    From: g...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: teleturniej - dochodzenie racji
    Date: 6 Feb 2003 10:15:43 +0100

    Witam,

    dwa miesiace temu bralem udzial w teleturnieju Wielka Gra.
    Tematem byly Wielkie Podboje Arabskie w VII i VIII wieku (emisja tegoz byla 14
    grudnia 2002), gdzie nie odpowiedzialem na pytanie za 10 tysięcy - "expert"
    chcial by wymienic mu kraje wchodzace w sklad Zyznego Polksiezyca, i chcial
    odpowiedzi Palestyna, Syria, i Mezopotamia.

    Ja odpowiedzialem zgodnie z tym, co mówią ksiązki, i sama historia - Syria,
    Gorna i Dolna Mezopotamia.

    Absrahujac od bezsensownosci tego pytania (wtedy byly tylko tak naprawde dwa
    kraje - Bizancjum i Persja) i oczekiwanejodpowiedzi - mozna sie uprzec, ze
    krajami nazywamy duze prowincje, niech juz bedzie, odpowiedz oczekiwana ma sie
    nijak do historii, bo Palestyna byla tylko i wylacznie jedna z czterech czesci
    samej Syrii, bez jakiejkolwiek autonomii, czy tam czekokolwiek. Po prostu
    oczywista sprawa.

    Ok, dalej. Zlozylem zatem reklamacje, ze Palestyna byla czescia Syrii, nie
    mozna zatem wymagac sprzecznej odpowiedzi, poza tym skad mam wiedziec, ze mam
    wymienic akurat Palestyne, a nie inna czesc Syrii, i dlaczego w ogole Palestyne
    uwazaja za kraj, skoro to byla tylko dzielnica, i patriarchat, itd, itp. -
    oczywiscie poparte cytatami, mapami z podzialem administracyjnym, itd.

    Nie uznali mi tego, trafil mnie szlak po raz pierwszy.

    Nie mam skanera, bo bym Wam zeskanowal odpowiedz, pod ktora podpisal sie
    wlasnie Panecki, forma byla taka:

    "Wielka Gra"
    stycznia 2002
    redakcja teleturnieju
    TVP. (tak, kropka!!) S.A.

    Warszawa, 20

    podpisalibyscie sie pod takim czyms?

    gosc argumentuje, iz podzial administracyjny NIE MOZE BYC ARGUMENTEM ZA TYM,
    CZY COS JEST KRAJEM, CZY NIE.

    ja pier... Niestety nie podaje kryterium, co jest tego wyznacznikiem.

    Dalej jakies sugestie (rzekomo spytal Pan, na co podobno mial Pan otrzymac...)
    itd, sugerujace niedowlad umyslowy w mojej skromnej glowie - oczywiscie pytanie
    padlo w trakcie odpowiedzi na to pytanie z mojej strony, czy chodzi o kraje,
    czy o krainy - odpowiedzieli, ze o kraje.

    dalej jakas tam totalnie bezsensowna argumentacja, typowe macenie wody.

    Ale teraz clou - gosc autorytatywnie stwierdza, iz Palestyna byla krajem
    rownorzednym Syrii i Mezopotamii, posilkujac sie cytatami (przypomne raz
    jeszcze - temat to Wielkie Podboje Arabskie w VII i VIII wieku):

    "w 608 roku podbili Syrie i Palestyne"
    "w VIII wieku Asyryjczycy zagrozili Palestynie i ploemionom Syrii"

    zgadza sie, nie??? przegrana sprawa, prawda?

    .
    .
    .
    .
    .

    odzukalem jednak zrodla, na ktorych "expert" bazowal, i cale zdania brzmia:

    "w 608 roku PRZED CHRYSTUSEM podbili Syrie i Palestyne"
    "w VIII wieku P. N. E. Asyryjczycy zagrozili Palestynie i ploemionom Syrii"

    juz sam nie wiem, czy sie smiac, czy plakac- pod tym podpisal sie gosc, ktory
    jest prof. dr. hab., a na samym dole dopisal jeszcze - " w swietle powyzszych
    tekstow stwierdzam ponownie, iz Palestyna za czasow podpojow arabskich (VII i
    VIII w - moj przypis), byla samodzielnym krajem rownowaznym Syrii i
    Mezopotamii, i nie sa w stanie uznac mi reklamacji, z racji jej bezsazadnosci.

    Bardzo twórcze podejscie, nie ma co, mozna powiedziec, iz stanowii kamien
    milowy w Historii, a publikacja tych niewątpliwie przenyslanej tezy spowoduje z
    pewnoscia przelom w w procesie myslowym skostnialych badzaczy historii.

    Szlak mnie trafia, juz nie wiem, czy isc do sadu, czy prasy, czy pisac jeszcze
    jedna reklamacje.

    Bede pewnie potrzebowal dobrego prawnika, prosze Was o pomoc w poleceniu kogos
    naprawde dobrego, i otwartego na
    nietypowe sprawy.

    pozdrawiam,
    Grzesiek