  • 1. Data: 2002-06-06 19:16:20
    Temat: [prawo pracy] swiadectwo pracy
    Od: Marcin Nowakowski <m...@i...pl>

    Witam serdecznie, czy pracodawca, po rozwiazaniu umowy o prace, ma
    prawo odmowic wydania swiadectwa pracy? Otrzymalem wylacznie jego
    kserokopie (niestety na oryginale podpisalem iz otrzymalem go). Powod
    jest prozaiczyny, kilka osob zwolnilo sie przed inwentaryzacja w
    zwiazku ze sporymi brakami, o ktorych wiedzielismy, a ktore wynikly z
    zaniedban poprzedniego kierownictwa. Firma zalozyla nam sprawe
    (podejrzenie o kradziez). Do tej pory nie odbylo sie zadne
    przesluchanie, a tym bardziej sprawa, natomiast odmawiaja wydania nam
    swiadectw pracy.

    --
    m.

  • 2. Data: 2002-06-06 19:46:31
    Temat: Re: [prawo pracy] swiadectwo pracy
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin Nowakowski" <m...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:3CFFB504.5090901@irc.pl...
> [...]
    > (podejrzenie o kradziez). Do tej pory nie odbylo sie zadne
    > przesluchanie, a tym bardziej sprawa, natomiast odmawiaja wydania

    Nie ma żadnych (podkreślam żadnych) okoliczności, które pozwalałyby
    uzależniać wydanie oryginału świadectwa pracy od spełnienia
    czegokolwiek (nawet, gdyby złapał kogoś na kradzieży i zwolnił go
    kierując sprawę do prokuratury) oryginał _musi_ być wydany.
    Zgłoś sprawę do PiP, staraj się o nową pracę, gdyby ktoś Ci odmówił z
    powodu braku oryginału jeszcze raz do PiP - Pracodawca będzie ukarany
    grzywną.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 3. Data: 2002-06-06 20:11:13
    Od: Marcin Nowakowski <m...@i...pl>

    Stanisław Pikul wrote:
> [...]
    > czegokolwiek (nawet, gdyby złapał kogoś na kradzieży i zwolnił go
    > kierując sprawę do prokuratury) oryginał _musi_ być wydany.

    Jeden oryginal zostal wypisany, czy pracodawca moze zwlekac z wydaniem
    go do czasu przesluchan (minal rok, nikt z nas nie dostal wezwania
    jako swiadek), czy moze tez wypisac nowe, zmienione w jakikolwiek
    sposob? (chociaz tam widnieje tylko wpis o zajeciach komorniczych, nie
    ma chyba prawa napisac ze jest sie _przypuszczalnie_ oskarzonym, ich
    zdziwil fakt zwolnienia sie calej zalogi).

    > Zgłoś sprawę do PiP, staraj się o nową pracę, gdyby ktoś Ci odmówił z
    > powodu braku oryginału jeszcze raz do PiP - Pracodawca będzie ukarany
    > grzywną.

    Serdecznie dziekuje.

    --
    p.
    Marcin "MCR" Nowakowski - m...@i...pl - UIN:53375070 - GG:1824096

  • 4. Data: 2002-06-06 21:36:22
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin Nowakowski" <m...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:3CFFC1E1.50201@irc.pl...

    > Jeden oryginal zostal wypisany, czy pracodawca moze zwlekac z
    wydaniem

    Powtarzam jeszcze raz - nie może pod żadnym pozorem.

    > (chociaz tam widnieje tylko wpis o zajeciach komorniczych,

    tutaj może wpisać tylko tytuły komornicze już wydane, nie
    "przypuszczalne"

    > nie ma chyba prawa napisac ze jest sie _przypuszczalnie_ oskarzonym,
    ich
    > zdziwil fakt zwolnienia sie calej zalogi).

    Oczywiście, że nie może

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 5. Data: 2002-06-06 22:31:03
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jun 2002, Marcin Nowakowski wrote:

> [...]
    >+
    >+ Jeden oryginal zostal wypisany, czy pracodawca moze zwlekac z wydaniem

    Nic nie może: AFAIR 7 dni na wydanie.

    [...]
    >+ sposob? (chociaz tam widnieje tylko wpis o zajeciach komorniczych, nie
    >+ ma chyba prawa napisac ze jest sie _przypuszczalnie_ oskarzonym, ich
    >+ zdziwil fakt zwolnienia sie calej zalogi).

