    From: "M i D" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: suvenir czy lapowka?
    Date: Thu, 29 Dec 2005 21:20:39 +0100

    witam,
    mojego znajomego spotkala ciekawa historia.. i jak tak zaczalem sie
    zastanawiac co ja bym na jego miejscu zrobil postanowilem to pytanie zadac
    szerszej rzeszy sluchaczy nie wiem czy to odpowiednia grupa no ale sprobuje.

    a wiec kumpel pracuje w pewnej firmie i ma mniejsza lub wieksza mozliwosc
    decytowania w jakiej firmie robic zakupy. dostal propozycje od
    przedstawiciela pewnej firmy ze jesli udaloby sie zwiekszyc zakupy w tejze
    jego firmie to w nagrode dostanie kilka procent z calego obrotu. jako ze
    jest to jego 1 praca i pracuje od niedawna nie do konca zajarzyl o co chodzi
    no ale nie protestowal (bo jak nie wie o co chodzi to co ma protestowac ;))
    no i przyszlo co do czego facet przywiozl mu pieniazki. z tego co mi mowil
    byl zaskoczony itd i chcial te pieniadze mu na sile oddac jednak tamten
    nalegal ze tym razem niech zostanie tak jak jest a jesli w przyszlosci nie
    bedzie chcial to nie ma problemu.
    teraz tak: zalozenia - zakupy tak czy siak sa robione - jesli robione sa w
    tej wlasnie firmie, to tylko wtedy kiedy cena jest atrakcyjna lub
    potrzebnego towaru nie ma gdzie indziej (szkody dla jego firmy nie ma -
    chyba ze mnie oklamuje no ale to co innego), do tej pory zakupy poczynione
    byly tylko i wylacznie bo podobno innego wyjscia nie bylo.
    no i teraz pytanie - jak to sie prezentuje z kwestii prawnej (wyrzuty
    sumienia inna rzecz) czy jest to uznawane jako lapowka czy maly prezent
    (wiadomo kazdy na koniec roku cos dostaje od kontrahentow jak nie droga
    butelke to jakis inny prezencik nie zawsze za 5zl..)
    koles chodzi i mnie meczy co bym zrobil na jego miejscu - pieniadze mowi ze
    sie przydadza bo nie zarabia majatku...ale ja wlasnie nie wiem co bym zrobil
    i nie bede wiedzial pewnie dopoki sie w takiej sytuacji nie znajde... chyba
    bym nie chcial..
    co na ten temat myslicie?