innym pytaniem: Co za to grozi?

    Jeszcze jedno mi przyszło do głowy: Czy podając we wniosku o rejestrację
    wcześniejszy termin rozpoczęcia DG, np jutro, ułatwię sprawę? Tzn czy
    taka działalność mogę zacząć wykonywać jutro nie posiadając jeszcze
    rejestracji?
    Z rozmowy z moją przyszłą księgową dowiedziałem się także, że dla ZUSu i
    US rozpoczęcie działalności gospodarczej to data wystawienia pierwszej
    faktury. Prawda to?

    Jacek

  • 4. Data: 2006-07-11 08:50:04
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    js wrote:

    > Hym, masz rację. Pytanie powinno brzmieć właśnie tak. Jak rozumiem
    > znasz na nie odpowiedź? ;)

    Nie znam odpowiedzi.

    > Z rozmowy z moją przyszłą księgową dowiedziałem się także, że dla ZUSu
    > i US rozpoczęcie działalności gospodarczej to data wystawienia
    > pierwszej faktury. Prawda to?

    Nie prawda. W wypadku US tak było bardzo dawno temu. Zmień księgową na
    taką, która jest z przepisami na bieżąco. Bo potem ty będziesz miał
    problemy a nie ona.

  • 5. Data: 2006-07-11 10:18:29
    Od: "Andrzej M." <A...@o...pl>

    jureq napisał(a):
    > Nie prawda. W wypadku US tak było bardzo dawno temu. Zmień księgową na
    > taką, która jest z przepisami na bieżąco. Bo potem ty będziesz miał
    > problemy a nie ona.

    To ja się przyłączę - a co teraz jest terminem rozpoczęcia DG? Na
    przełomie maja i czerwca zarejestrowałem dg z terminem rozpoczęcia
    15.06. Jednak w terminie tym nie rozpocząłem dg i jeszcze miesiąc
    chciałbym poczekać. W us ani zusie nie dokonywałem żadnych czynności.
    Czy mogę jeszcze miesiąc spokojnie poczekać?

    Czy gdybym rozpoczął dg od 1 sierpnia to dla ZUS będzie to data
    rozpoczęcia czy będzie nią data z wniosku rejestracyjnego? Chodzi o
    24-miesięczną zniżkę w składkach.

    pzdr

  • 6. Data: 2006-07-11 10:58:34
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Andrzej M. wrote:

    > To ja się przyłączę - a co teraz jest terminem rozpoczęcia DG? Na

    Wykonanie pierwszej czynności która jest działalnością gospodarczą ;)

    > przełomie maja i czerwca zarejestrowałem dg z terminem rozpoczęcia
    > 15.06. Jednak w terminie tym nie rozpocząłem dg i jeszcze miesiąc
    > chciałbym poczekać. W us ani zusie nie dokonywałem żadnych czynności.

    Czyli *planowana* data rozpoczecia DG to był 15.06. Plany ci się
    zmieniły.

    > Czy mogę jeszcze miesiąc spokojnie poczekać?

    Możesz. Potem masz 7 dni na podanie w US i ZUS daty *rzeczywistego*
    rozpoczęcia DG.

    > Czy gdybym rozpoczął dg od 1 sierpnia to dla ZUS będzie to data
    > rozpoczęcia czy będzie nią data z wniosku rejestracyjnego? Chodzi o
    > 24-miesięczną zniżkę w składkach.

    Ma to być data rzeczywistego rozpoczęcia.

  • 7. Data: 2006-07-11 12:42:29
    Od: "Andrzej M." <A...@o...pl>

    jureq napisał(a):
    > Wykonanie pierwszej czynności która jest działalnością gospodarczą ;)

    Czy _nieodpłatna_ reklama w sieci jest już dg?

    > Możesz. Potem masz 7 dni na podanie w US i ZUS daty *rzeczywistego*
    > rozpoczęcia DG.

    W us mam zgłosić w terminie 7 dni _po_ rozpoczęciu czy też przed? To
    trochę głupie pytanie wynika z tego, że gdzieś się spotkałem afair ze
    stwierdzeniem, że do zus złożyć po rozpoczęciu a do us przed
    rozpoczęciem. Nie mogę znaleźć konkretnej odpowiedzi w sieci. :)

    > Ma to być data rzeczywistego rozpoczęcia.

    Powiedzmy, że w ramach rozkręcania interesu dokonałem już nieodpłatnie
    różnych działań reklamowych i nawet pozyskałem stałego klienta.
    Płatności nie było i realizacji umowy także jeszcze nie ma. Jeśli to już
    jest rozpoczęcie dg a ja jej nie zgłosiłem w terminie to co mi grozi?
    Grzywna?

    będę wdzięczny za kolejną pomoc :)
    pzdr

  • 8. Data: 2006-07-11 12:46:28
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Andrzej M. wrote:

    > Czy _nieodpłatna_ reklama w sieci jest już dg?

    Według mnie tak. Inni mogą mieć inne zdanie.

> [...]
    > stwierdzeniem, że do zus złożyć po rozpoczęciu a do us przed
    > rozpoczęciem. Nie mogę znaleźć konkretnej odpowiedzi w sieci. :)

    W obu miejscach "po".
    Przed wystawieniem lub otrzymaniem 1-ej faktury warto się zarejestrować
    do VAT.

> [...]
    > Płatności nie było i realizacji umowy także jeszcze nie ma. Jeśli to
    > już jest rozpoczęcie dg a ja jej nie zgłosiłem w terminie to co mi

    Prawdopodobnie nikt sie nie dowie, więc cichosza.....