  • 1. Data: 2005-10-12 10:43:57
    Temat: spadek - zachowek
    Od: gazebo <g...@w...pl>

    Mam prośbę o pomoc w wyliczeniu udziałow. Spadkodawca miał dwoch synów i
    dwoje wnuków z pierwszego małżeństwa. Z drugiego małżeństwa jednego
    syna. Zawierając drugie małżenstwo stał się ojczymem dla siedmioletniego
    chłopca. Z góry dziekuję.
    --
    careful with that axe Eugene!

  • 2. Data: 2005-10-12 18:33:40
    Temat: Re: spadek - zachowek
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    gazebo napisał(a):
    > Mam prośbę o pomoc w wyliczeniu udziałow. Spadkodawca miał dwoch synów i
    > dwoje wnuków z pierwszego małżeństwa.

    a jak była relacja między synami i wnukami?

    > Z drugiego małżeństwa jednego
    > syna. Zawierając drugie małżenstwo stał się ojczymem dla siedmioletniego
    > chłopca.

    co masz na myśli pisząc że stał się ojczymem?

    KG

  • 3. Data: 2005-10-13 05:26:10
    Od: gazebo <g...@w...pl>

    kam wrote:

    > a jak była relacja między synami i wnukami?

    to sa dzieci jego dzieci, wiezy krwi, naturalne pokrewienstwo, nie za
    bardzo wiem co uszczegolowic

    > co masz na myśli pisząc że stał się ojczymem?

    wszedl w zwiazek malzenski z kobieta, posiadajaca syna (siedmioletniego)
    z poprzedniego malzenstwa, stal sie prawnym opiekunem, ale z tego co
    mowi mi ten syn wlasnie, obecnie pelnoletni, nie bylo to pelne
    przysposobienie, jego biologiczny ojciec zmarl rok temu,

    PS moja prosba nie wynika tylko z checi ustalenie proporcji spadkowych
    ale pomocy w ustaleniu zaleznosci formalno-prawnych dotyczacych
    pokrewienstwa

    --
    careful with that axe Eugene!

  • 4. Data: 2005-10-13 06:29:32
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    gazebo napisał(a):
    > to sa dzieci jego dzieci, wiezy krwi, naturalne pokrewienstwo, nie za
    > bardzo wiem co uszczegolowic

    dzieci żyjących czy zmarłych dzieci?

> [...]
    > mowi mi ten syn wlasnie, obecnie pelnoletni, nie bylo to pelne
    > przysposobienie, jego biologiczny ojciec zmarl rok temu,

    syn drugiej żony dziedziczy po nim tylko jeśli został przysposobiony...

    Ogólnie - żona dziedziczy 1/4 spadku; resztę dzielą między siebie w
    równych częściach wszystkie dzieci (łącznie z przysposobionym, jeśli
    takie przysposobienie nastąpiło), zarówno z pierwszego jak i z drugiego
    małżeństwa. Jeśli jakieś dziecko nie dożyło śmierci ojca, a pozostawiło
    zstępnych (dzieci), to zstępni ci dzielą między siebie udział jaki
    przypadałby ich ojcu/matce.
    art.931 i nast. kodeksu cywilnego
    A zachowek to 1/2 albo 2/3 obliczonego w powyższy sposób udziału -
    art.991 kc.

    KG

  • 5. Data: 2005-10-13 07:47:07
    Od: gazebo <g...@w...pl>

    kam wrote:

    > dzieci żyjących czy zmarłych dzieci?

    zyjacych, dzieki za pomoc

    --
    careful with that axe Eugene!

  • 6. Data: 2005-10-13 07:49:48
    Od: gazebo <g...@w...pl>

    kam wrote:

    > dzieci żyjących czy zmarłych dzieci?

    zyjacych, juz rozumiem w swietle tego co napisales nizej, dzieki za
    rozjasnienie

    > syn drugiej żony dziedziczy po nim tylko jeśli został przysposobiony...

    czy ma znaczenie rodzaj przysposobienia? pelne, niepelne?

    --
    careful with that axe Eugene!

  • 7. Data: 2005-10-13 12:25:36
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    gazebo napisał(a):
    > czy ma znaczenie rodzaj przysposobienia? pelne, niepelne?

    bez różnicy

    KG

  • 8. Data: 2005-10-13 12:47:21
    Od: gazebo <g...@w...pl>