  • 1. Data: 2004-12-12 17:58:19
    Temat: prawo spadkowe - spadek i ustawowe dziedziczenie
    Od: "Mader" <m...@n...name.pl>

    Witam !

    Jest taki oto problem:

    Jest sobie malzenstwo z dwojka dzieci. Mieszkaja w domu jednorodzinnym.
    Nagle na zawal umiera maz. Po jego smierci zona postanawia sprzedac dom.

    Tutaj mam pytanie do szanownych znawcow prawa. Jak wyglada postepowanie
    spadkowe w tym wypadku ? (ile % spadku przypada zonie). Jezeli podczas
    postepowania spadkowego dzieci zrzekna sie spadku po ojcu na rzecz matki to
    czy ponosi ona (matka) jakie koszty (podatku) zwiazane z darowizna ?

    Pozdrawiam
    Mader

  • 2. Data: 2004-12-12 20:17:48
    Od: "Jan Kowalski" <p...@g...pl>

    > Jest sobie malzenstwo z dwojka dzieci. Mieszkaja w domu jednorodzinnym.
    > Nagle na zawal umiera maz. Po jego smierci zona postanawia sprzedac dom.

    Żona i dzieci dziedziczą po jednej trzeciej spadku.
    Trzeba pamiętać, czy dom należał do majątku wspólnego małżonków czy nie -
    jeśli tak, to dziedziczeniu podlega udział zmarłego małżonka i wtedy żona ma
    4/6 a dzieci po 1/6 części.

    > Tutaj mam pytanie do szanownych znawcow prawa. Jak wyglada postepowanie
    > spadkowe w tym wypadku ? (ile % spadku przypada zonie).

    Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku nie ma znaczenia dla wysokości
    udziałów - decyduje o tym kodeks lub testament.

    Jezeli podczas
    > postepowania spadkowego dzieci zrzekna sie spadku po ojcu na rzecz matki
    > to czy ponosi ona (matka) jakie koszty (podatku) zwiazane z darowizna ?

    Nie tyle zrzekną, co odrzuca, wtedy całość spadku przypada wdowie, ale na
    odrzucenie spadku przez dzieci będzie musiała mieć zgodę sądu rodzinnego, a
    jeśli dom nie jest zadłużony, to mogą z tym być kłopoty. Tak samo zgody sądu
    wymagałoby zbycie nieruchomości (domu) jeśliby współwłaścicielami były
    dzieci.

    Jeśli chodzi i postępowanie spadkowe to kwoty są śmieszne - 20 zł wpisu +
    koszt odpisów aktów urodzenia dzieci, aktu małżeństwa wdowy i zmarłego oraz
    wypisu z księgi wieczystej.

    Na podatkach niestety się nie znam, więc nie piszę.
    M.

  • 3. Data: 2004-12-12 20:21:54
    Od: "Mader" <m...@n...name.pl>

    Jan Kowalski wrote:

> [...]
    > wpisu + koszt odpisów aktów urodzenia dzieci, aktu małżeństwa wdowy i
    > zmarłego oraz wypisu z księgi wieczystej.

    Zapomnialem dodac, ze dzieci sa dorosle (maja wlasne rodziny). Czy w tym
    przypadku jezeli dzieci odrzuca spadek to bedzie wymagalo to jakiegos
    postepowania ?

  • 4. Data: 2004-12-12 20:31:32
    Od: "Jan Kowalski" <p...@g...pl>

    > Zapomnialem dodac, ze dzieci sa dorosle (maja wlasne rodziny). Czy w tym
    > przypadku jezeli dzieci odrzuca spadek to bedzie wymagalo to jakiegos
    > postepowania ?

    Pewnie że ma, jeśli są pełnoletnie, to odrzucenie spadku następuje tak czy
    inaczej w toku postępowania spadkowego ale nie trzeba na to zgody sądu
    rodzinnego :)
    ale bez stwierdzenia nabycia spadku przez sąd sie nie obejdzie, jest to
    jedyny papier na podstawie którego można np. przepisać własność
    nieruchomości w księdze wieczystej.

    Wzór wniosku: http://www.poradaprawna.pl/index_download.php?co=opi
    s&id=261

    M.

  • 5. Data: 2004-12-12 20:48:06
    Od: "Mader" <m...@n...name.pl>

    Jan Kowalski wrote:

> [...]
    > ale bez stwierdzenia nabycia spadku przez sąd sie nie obejdzie, jest
    > to jedyny papier na podstawie którego można np. przepisać własność

    Czyli obejdzie sie bez problemow ? Slyszalem gdzies, ze jezeli dzieci sie
    zrzekna na rzecz matki to ich prawa do majatku przechodza na ich dzieci
    (wnuki) ? Orientuje sie Pan moze czy matka jezeli dostanie spadek (wlasciwie
    swoja wlasnosc kiedys) to czy musi uiscic jakis podatek ?

  • 6. Data: 2004-12-12 20:56:59
    Od: "Jan Kowalski" <p...@g...pl>

    > Czyli obejdzie sie bez problemow ?

    Te zawsze mogą się pojawić :)

    Slyszalem gdzies, ze jezeli dzieci sie
    > zrzekna na rzecz matki to ich prawa do majatku przechodza na ich dzieci
    > (wnuki) ?

    Nie ma zrzeczenia się na rzecz kogoś, można tylko przenieść swój udział
    spadkowy (sprzedać, darować). Jeśli odrzuca się spadek, to w miejsce
    odrzucającego wchodza jego dzieci.

    >Orientuje sie Pan moze czy matka jezeli dostanie spadek (wlasciwie swoja
    >wlasnosc kiedys) to czy musi uiscic jakis podatek ?

    Już napisałem, że na podatkach się nie znam.

    M.

  • 7. Data: 2004-12-12 21:03:34
    Od: "Mader" <m...@n...name.pl>

    Jan Kowalski wrote:

> [...]
    > miejsce odrzucającego wchodza jego dzieci.

    > Już napisałem, że na podatkach się nie znam.

    Dziekuje za poswiecony mi czas :)

    Pozdrawiam
    Mader

  • 8. Data: 2004-12-12 22:08:22
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Jan Kowalski napisał(a) w wiadomości

    > Nie ma zrzeczenia się na rzecz kogoś, można tylko przenieść swój udział
    > spadkowy (sprzedać, darować). Jeśli odrzuca się spadek, to w miejsce
    > odrzucającego wchodza jego dzieci.

    Czyli zapewne bez sądu rodzinnego ani rusz.

    --
    JOHNSON :)