    Nic z tych rzeczy: w KP jest opis co ma być "w papierze"; owszem,
    mozna napisać że np. "bez wypowiedzenia umowy" lub tp., ale
    to NIE JEST opinia o pracowniku !!

    Obejrzyj KP:
    http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=w1

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-06-06 23:12:28
    Od: Marcin Nowakowski <m...@i...pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    > Nic nie może: AFAIR 7 dni na wydanie.

    Czyli tylko PiP ?

    > Nic z tych rzeczy: w KP jest opis co ma być "w papierze"; owszem,
    > mozna napisać że np. "bez wypowiedzenia umowy" lub tp., ale
    > to NIE JEST opinia o pracowniku !!

    Rozwiazanie umowy za porozumieniem stron, tak to wygladalo dokladnie,
    swoja droga interesuje mnie ze wszystkie "lewe", udokumentowane
    dzialania kierownictwa probuja zrzucic na pracownikow.

    > Obejrzyj KP:
    > http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=w1

    Dziekuje serdecznie, szkoda by bylo stracic swiadectwo za ponad
    poltora roku pracy...

  • 7. Data: 2002-06-06 23:41:27
    Od: Marcin Nowakowski <m...@i...pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    > Obejrzyj KP:
    > http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=w1

    Art. 97. [ Świadectwo pracy ]

    § 1. W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy
    pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo
    pracy. Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od
    uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

    to "niezwłocznie" to ile to jest ?;]

  • 8. Data: 2002-06-07 08:16:18
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "Marcin Nowakowski" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Witam serdecznie, czy pracodawca, po rozwiazaniu umowy o prace, ma
    > prawo odmowic wydania swiadectwa pracy?

    Nie.

    > Otrzymalem wylacznie jego
    > kserokopie (niestety na oryginale podpisalem iz otrzymalem go).

    No to sam sobie jesteś winien. Skoro podpisałeś, że dostałeś, to pracodawca
    ma dowód na to, że dostałeś.

    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/swi0307.html

    § 2. 1. Pracodawca wydaje świadectwo pracy bezpośrednio pracownikowi albo
    osobie upoważnionej przez pracownika na piśmie - w dniu, w którym następuje
    rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.

    2. Jeżeli wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego
    upoważnionej nie jest możliwe, pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od
    dnia ustania stosunku pracy, przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej
    osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza go w inny sposób.

    Ale na to nie bardzo możesz się powoływać, bo przecież świadectwo dostałeś
    (albo poświadczyłeś nieprawdę).

    IMVHO powinieneś skorzystać z możliwości uzyskania odpisu świadectwa:

    § 4. Kopię świadectwa pracy przechowuje się w aktach osobowych pracownika; w
    uzasadnionych przypadkach pracodawca wydaje odpis tego świadectwa
    pracownikowi albo osobie, o której mowa w § 2 ust. 1 i w § 3.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2002-06-07 09:15:06
    Od: Marcin Nowakowski <m...@i...pl>

    Kaizen wrote:
    > No to sam sobie jesteś winien. Skoro podpisałeś, że dostałeś, to pracodawca
    > ma dowód na to, że dostałeś.

    Tak, wiem, niestety nikt z nas nie wiedzial ze tak to sie skonczy.

    > § 4. Kopię świadectwa pracy przechowuje się w aktach osobowych pracownika; w
    > uzasadnionych przypadkach pracodawca wydaje odpis tego świadectwa
    > pracownikowi albo osobie, o której mowa w § 2 ust. 1 i w § 3.

    Czyli po prostu zarzadac wydania kopii? (odpisu).

  • 10. Data: 2002-06-07 13:23:49
    Od: Marcin Nowakowski <m...@i...pl>

    Stanisław Pikul wrote:
    > Powtarzam jeszcze raz - nie może pod żadnym pozorem.

    Bledem bylo podpisanie przeze mnie faktu odbioru oryginalu, po
    dzisiejszej rozmowie stwierdzili ze otrzymalem je, co potwierdzilem
    podpisem, a jako odpis mam potraktowac ksero (LoL). Mam nadzieje ze
    odpis, to odpis (czyli ponowne jego wypisanie), a nie kserowanie tego...