  • 1. Data: 2005-06-23 08:08:53
    Temat: reklamacja-niezgodnosc z umowa - CD
    Od: "budo" <budo _usunto@interia.pl>

    ----- Wiadomość oryginalna -----
    Od: "kam" <X#k...@w...pl#X>
    Grupy dyskusyjne: pl.soc.prawo
    Wysłano: 21 czerwca 2005 18:24
    Temat: Re: reklamacja-niezgodnosc z umowa

    > A nawet do wymiany.
    > Tyle że pod warunkiem, że niezgodność istniała w chwili wydania rzeczy
    > A po upływie 6 miesięcy, to konsument musi udowodnić, że tak było.

    > To zależy z jakiego powodu... Na razie zadbaj o dowód złożenia
    > reklamacji, w której określisz swoje żądanie (wymiana albo naprawa).
    > Ale ostatecznie i tak zostanie sąd, może Polubowny Sąd Konsumencki przy
    > Inspekcji Handlowej (pod warunkiem że sprzedawca wyrazi zgodę).

    czesc,

    dzieki za odpowiedz na grupie.

    Po przecyztaniu twojego posta i zastanowieniu sie przyszly mi do glowy
    nastepujace pytania:

    1. dostalem od sprzedawcy paragon potwierdzajacy, ze przyjal towar ( a
    dokladnie: dowod zakupu: tu wpisal date dzisiejsza i nazwe, model moich
    butow, cene!)napisala Pani sprzedawczyni tez od 5-07-2005 - pomylilo sie jej
    bo chciala wpisac ze naprawa do 5-07-2005... niewazne). Tu ponizej sa jakies
    zasady, na ktore sie powoluje sprzedawca-podstawa art.555, 557, 560 KC -
    dziwne one sa bo bardzi restrykcyjne i mowiace o rekojmi - wiec chyba juz
    nie sa wazne, pewnei ten swistek jest niewazny-przeterminowany.
    tak czy siak nie wiem co o tym myslec, bo zadnego potwierdzenia nie
    otrzymalem oprocz tego paragonu przyjecia obuwia do naprawy a wypelnilem na
    miejscu zgloszenie reklamacyjne. Mam nadzieje, ze ten paragon wystarczy

    2. jakie przepisy reguluja kwestie "niezgodnosci z umowa?"

    3. > A nawet do wymiany.
    > Tyle że pod warunkiem, że niezgodność istniała w chwili wydania rzeczy
    > A po upływie 6 miesięcy, to konsument musi udowodnić, że tak było.

    nie rozumiem zupelnie - moglbys mi to objasnic lopatologicznie?

    4. wpisalem na zgloszenie reklamacyjne: zwrot gotowki - moglem to zrobic i
    jak to moze byc potraktowane?

    5. czy gdzies sie moge zglosic o rade/pomoc jak sprzedawca odmowi i bedzie
    niszczyl np. dokumenty? albo sie wypieral , ze cokolwiek mial? (mam
    nadzieje, ze nie dojdzie do tego bo to jest dosc dobry sklep w znanym
    centrum handlowym) ale mimo wszystko trzeba byc przygotowanym

    dziei za pomoc
    budo

  • 2. Data: 2005-06-24 06:31:39
    Temat: Re: reklamacja-niezgodnosc z umowa - CD
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

> [...]
    > miejscu zgloszenie reklamacyjne. Mam nadzieje, ze ten paragon wystarczy

    Szkoda że nie masz potwierdzenia. W sprzedaży konsumenckiej przepisy o
    rękojmi już raczej nie mają zastosowania.
    A na podstawie przepisów o niezgodności z umową jeśli sprzedawca nie
    odpowie na reklamację zawierającą żądanie wymiany albo naprawy w ciągu
    14 dni, przyjmuje się, że ją uznał. Więc warto mieć dowód złożenia
    takiego żądania.

    > 2. jakie przepisy reguluja kwestie "niezgodnosci z umowa?"

    ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży
    konsumenckiej (...)

    > nie rozumiem zupelnie - moglbys mi to objasnic lopatologicznie?

    Odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową (tak samo było z
    rękojmią) różni się od gwarancji. O ile w tej ostatniej gwarant
    zazwyczaj zobowiązuje się do usunięcia wad, które pojawią się w jej
    okresie, to przy odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową istotna
    jest chwila wydania rzeczy. Sprzedawca odpowiada za stan towaru w tym
    momencie, a nie za każdą usterkę, jaka pojawi się w ciągu dwóch lat.
    Jeśli więc coś zepsuje się, dla ustalenia odpowiedzialności sprzedawcy
    istotna jest przyczyna tej usterki. i to, czy przyczyna ta istniała w
    chwili wydawania towaru (np. rozklejenie butów jest wynikiem złego ich
    wykonania, a nie po prostu przypadku czy zużycia).
    Przepisy wprowadzają przy tym domniemanie, że jeśli taka usterka pojawi
    się w ciągu pierwszych 6 miesięcy, to istniała od początku. W razie
    sporu (przed sądem), to sprzedawca będzie musiał udowodnić, że było
    inaczej. Potem ciężar dowodu odwraca się - to konsument będzie musiał
    udowadniać, że niezgodność z umową istniała od początku. W wielu
    przypadkach może się to okazać niemożliwe.
    Co nie znaczy że nie należy reklamować...

