  • 1. Data: 2004-03-11 21:48:18
    Temat: prawa autorskie - teksty piosenek (skomplikowane)
    Od: <a...@w...pl>

    Witam
    Jestem wlascicielem serwisu gitarowego gdzie mam teksty piosenek i akordy do
    nich ktore przesylaja ludzie deklarujac ze sami je opracowali.
    Polskie Stowarzyszenie Wydawcow Muzycznych nakazalo zaprzestania publikacji
    tekstow piosenek jako naruszenie praw autorskich, sa przedstawicielami na
    terenie Polski wydawcow muzycznych.

    1) czy publikujac teksty z notatka ze opracowal je nasz uzytkownik jest
    zlamaniem prawa?
    2) czy umieszczenie notatki ze zamieszczono jedynie w celach edukacyjnych i
    zespoly sa wlascicielami praw autorskich wystarczy?
    3) serwer www jest w Niemczech, czy to podlega ich jurysdykcji, fakture za
    hosting dostalem od polskiej firmy na moje dane w Polsce gdzie mieszkam
    4) pobieram oplate SMS za transfer , od ilosci sciaganych opracowan, czy to
    moze byc traktowan ejako pobieranie oplaty za opracowania - umiescilem
    wyrazna notatke ze to oplata za transfer, sciaganie m.in programow,
    opracowan, tekstow
    5) jaka jest porcedura prawna , od czego stowarzyszenie zaczyna postepowanie
    egzekucyjne?

    thx
    akulik

  • 2. Data: 2004-03-12 01:31:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c2qmva$o46$1@atlantis.news.tpi.pl>, <a...@w...pl> wrote:
    > Jestem wlascicielem serwisu gitarowego gdzie mam teksty piosenek i akordy do
    > nich ktore przesylaja ludzie deklarujac ze sami je opracowali.

    Juz tu w tej sprawie jakby monitowano :)

    > 1) czy publikujac teksty z notatka ze opracowal je nasz uzytkownik jest
    > zlamaniem prawa?

    Zależy. Może być. Podasz więcej konkretów będzie konkretniejsza odpowiedź.
    Lub jeśli wolisz - nie będzie w znikomej ilości sytuacji: np. jak ten
    użytkownik nadeśle opracowanie własnego utworu a nie cudzego, no chyba że
    ma prawo do rozpowszechniania tego cudzego.

    > 2) czy umieszczenie notatki ze zamieszczono jedynie w celach edukacyjnych i
    > zespoly sa wlascicielami praw autorskich wystarczy?

    W ogólnym przypadku nie. W szczególnym - patrz p.1

    > 3) serwer www jest w Niemczech, czy to podlega ich jurysdykcji, fakture za
    > hosting dostalem od polskiej firmy na moje dane w Polsce gdzie mieszkam

    Serwer www czy dns?

> [...]
    > moze byc traktowan ejako pobieranie oplaty za opracowania - umiescilem
    > wyrazna notatke ze to oplata za transfer, sciaganie m.in programow,

    Może byc to MZ traktowane jako zyski z działalności zabronionej przez PA

    > 5) jaka jest porcedura prawna , od czego stowarzyszenie zaczyna postepowanie
    > egzekucyjne?

    Do egzekucyjnego to jeszcze daleko i na pewno nie rozpoczyna
    stowarzyszenie. Stowarzyszenie może w imieniu właścicieli praw autorskich
    złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa (to tak na początek).

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-03-12 11:56:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > 1) czy publikujac teksty z notatka ze opracowal je nasz uzytkownik jest
    > zlamaniem prawa?

    Musisz mieć prawa autorskie do tego wszystkiego. Rozumiem, ze opracowanie
    polega na dopisaniu chwytów. Więc do tego się nie mogą doczepić, jeśli nie
    reprezentują twórcy. Zostają teksty piosenek, które tez mają autorów.
    Reprezentuje ich ZAiKS. Skontaktuj się z ich przedstawicielem (mają na
    terenie całego kraju) i zapytaj, na jakich warunkach by wyrazili zgodę na
    publikację tekstów. Podejrzewam, ze w wypadku niekomercyjnego serwisu może
    to być za darmo, albo przysłowiową złotówkę.

    > 2) czy umieszczenie notatki ze zamieszczono jedynie w celach
    edukacyjnych i
    > zespoly sa wlascicielami praw autorskich wystarczy?

    Nie wystarczy.

    > 3) serwer www jest w Niemczech, czy to podlega ich jurysdykcji, fakture
    za
    > hosting dostalem od polskiej firmy na moje dane w Polsce gdzie mieszkam

    Podejrzewam, że w tym wypadku ma zastosowanie prawo autorskie niemieckie.
    Ale tego prawa nie znam.

> [...]
    > moze byc traktowan ejako pobieranie oplaty za opracowania - umiescilem
    > wyrazna notatke ze to oplata za transfer, sciaganie m.in programow,

    To w takim razie jest to komercyjny serwis. Nie ważne co tam napisałeś.
    Musisz mieć udokumentowane prawa do wszystkiego, co sprzedajesz. Tutaj już
    nie oczekuj żadnej pobłażliwości ze strony sądów. No i skoro pobierasz
    opłatę w Polsce, to stosuje się w tym zakresie prawo polskie niezależnie
    od tego, gdzie leży serwer. A zatem musisz zgłosić działalność gospodarczą
    i wykupić te prawa.

    > 5) jaka jest porcedura prawna , od czego stowarzyszenie zaczyna
    postepowanie
    > egzekucyjne?

    Zawiadomienie może złożyć ktokolwiek i nawet ma taki społeczny obowiązek.
    Ale przestępstwo to jest wnioskowe, więc wymaga wniosku od osoby
    uprawnionej. Osobą uprawnioną w tym wypadku będzie albo sam autor, albo
    ktokolwiek, kto jest przez niego upoważniony. