  • 1. Data: 2010-05-06 12:48:17
    Temat: prawo wlasnosci a budowlane
    Od: Michal <m...@g...com>

    Witam szanownych kolegow,

    zwracam sie z prosba o porade. otrzymalem pozwolenie na budowe przez
    co trwaja prace 'wznoszenia budynku'. jest to budynek stanowiacy czesc
    calosci (blizniak) stawiany w granicy dzialki. jak przewiduje projekt
    dach tego budynku powinien zostac wysuniety na dzialke o innym numerze
    ktorej wlascicielem jest rodzina. od niej mam tez pozwolenie na
    wyciagniecie/wysuniecie tego dachu (ok 50cm) jednak w dniu dzisiejszym
    otrzymalem pismo z nadzoru budowlanego iz dach ten powinien byz
    'sciety' do muru stanowiacego granice.

    Moje pytanie jest nastepujace- czy posiadajac pozwolenie wlasciciela
    dzialki sasiedniej moge wysunac taki dach? dodam rowniez ze z racji
    roznicy wysokosci i uksztaltowaniu terenu druga czesc budynku musi
    zostac sporo obnizona. w sytuacji takiej dach aktualnie wznoszonego
    budynku znajdowal by sie nad dachem budynku ktory powstanie w odleglej
    przyszlosci badz nigdy.

    Czy wobec w/w i co najwazniejsze ZGODY WLASCICIELA nadzor moze miec
    pretensje o to ze dzialam na szkode osob trzecich jak poinformowal
    mnie w pismie? Nie rozumiem dlaczego ktos moze decydowac za mnie
    'wlasciciela' co moze znajdowac sie na mojej posesji a co nie. chyba
    ze chodzi o ladunki wybuchowe ;)

    Z gory dziekuje za informacje.

    pozdrawiam
    Michal

  • 2. Data: 2010-05-06 21:34:28
    Temat: Re: prawo wlasnosci a budowlane
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 May 2010, Michal wrote:

> [...]
    > ktorej wlascicielem jest rodzina. od niej mam tez pozwolenie na
    > wyciagniecie/wysuniecie tego dachu (ok 50cm)

    Ja się nie znam, ale ze dwa pytania mi się nasuwają ;)

    1. Czy ta zgoda jest PRAWOMOCNA?
    W odniesieniu do nieruchomości skuteczność jak rozumiem mają
    zapisy w Księdze Wieczystej. Załóżmy iż rzeczona "rodzina"
    bierze i sprzedaje swoją działkę, przychodzi nowy właściciel
    który wcale nie ma ochoty na wyrażanie żadnych zgód...i co
    dalej, Twoim zdaniem?
    2. Czy ze względu na fakt, że kawałek terenu znajdzie się "pod
    budynkiem", ten kawałek nie powinien zostać wykupiony?

    > jednak w dniu dzisiejszym
    > otrzymalem pismo z nadzoru budowlanego iz dach ten powinien byz
    > 'sciety' do muru stanowiacego granice.

    No, i jak grunt będzie się kończył na końcu dachu, to wypadnie
    "ściąć" zero cm, tyle, że po przeprowadzeniu operacji z p.2 ;)

    > Czy wobec w/w i co najwazniejsze ZGODY WLASCICIELA nadzor moze miec
    > pretensje o to ze dzialam na szkode osob trzecich jak poinformowal
    > mnie w pismie?

    Patrz wyżej.
    Równie dobrze rodzina może Ci "sprzedać" kawałek gruntu - dopóki
    transakcja nie zostanie zawarta notarialnie i wpisana do KW,
    to jej "ważność" może być wątpliwa.
    Tą osobą trzecią będzie, jak mniemam, *potencjalny* możliwy
    nabywca działki. "KW czysta była, wpisy obciążające sprawdziłem,
    a tu niespodzianka, wyburzyć proszę!" ;)

    Może spytaj tego inspektora, czy wykup potrzebnego kawałka
    gruntu załatwiłby sprawę (osobna sprawa, czy ze względu na
    plan zagospodarowania przestrzennego - lub jego brak :>
    - taki zakup będzie możliwy).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-05-07 09:55:47
    Od: Michal <m...@g...com>

> [...]
    > gruntu załatwiłby sprawę (osobna sprawa, czy ze względu na
    > plan zagospodarowania przestrzennego - lub jego brak :>

    Tak jak wspomnialem plan zagospodarowania przewiduje zabudowe
    blizniacza. Jesli zatem wykupie fragmet dzialki 'spod dachu' to
    pytanie moje brzmi- w jaki sposob 'potencjalny klient ktory kiedys
    moze wykupic dzialke' scali scane z moja sciana? przecie teren pod
    moim dachem bedzie moj, wiec dlaczego mial by sie budowac na mojej
    dzialce? ;) To jest chore! ;)

    BTW- rozumiem ze powinienem zglosic sie do urzedu miasta i prosic o
    wpis do ksiegi wieczystej ze wlasciciel pozwolil mi wysunac dach? Jak
    to zorganizowac? bo jesli w ten sposob da rade to obejsc to tak to tez
    zalatwie...

    pzd
    Michal

  • 4. Data: 2010-05-08 15:24:09
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Michal pisze:

> [...]
    > wpis do ksiegi wieczystej ze wlasciciel pozwolil mi wysunac dach? Jak
    > to zorganizowac? bo jesli w ten sposob da rade to obejsc to tak to tez

    Niech sasiedzi zglosza budowe WIATY do 25m2 (wymagany brak sprzeciwu, a
    nie pozwolenie na budowe) :)
    Wtedy jest to ICH wiata, a ze przymocowana do twojego budynku? No coz,
    podloz 4 kolki i tyle ;)
    Oczywiscie, ze to przerosnie kompetencje urzednikow, ale sprobowac
    mozna. Moze nie zdarza sie zastanowic w ciagu 30 dni.

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 5. Data: 2010-05-10 10:05:30
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Uzytkownik "Michal" <m...@g...com> napisal w wiadomosci
    h.googlegroups.com...
> [...]
    > wyciagniecie/wysuniecie tego dachu (ok 50cm) jednak w dniu dzisiejszym
    > otrzymalem pismo z nadzoru budowlanego iz dach ten powinien byz

    Hmm, rozumiem, ze sasiedzi beda moze kiedys budowac swoja czesc blizniaka,
    wiec ów dach wystajacy na ich dzialke jest dachem ich czesci budynku, a nie
    Twoim dachem. W dodatku jezeli nadzór budowlany zatwierdzil budowe wedlug
    tego projektu, to nie moze teraz domagac sie budowanie niezgodnie z
    projektem, a ten przewiduje wysuniecie dachu z powodów technologicznych
    (blizniak).

    Pozdrawiam Przemek

  • 6. Data: 2010-05-10 15:15:56
    Od: Michal <m...@g...com>

> [...]
    > tego projektu, to nie moze teraz domagac sie budowanie niezgodnie z
    > projektem, a ten przewiduje wysuniecie dachu z powodów technologicznych

    Czy wobec tego mozecie podsunac mi gdzie szukac jakiegos artykulu
    ktory potwierdzil by w jakis sposob moja 'wizje' ;)

    pzd
    Michal