  • 1. Data: 2003-02-27 22:14:10
    Temat: problem z prawem spółdzielczym
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

    Na gruncie stanowiących współwłasność gminy i spółdzielni (0,999 Gmina i
    0,001 społdzielnia)
    Stoją 4 budynki wybudowane przez spółdzielnię z jej środków po 5 grudnia
    1990 roku. (na rzecz spółdzielni nie ustanowiono użytkowania wieczystego).

    pytanie:
    Czy Spółdzielnia może ustanowić spółdzielcze własnościowe prawo zgodnie z
    art. 17
    ze znaczkiem.1 ust.2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych na gruncie
    którego współwłaścicielem jest w 0,01 spółdzielnia a w 0,99 gmina?
    Oczywiście Gmina wyraża zgodę na ustanowienie ograniczonych praw rzeczowych,
    jako współwłaściciel budynków), ponieważ współwłasność gruntu rozciąga się
    na budynki zgodnie z art 48 k.c

    Referendarz sądowy oddalił wniosek o wpis oraz o założenie księgi
    wieczystej złożonuy przez członka spółdzielni argumentując, że ustanowienie
    spółdzielczego własnościowego prawa było nieważne bo ustawodawca miał na
    myśli sytuację gdy istnieje budynek w którym ustanowiono na rzecz innych
    posiadaczy lokali prawo odrębnej własności i na tej podstawie powstała
    współwłasność.

    Radca Prawny wniósł środek odwoławczy argumentując, że sędzia zbyt
    zawężająco potraktował treść art. 17 ze znaczkiem 1 ust 2.
    Czy sędzia referendarz miał rację?

    macie jakieś pomysły w tej sprawie??
    Magda

  • 2. Data: 2003-02-28 07:04:36
    Temat: Re: problem z prawem spółdzielczym
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Magdalena" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Radca Prawny wniósł środek odwoławczy argumentując, że sędzia zbyt
    > zawężająco potraktował treść art. 17 ze znaczkiem 1 ust 2.
> [...]

    Choć na co dzień mam zajmuje się paranoją spółdzielni mieszkaniowych to 100%
    pewności mi brak.
    Jednak myślę sobie że własnościowe prawo do lokalu spółdzielnia ustanowiła
    wg prawa obowiązującego w czasie gdy ustawy o SM nie było Jak wiadomo SWPdL
    jest zbywalne a współwłaściciel wszedł w jego posiadanie pod rządami
    poprzedniego prawa to należy zastanowić się dlaczego nie można teraz
    uregulować tego prawa zgodnie z przepisami wówczas obowiązującymi.

    Teraz o art.17/1 ust.2 coś Panu referendarzowi się pomyliło. Po ostatniej
    nowelizacji ustawy o SM SWPdL może być ustanowione w budynku stanowiącym
    zarówno własność SM jak i jego współwłasność i co więcej prawo to powstaje z
    chwilą zawarcia ze spółdzielnią umowy o ustanowienie SWPdL lub nabyciu tego
    prawa w drodze czynności cywilno prawnych (zakup od poprzedniego posiadacza
    owego mieszkania wraz z rozpatrywanym tu prawem). Ustanowienie zatem księgi
    wieczystej dla takiego lokalu z ograniczonym prawem rzeczowym jest zatem
    czynnością rejestrującą.stan prawny i jeśli nikt ze strony właściciela nie
    podnosi protestu (gmina bo raczej SM nie może tego czynić) to wpis powinien
    być dokonany

    To tak na logikę wygląda bo jak wiadomo jeszcze nie ma w tym zakresie
    orzecznictwa z wokandy.

    Stan_Z
    Do trybunału z tą ustawą!!!