    > 4. wpisalem na zgloszenie reklamacyjne: zwrot gotowki - moglem to zrobic i
    > jak to moze byc potraktowane?

    Nie bardzo, ponadto zgłaszając takie żądanie pozbawiasz się korzyści
    związanych z 14 dniowym terminem na odpowiedź.
    Niestety przepisy o niezgodności z umową znacznie ograniczyły prawo do
    odstąpienia od umowy (bo to oznacza żądanie zwrotu pieniędzy). Możliwe
    jest ono dopiero w sytuacji gdy naprawa i wymiana są niemożliwe albo
    wymagały nadmiernych kosztów, nie nastąpiłyby w odpowiednim czasie albo
    narażałyby kupującego na znaczne niedogodności. W pierwszej kolejności
    konsument może żądać wymiany albo naprawy - wedle swojego wyboru (czasem
    ograniczonego).

> [...]
    > nadzieje, ze nie dojdzie do tego bo to jest dosc dobry sklep w znanym
    > centrum handlowym) ale mimo wszystko trzeba byc przygotowanym

    Bez przesady ;)
    W razie problemów - Federacja Konsumentów
    (www.federacja-konsumentow.org.pl - tam też więcej o reklamacji),
    miejski/powiatowy rzecznik konsumentów (adresy rzeczników:
    www.uokik.gov.pl) albo Inspekcja Handlowa - przy niej działają też
    Polubowne Sądy Konsumenckie oraz można dotrzeć do rzeczoznawców.

    KG

  • 3. Data: 2005-06-24 11:06:18
    Od: "budo" <budo _usunto@interia.pl>

> [...]
    > odpowie na reklamację zawierającą żądanie wymiany albo naprawy w ciągu 14
    > dni, przyjmuje się, że ją uznał. Więc warto mieć dowód złożenia takiego

    no mam "potwierdzenie" : jest to paragon sprzedazy w wpisana data przyjecia
    reklamacji (tak jakbym kupil te buty w tym dniu)

> [...]
    > towaru (np. rozklejenie butów jest wynikiem złego ich wykonania, a nie po
    u mnie pekly dwie podeszwy wiec mysle, ze nie jest to przypadek a raczej
    taki sposob wykonanai podeszwy, ktory powoduje jej pekniecie po kilkunastu
    miesiacach. Ciekawe czy moge zastosowac taki rodzaj argumentacji i jak
    piszesz, w jaki sposob mam to udowodnic? ekspertyzy?? rzeczoznawcy??

> [...]

    > narażałyby kupującego na znaczne niedogodności. W pierwszej kolejności
    > konsument może żądać wymiany albo naprawy - wedle swojego wyboru (czasem

    no ale wpisalem - wiec co? bedzie to traktowane jako prosba naprawy ?
    zreszta uwazam, ze po naprawie buta nie bedzie on juz taki sam jak w
    oryginale.

> [...]
    > www.uokik.gov.pl) albo Inspekcja Handlowa - przy niej działają też
    > Polubowne Sądy Konsumenckie oraz można dotrzeć do rzeczoznawców.

    dzieki za wszystko - prosze, mozesz mi podac email? bo ten z naglowka nie
    dziala...

    budo

  • 4. Data: 2005-06-24 11:36:53
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    budo napisał(a):
    > no mam "potwierdzenie" : jest to paragon sprzedazy w wpisana data przyjecia
    > reklamacji (tak jakbym kupil te buty w tym dniu)

    tak, ale trudno to uznać za dowód zgłoszenia żądania wymiany albo naprawy

> [...]
    > miesiacach. Ciekawe czy moge zastosowac taki rodzaj argumentacji i jak
    > piszesz, w jaki sposob mam to udowodnic? ekspertyzy?? rzeczoznawcy??

    w razie sporu tak, właściwie jedyną metodą jest opinia biegłego
    a równoczesne pęknięcie - może to po prostu zużycie?

    > w jaki sposob mam to udowodnic? ekspertyzy?? rzeczoznawcy??

    jw

    > no ale wpisalem - wiec co? bedzie to traktowane jako prosba naprawy ?
    > zreszta uwazam, ze po naprawie buta nie bedzie on juz taki sam jak w
    > oryginale.

    a co z tym zrobi sprzedawca, to już nie wiem
    szczególnie taki, który jeszcze powołuje się na przepisy o rękojmi...
    możesz uzupełnić reklamację

    > dzieki za wszystko - prosze, mozesz mi podac email? bo ten z naglowka nie
    > dziala...

    działa...
    tyle że jest bardzo rzadko czytany

    KG