  • 41. Data: 2002-05-04 16:58:32
    Temat: Re: przekręty pracodawcy
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 May 2002, Gwidon S. Naskrent wrote:

    >+ On Sat, 4 May 2002, JarekT wrote:
    >+
    >+ > - IMHO pracodawca, jak sama nazwa wskazuje, "daje pracę". Ty wykonujesz
    >+ > pracę odbierania telefonów i pracę tę dajesz komuś, kto ją bierze
    >+
    >+ Stosunek pracy powinien być wykonywany osobiście przez pracownika

    Nie, Gwidonie - on miał na myśli problem lingwistyczny :) bo
    rzeczywiście po polsku mamy nazewnictwo postawione na głowie.

    Jakby nie patrzeć - *świadczący* pracę jest "dającym", czyli
    to pracownik jest pracoDAWCĄ :) a ten co nazywa się "pracodawcą"
    (zatrudniającym - to już lepiej) tak naprawdę daje (tylko) środowisko
    pracy, a nie samą pracę (bo z pracy korzysta - bierze).
    Wiem, 'praca' ma drugie znaczenie (jako "rzecz do zrobienia")
    i stąd zamieszanie; ale "pracodawca" - to "brzmi wątpliwie" :)

    Na pocieszenie - skoro w X-windows "klient" to jest program wykonujący
    funkcje użytkowe, a "serwer" miejsce które maluje wyniki na ekranie,
    to można się przyzwyczaić :> do logiki odwrotnej :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 42. Data: 2002-05-04 18:25:06
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Sat, 4 May 2002, Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

    > Jakby nie patrzeć - *świadczący* pracę jest "dającym", czyli
    > to pracownik jest pracoDAWCĄ :) a ten co nazywa się "pracodawcą"

    Obie strony w stosunku pracy dają i biorą (zobowiązanie wzajemne).
    Pracownik daje pracę, a pobiera wynagrodzenie, zaś pracodawca bierze owoce
    wykonanej pracy, a daje materiały i miejsce do jej wykonania.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 43. Data: 2002-05-04 20:20:21
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+
    >+ Obie strony w stosunku pracy dają i biorą (zobowiązanie wzajemne).

    No, niezaprzeczalnie :), do tego argumenta powtórzyłeś.

    **********
    >+ pracodawca bierze owoce
    **********

    No i powiedz, czy ten co "pracę daje" nie powinien
    nazywać się... jak ?? -:O

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 44. Data: 2002-05-04 23:48:01
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

    Proponuję w kontekście postu, który zapoczątkował wątek, a przede wszystkim
    w kontekście realiów stworzyć nowe pojęcie prawne: zobowiązanie wzajemne ze
    skutkiem realizacji jednostronnej.
    Nie zawsze pracodawca(!) dający pracę dostaje materiały i miejsce do
    wykonywania pracy. Nie zawsze też dostaje wynagrodzenie (realizacja
    jednostronna).

    --
    Jarek GG 3177036

  • 45. Data: 2002-05-06 18:14:54
    Od: j...@p...onet.pl (J.F.)

    On Thu, 2 May 2002 09:58:03 +0200, Monika Gibes wrote:
    >[...] Pozostała część
    >idzie na wypłaty w umów o dzieło dla osób, które faktycznie są
    >sprzątaczkami, dodatkowymi magazynierami, stróżami, dorywczymi kierowcami

    Zebym nie sklamal - ale sprzataczki, magazynierzy, stroze, to chyba
    powinni miec umowy-zlecenia, i w zwiazku z tym zus placony.

    J.