  • 1. Data: 2007-09-06 06:56:13
    Temat: prawa i obowiazki współwłaścicieli placu
    Od: m...@o...eu

    witam! potrzebuję porady w następującej kwestii- zamieszkuję w budynku
    w którym wyodrębniono trzy lokale,dwa z nich zajmuja jedni
    wlasciciele,trzeci nalezy do mnie(ksiega wieczysta).Posiadam również
    część placu, ale sąd nie wyznaczył w którym miejscu,gdyż wg.opinii
    biegłego konstrukcja budynku i jego rozwiązania funkcjonalne nie
    pozwalajana fizyczny podział na dwie czywięcej nieruchomości,nie jest
    mozliwe poprowadzenie pionowej płaszczyznyod gruntu po dach tak by
    powstały niezależne nieruchomości budynkowe.(Wielkość placu - 1384)jak
    zmusić innych do prac porządkowych na terenie posesji i wokół niej?

  • 2. Data: 2007-09-06 09:26:25
    Temat: Re: prawa i obowiazki współwłaścicieli placu
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik <m...@o...eu> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    witam!

    masz kilka możliwości;
    ogólny obowiązek każdego współwłaściciela do współdziałania w zarządzie
    rzeczą wspólną, czym niewątpliwie jest także dbanie o porządek, wynika z
    art. 200 kc;
    do tego obowiązku można zmusić pozostałych, wykorzystując przepis
    art.203kc - każdy ze współwłaścicieli może wystapic do sądu o wyznaczenie
    zarządcy, jeżeli nie można uzyskac zgody większości współwłaścicieli w
    istotnych sprawach dotyczących zwykłego zarządu albo jeżeli większość
    współwłaścicieli narusza zasady prawidłowego zarządu lub krzywdzi
    mniejszość - tu zapewne nie dbanie o porządek na rzeczy wspólnej można
    traktować jako naruszenie zasad prawidłowego zarządu rzeczą wspólną - sąd
    wtedy może powołać zarządcę w osobie np. ciebie i za to pozostali mają
    obowiązek ci płacić stosowne do wykonanej pracy wynagrodzenie - art.205kc;
    najlepiej jest zawrzeć umowę o ustanowieniu zarządcy samodzielnie wspólnie z
    pozostałymi współwłaścicielami, i ustalenie wynagrodzenie za taka pracę, ale
    nie wiem czy praktycznie jest to możliwe w twojej sytuacji; zawsze można
    spróbować, a jeśli nie wyjdzie, będzie to dodatkowy argument by wystapić z
    wnioskiem do sądu w trybie art.203kc (postępowanie nieprocesowe);
    pozostaja jeszcze odrębne przepisy porządkowe ustalane przez władze gminy w
    trybie uchwały - musisz udac się w tym celu do UM w swej miejscowości i
    sprawdzić, czy w tym zakresie są jakieś uchwały i czy wprowadzają dla
    właścicieli posesji jakieś szczególne obowiązki w zakresie utrzymania
    porządku i czystości na posesjach

    pzdr

  • 3. Data: 2007-09-06 11:19:34
    Od: m...@o...eu

    On 6 Wrz, 11:26, "Krzysiek" <k...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > sprawdzić, czy w tym zakresie są jakieś uchwały i czy wprowadzają dla
    > właścicieli posesji jakieś szczególne obowiązki w zakresie utrzymania

    dziekuje, bardzo mi te informacje pomogły,jestem wdzieczna-pozdrawiam!