  • 1. Data: 2007-12-21 20:17:26
    Temat: prowadzenie pojazdu po alkoholu na własnej działce
    Od: <s...@a...pl>

    pytanie teoretyczne (nasuneło mi sie po przeczytaniu prasowego artykułu w
    gazecie o pijanym rolniku, co orał zmarznięte pole w grudniu...):

    Rolnik wypił sobie kilka kiliszków. Zakładamy, że było ich tyle, że jest już
    pijany (np. 1 promil). Odbija mu, idzie do stodoły, bierze ciagnik i jedzie
    na pole orać. W żadnym momencie nie wyjeżdza na teren publiczny (cały czas
    znajdował sie i znajduje na swoim terenie). Ktoś zawiadamia, że rolnik
    jeździ po polu pijany.
    1. Czy policja ma prawo skontrolować w tej sytuacji stan trzeźwości rolnika?
    2. Czy policja moze zatrzymać w tej sytuacji prawo jazdy rolnika?
    3. Czy policja ma prawo żądać okazania uprawnień do prowadzenia ciagnika?

    Gdyby działo sie to na terenie publicznym, OK, wszystko jest jasne. Ale jak
    to jest, gdy on jest cały czas na swoim terenie?

  • 2. Data: 2007-12-21 21:23:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości

    Kluczowym tu odgrywa rolę brzmienie art. 178a kk, który mówi o prowadzeniu
    pojazdu w ruchu lądowym, wodnym i powietrznym. A zatem nie ma tu większego
    znaczenia fakt, czy pojazd znajduje się na drodze publicznej, czy poza nią,
    o ile to pojazd mechaniczny. Dla innych pojazdów zastosowanie znajdzie §2
    tego artykułu, który już ogranicza ściganie do dróg publicznych i strefy
    zamieszkania. Reasumując policja nie tylko ma prawo, ale i obowiązek ująć
    sprawcę w opisanym przez Ciebie wypadku, a do oceny sądu należy, na ile
    fakt, że facet jeździł tylko po własnym polu ma znaczenie dla wymiaru kary.
    Policja tego nie ocenia.

  • 3. Data: 2007-12-21 22:16:34
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > wypadku, a do oceny sądu należy, na ile fakt, że facet jeździł tylko po
    > własnym polu ma znaczenie dla wymiaru kary. Policja tego nie ocenia.

    pole nie jest raczej miejscem gdzie odbywa się ruch lądowy w rozumieniu
    przepisów kodeksu karnego

    KG

  • 4. Data: 2007-12-21 22:57:27
    Od: "Kuba " <j...@N...gazeta.pl>

    kam <x#k...@w...pl#x> napisał(a):

    > pole nie jest raczej miejscem gdzie odbywa się ruch lądowy w rozumieniu
    > przepisów kodeksu karnego

    Znalazłem w necie coś takiego:

    SN w jednym z wyroków stwierdził: &#8222;Nie do przyjęcia jest teza sformułowana
    przez sąd I instancji, a aprobowana przez sąd odwoławczy, iż przestępstwo
    drogowe może być popełnione w każdym miejscu, o ile odbywa się tam ruch
    pojazdów albo pojazdu. Dosłowne przyjmowanie tej tezy mogłoby prowadzić do
    uznania, iż miejscem popełnienia przestępstwa drogowego mógłby zostać uznany
    teren prywatnego garażu jednego samochodu osobowego&#8221; (wyr. SN z 2. 02. 1998 r.
    III KKN 353/96, niepub.). Nie mogą być zatem miejscem przestępstw drogowych
    (w tym i art. 178a § 1 k.k.) miejsca, w których nie odbywa się ruch
    ogólnodostępny, a jedynie w danym miejscu dopuszczone są do ruchu pojazdy
    ściśle określonego, wąskiego grona osób. Nie są nimi drogi prywatne, tj.
    dostępne dla ich właścicieli lub osób przez nich upoważnionych, prowadzących
    do gruntów rolnych, z których korzysta właściciel, by dojechać do pola w celu
    wykonania zabiegów agrotechnicznych, drogi leśne, wykonane w tzw. przecinkach,
    pola, łąki, sady, itp.

    --
    pozdrawiam
    kuba

  • 5. Data: 2007-12-23 14:32:21
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    > Kluczowym tu odgrywa rolę brzmienie art. 178a kk, który mówi o prowadzeniu
    > pojazdu w ruchu lądowym, wodnym i powietrznym.

    Otóż to. Pole ni9e jest miejscem gdzie odbywa się ruch lądowy. Brak znamion
    przestępstwa.

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 6. Data: 2007-12-23 17:15:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nostradamus" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Otóż to. Pole ni9e jest miejscem gdzie odbywa się ruch lądowy. Brak
    > znamion przestępstwa.

    Widziałem kilka razy traktor w orce i jeździł po lądzie.

  • 7. Data: 2007-12-23 17:28:11
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    > Użytkownik "Nostradamus" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Widziałem kilka razy traktor w orce i jeździł po lądzie.

    :))))

  • 8. Data: 2007-12-26 17:06:38
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    > Widziałem kilka razy traktor w orce i jeździł po lądzie.

    No i.... ?

    --
    Pzdr
    Leszek