  • 1. Data: 2007-12-21 20:11:36
    Temat: Do speców od prawa bankowego - Czy jest w Polsce jakiś normalny bank?
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Witam.

    Jest sobie taka moim zdaniem bardzo nietypowa sprawa. Otóż chciałem założyć
    zwykłe konto w jakimś normalnym banku. Normalnym tzn. takim który jutro nie
    zbankrutuje :). Nie znam się na bankowości, ekonomię miałem na studiach wieki
    temu i czegoś zupełnie nie rozumiem. Żaden bank (a odwiedziłem kilka) nie jest
    w stanie spełnić moich bardzo skromnych oczekiwań. Konto jest mi potrzebne
    tylko i wyłącznie po to, żeby nie trzymać kasy w domu. Żadnych tam operacji co
    tydzień, po prostu niech kasa leży, do momentu aż ją wypłacę. Tymczasem z tego
    co widzę polski system bankowy nie przewiduje takiej opcji. Wymyślono jakiś
    kompletny absurd, w postaci hybrydy kontowo-kredytowej. Przeczytałem dokładnie
    umowę oferowaną przez jeden z takich banków (Citi) i choć mało się znam na
    bankowości przeraził mnie jeden z paragrafów tej umowy. Otóż jest to zgoda na
    poddanie się dobrowolnej egzekucji (na podstawie art. 97 ustawy Prawo Bankowe),
    ta zgoda ma obowiązywać przez najbliższe 12 lat (!). Wykreślić tego punktu z
    umowy bank nie pozwoli (mamy tylko takie umowy i już!), dopisać punktu o braku
    możliwości debetu też nie. Według mnie to jakaś paranoja - powierzam bankowi
    SWOJE pieniądze (ryzykuję bo przecież mogą zbankrutować :) a oni jeszcze chcą
    mojej zgody na egzekucję z MOJEGO majątku. Wprawdzie pracownik banku twierdził,
    że do tego tam debetu trzeba jeszcze jakieś dodatkowe umowy podpisywać, ale
    dlaczego w takim razie nie umieszczą tego paragrafu właśnie w tej umowie
    dodatkowej? Jestem zwolennikiem spiskowej teorii dziejów :), czuję tu
    intuicyjnie jakiś kant, ale nie wiem na czym on polega.

    Pytania:

    Czy wstawienie tego paragrafu w umowie nie ma znamion klauzuli niedozwolonej?

    Czy banki naprawdę nie chcą zarabiać? Głupio trochę byłoby po prostu zakopać
    gdzieś kasę, jak to robiono 400 lat temu. Lokaty i fundusze z pewnych powodów
    nie wchodzą w grę, odsetki są nieistotne, kasa musi być dostępna w każdej
    chwili i w całości.

    Czy banki w innych, normalnych krajach też stosują takie standardy? Może po
    prostu dać sobie spokój i poszukać jakiegoś normalnego banku w UE?

    A może ktoś zna tu jakiś normalny bank, który nie chce już od pierwszego
    kontaktu przeprowadzać egzekucji na swoich dobrodziejach?

    Będę wdzięczny za poradę.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 2. Data: 2007-12-21 21:16:28
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    You have one message from: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Czy wstawienie tego paragrafu w umowie nie ma znamion klauzuli
    > niedozwolonej?

    Nie.

> [...]
    > z pewnych powodów nie wchodzą w grę, odsetki są nieistotne, kasa
    > musi być dostępna w każdej chwili i w całości.

    Znaczy się, potrzebny ci bank czynny 24/7?

    > A może ktoś zna tu jakiś normalny bank, który nie chce już od
    > pierwszego kontaktu przeprowadzać egzekucji na swoich dobrodziejach?

    Nigdzie nie napisali, że chcą przeprowadzać na tobie egzekucję.
    To jest im potrzebne, zeby w razie czego wystawic BTE,

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153

  • 3. Data: 2007-12-21 21:44:12
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Nie.

    Szkoda :)

    > Znaczy się, potrzebny ci bank czynny 24/7?

    Nie, to nie to. Po prostu ta klauzula wydaje mi się bardzo niebezpieczna,
    nielogiczna i niepotrzebna.

    > Nigdzie nie napisali, że chcą przeprowadzać na tobie egzekucję.

    To po co wstawili ten paragraf? Czemu nie chcą usunąć?

    > To jest im potrzebne, zeby w razie czego wystawic BTE,

    W razie czego? Bo nadal nie rozumiem. Jak kupuję lodówkę, to sprzedawca na mnie
    zarabia, ale nie proponuje mi takich paragrafów ani nie chce wystawiać BTE.
    Bank też na mnie zarabia a zachowuje się inaczej. Nadal nie wiem dlaczego... A
    jak nie wiadomo o co chodzi, to jakieś oszustwo węszę, bo banki mają dobrych
    prawników :)

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 4. Data: 2007-12-21 21:57:15
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > nie
    > zbankrutuje :). Nie znam się na bankowości, ekonomię miałem na studiach

    IMHO tego ci nikt nie zapewni i wszystkie banki w Polsce mają taką samą
    gwarancję jeśli chodzi o wypłatę środków po ogłoszeniu upadłości.

> [...]
    > operacji co
    > tydzień, po prostu niech kasa leży, do momentu aż ją wypłacę. Tymczasem z

    Ty chyba potrzebujesz lokaty a szukasz konta.

  • 5. Data: 2007-12-21 23:31:16
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > IMHO tego ci nikt nie zapewni i wszystkie banki w Polsce mają taką samą
    > gwarancję jeśli chodzi o wypłatę środków po ogłoszeniu upadłości.

    Wiem, smile przecież był...

    > Ty chyba potrzebujesz lokaty a szukasz konta.

    Z lokatą to kłopot jest. Mnie po prostu chodzi o to, że jak będę kupował
    mieszkanie to żeby kasa była łatwo dostępna. Teraz są jakieś lokaty co można je
    szybko zlikwidować bez dużej straty, ale w tych umowach do lokat też jest to
    cholerstwo z egzekucją! Zmówili się albo konkurencji nie ma. Nadal nie rozumiem
    po co im ten paragraf.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 6. Data: 2007-12-23 00:59:57
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    You have one message from: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > To po co wstawili ten paragraf? Czemu nie chcą usunąć?

    Bo im się nie chce? Zrobisz debet i trzeba bedzie się pieprzyć z pozwami,
    wyrokami, czy innymi nakazami, a tak walną BTE, sąd zaklepie i sru do
    komornika.

    > W razie czego? Bo nadal nie rozumiem. Jak kupuję lodówkę, to
    > sprzedawca na mnie zarabia, ale nie proponuje mi takich paragrafów
    > ani nie chce wystawiać BTE.

    Tak ten świat jest dziwnie skonstruowany, że sprzedawca nie jest bankiem.

    > Bank też na mnie zarabia a zachowuje się
    > inaczej. Nadal nie wiem dlaczego... A jak nie wiadomo o co chodzi,
    > to jakieś oszustwo węszę, bo banki mają dobrych prawników :)

    To sobie węsz i trzymaj pieniądze w skarpecie.