  • 1. Data: 2006-03-29 15:28:59
    Temat: separacja a renta rodzinna
    Od: magdalena40<m...@o...pl>

    Jestem w trakcie separacji ze względu na alkoholizm męża. Mamy już sądowną
    rozdzielność majątkową .J a pracuję i mam 42 lata . Czy w wypadku śmierci
    mężą mogę liczyć na jego emeryturę lub rentę rodzinną?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2006-03-30 18:58:37
    Temat: Re: separacja a renta rodzinna
    Od: Mecenas <m...@p...pl>

    magdalena40 napisał(a):
    > Jestem w trakcie separacji ze względu na alkoholizm męża. Mamy już sądowną
    > rozdzielność majątkową .J a pracuję i mam 42 lata . Czy w wypadku śmierci
    > mężą mogę liczyć na jego emeryturę lub rentę rodzinną?

    "Art. 70. 1. Wdowa ma prawo do renty rodzinnej, jeżeli:
    1) w chwili śmierci męża osiągnęła wiek 50 lat lub była niezdolna do
    pracy albo
    2) wychowuje co najmniej jedno z dzieci, wnuków lub rodzeństwa
    uprawnione do renty rodzinnej po zmarłym mężu, które nie osiągnęło 16
    lat, a jeżeli kształci się w szkole - 18 lat życia, lub jeżeli sprawuje
    pieczę nad dzieckiem całkowicie niezdolnym do pracy oraz do samodzielnej
    egzystencji lub całkowicie niezdolnym do pracy, uprawnionym do renty
    rodzinnej.
    2. Prawo do renty rodzinnej nabywa również wdowa, która osiągnęła wiek
    50 lat lub stała się niezdolna do pracy po śmierci męża, nie później
    jednak niż w ciągu 5 lat od jego śmierci lub od zaprzestania
    wychowywania osób wymienionych w ust. 1 pkt 2.
    3. Małżonka rozwiedziona lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie
    pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, ma prawo do renty
    rodzinnej, jeżeli oprócz spełnienia warunków określonych w ust. 1 lub 2
    miała w dniu śmierci męża prawo do alimentów z jego strony ustalone
    wyrokiem lub ugodą sądową.
    4. Wdowa niespełniająca warunków do renty rodzinnej określonych w ust. 1
    lub 2 i niemająca niezbędnych źródeł utrzymania ma prawo do okresowej
    renty rodzinnej:
    1) przez okres jednego roku od chwili śmierci męża;
    2) w okresie uczestniczenia w zorganizowanym szkoleniu mającym na celu
    uzyskanie kwalifikacji do wykonywania pracy zarobkowej, nie dłużej
    jednak niż przez 2 lata od chwili śmierci męża.
    5. (55) Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do wdowca.

    Michał
    m...@o...pl
    www.prawo.hg.pl
    GG 5024066