  • 1. Data: 2004-11-04 22:01:05
    Temat: spółka z.o.o. - zarząd
    Od: Jarek_OLKUR <j...@t...hard-core.pl>

    Witam mam pytanie odnosnie czlonkowstwa w zarzadzie spolki. Pomijajac
    czytanie kodeksu spolek handlowych, ktorzy przeczytalem... chodzi mi o
    bardziej praktyczne informacje typu odpowiedzialnosc karna, finansowa? i za
    co w przypadku dzialania zarzadu mozna sie na tego typu rzeczy narazic?

  • 2. Data: 2004-11-05 10:35:58
    Temat: Re: spółka z.o.o. - zarząd
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Uzytkownik "Jarek_OLKUR" <j...@t...hard-core.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    za
    > co w przypadku dzialania zarzadu mozna sie na tego typu rzeczy narazic?

    1. Po pierwsze podatki (odpowiadasz calym swoim majatkiem - takze wspólnym,
    jak to przy podatkach!!), chyba ze zlozysz wniosek o upadlosc, lub wykazesz,
    ze nie mogles go zlozyc - np. lezales w spiaczce przez pól roku, kiedy inni
    prezesi wyprowadzali kase.

    2. Analogicznie, w przypadku zobowiazan niesciagalnych wobec osób trzecich,
    chyba ze wykazesz, ze nie mogles zlozyc zniosku o upadlosc, lub nie mogles
    zapobiec takiej sytuacji w spólce - np. za kazdym razem cie prezesi
    przeglosowywali - wiec ty nie ponosisz winy.

    p.
    W,

  • 3. Data: 2004-11-05 11:19:58
    Temat: Re: spolka z.o.o. - zarząd
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 11/4/2004 11:01 PM, Jarek_OLKUR wrote:
> [...]
    > co w przypadku dzialania zarzadu mozna sie na tego typu rzeczy narazic?

    W skrajnym przypadku utrata 5-7 lat życia + całego majątku + 5 lat
    pierdla, może być więcej.

    Jeżeli ktoś proponuje stanowisko w zarządzie bez udziałów, to gnaj
    natychmiast do rejestru i staraj się jak najwięcej dowiedzieć ze
    wszystkich mozliwych źródeł. Jeżeli odmawia pokazania czegokolwiek przed
    powołaniem, patrz niżej.
    Jeżeli nie proponuje udziałów i/lub atrakcyjnych bonusów, realnych, a
    nie w przyszłości - możesz smiało walic w mordę pięścią.

    Pzdr: Catbert

  • 4. Data: 2004-11-05 20:44:50
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Fri, 5 Nov 2004 11:35:58 +0100, Wirtualna naskrobał(a):

    podstawa prawna?

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 5. Data: 2004-11-06 11:46:46
    Temat: Re: spolka z.o.o. - zarzad
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 11/5/2004 9:44 PM, Sebol wrote:
    > Dnia Fri, 5 Nov 2004 11:35:58 +0100, Wirtualna naskrobał(a):

    > podstawa prawna?

    Przepraszam, że sie wtrącam - podstawa prawna, ale czego? Odpowiadania
    osobistym majatkiem, warunków wykazania nie poinoszenia winy, czy
    oddalenia zarzutu o niezgłoszenie upadłości we własciwym terminie?
    Jeżeli wszystko razem, to co najmniej kilkadziesiąt artykułów z kk, ksh,
    i.in.
    Sp. z o.o. jest z o.o. tylko dla wspólnika, pod warunkiem, że nie jest
    członkiem zarządu.
    Nie jest to warunek dostateczny - w przypadku gdy np. wspólnik udzieli
    pożyczki spółce i ta mu nie odda i zamieni ją np. na hipotekę w wyniku
    wyroku sądowego, a jednocześnie spółka będzie miała innch wierzycieli,
    których np. oszukała - to taki wspólnik, pomimo, że nie jest członkiem
    zarządu zasiada na ławie oskarżonych na równi, a nawet jako główny
    oskarżony z zarządem.

    Jeżeli istnieje potrzeba, to służę telefonem do takiego pacjenta i
    sygnaturą akt, będziesz mógł uczestniczyć jako publiczność, o ile nie
    posiadasz majątku - bo jeżeli posiadasz, to prokurator może zazyczyć
    sobie zmiany Twojego statusu, bo dlaczego nie?

    Pzdr: Catbert

  • 6. Data: 2004-11-06 23:26:30
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Sat, 06 Nov 2004 12:46:46 +0100, Catbert naskrobał(a):

    > Przepraszam, że sie wtrącam - podstawa prawna, ale czego? Odpowiadania
    > osobistym majatkiem, warunków wykazania nie poinoszenia winy, czy
    > oddalenia zarzutu o niezgłoszenie upadłości we własciwym terminie?

    odpowiadania całym majątkiem wspólnym za zobowiązania podatkowe.

  • 7. Data: 2004-11-09 09:48:03
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 11/7/2004 12:26 AM, Sebol wrote:

    > Dnia Sat, 06 Nov 2004 12:46:46 +0100, Catbert naskrobał(a):

    > odpowiadania całym majątkiem wspólnym za zobowiązania podatkowe.

    Dawniej było to mozliwe, nie pamiętam niestety konkretnego uregulowania.

    Z oczywistych względów ustawodawca nie pokusił się na wyrażenie wprost
    swych oczekiwań od wspólnika, ale:

    Art. 116. § 1. Za zaległości podatkowe spółki z ograniczoną
    odpowiedzialnością i spółki akcyjnej odpowiadają solidarnie całym swoim
    majątkiem członkowie jej zarządu, jeżeli egzekucja przeciwko spółce
    okaże się bezskuteczna, chyba że członek zarządu wykaże, że we właściwym
    czasie zgłoszono upadłość lub wszczęto postępowanie układowe albo że
    niezgłoszenie upadłości oraz brak postępowania układowego nastąpiły nie
    z jego winy, bądź też wskaże on mienie, z którego egzekucja jest możliwa.

    Ostatnie zdanie: owe "mienie, z którego egzekucja jest mozliwa" jest
    bardzo ocenne - może być to mienie wspólnika, a jedynie gestią sądu jest
    wykazanie, że "egzekucja jest mozliwa" - wystarczy, że istnieje
    domniemany związek pomiędzy powstaniem zobowiązania a stanem majątku
    wspólnika. nie jest to zagadnienie hipotetyczne czy teoretyczne - znam
    taki przypadek, nie dotyczący akurat podatków, ale to pikus.

    Generalnie nie jest tak, że majątek wspólnika jest chroniony przez prawo
    - co najwyżej w warstwie słownej.

    Pzdr: Catbert