  • 1. Data: 2002-09-28 23:30:30
    Temat: rozwod a dzieci
    Od: "_przee_" <m...@N...go2.pl>

    Witam
    Możliwe, że pytanie już padło, ale w archiwum jest wiele wątków odnośnie
    rozwodów i nie mam za bardzo czasu na przeszukanie tego (modem). Czy
    dziecko pełno- lub niepełnoletnie może odmówić zeznawania w sprawie
    rozwodu rodziców. Jeśli mógłbym jeszcze prosic o konkretne paragrafy to
    byłbym bardzo wdzięczny.

    pozdr
    przemek

    --
    P.R.Z.E.M.E.K.: Positronic Robotic Zombie Engineered for
    Mathematics and Efficient Killing

  • 2. Data: 2002-09-29 07:05:10
    Temat: Odp: rozwod a dzieci
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik _przee_ <m...@N...go2.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a...@p...mek...
    > dziecko pełno- lub niepełnoletnie może odmówić zeznawania w sprawie
    > rozwodu rodziców.

    art.261 k.p.c

    Jeśli mógłbym jeszcze prosic o konkretne paragrafy to
    > byłbym bardzo wdzięczny.

    są to wyjątki od których nie pobiera sie przyrzeczenia tym samym nie można
    bazować jak na zeznaniach po odebraniu przyrzeczenia ...

    małoletni, którzy nie ukończyli lat 13,
    zstępni (czyli dzieci, wnuki) stron, którzy nie ukończyli lat 17

    Sandra

  • 3. Data: 2002-09-29 16:54:18
    Temat: Re: rozwod a dzieci
    Od: "_przee_" <m...@N...go2.pl>

    Sandra wrote:

    > art.261 k.p.c

    Dziękuję bardzo za pomoc.

    > Sandra

    pozdr
    przemek

  • 4. Data: 2002-09-29 18:31:58
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "_przee_" <m...@N...go2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dziecko pełno- lub niepełnoletnie może odmówić zeznawania w sprawie
    > rozwodu rodziców. Jeśli mógłbym jeszcze prosic o konkretne paragrafy to

    Art.261 § 1. Kodeksu postępowania cywilnego:

    "Nikt nie ma prawa odmówić zeznań w charakterze świadka, Z WYJĄTKIEM
    małżonków stron, ich wstępnych, ZSTĘPNYCH (czyli dzieci, wnuków i prawnuków
    stron /strony to osoby, które się sądzą/ przyp. mój) i rodzeństwa oraz
    powinowatych w tej samej linii lub stopniu, jak również osób pozostających
    ze stronami w stosunku przysposobienia.

    Prawo odmowy zeznań trwa po ustaniu małżeństwa lub rozwiązaniu stosunku
    przysposobienia.

    Jednakże odmowa zeznań nie jest dopuszczalna w sprawach o prawa stanu, z
    wyjątkiem spraw o rozwód."

    Ostatnie zdanie mówi o sytuacjach, kiedy nawet wymienione wyżej osoby muszą
    zeznawać. Wyjątek jednak stanowią (wyraźnie zaznaczone) sprawy o rozwód-
    wtedy osoby wymienione wyżej zeznawać NIE muszą. Oznacza to, że w kpc
    wyraźnie napisano, że w sprawach o rozwód dzieci, wnuki itp. mogą odmówić
    składania zeznań. Wówczas nikt nie ma prawa ich ciągać po sądach i do
    czegokolwiek zmuszać. Ostrzegam jednak, że do spraw o prawa stanu wliczane
    są np. sprawy o przyznanie, odebranie, bądź ograniczenie praw
    rodzicielskich.

    Pozdrawiam, MArta

  • 5. Data: 2002-09-29 21:38:04
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    Marta Wieszczycka napisa_(a):
    > Oznacza to, że w kpc
    > wyraźnie napisano, że w sprawach o rozwód dzieci, wnuki itp. mogą odmówić
    > składania zeznań. Wówczas nikt nie ma prawa ich ciągać po sądach i do
    > czegokolwiek zmuszać.

    Ale ten raz (żeby odmówić) trzeba będzie się pokazać.

    KG

  • 6. Data: 2002-09-29 21:51:25
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik kam <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@p...onet.pl...
    > Ale ten raz (żeby odmówić) trzeba będzie się pokazać.

    hehe wiedziałam ,że ostatnie będzie Twoje :-))

    Sandra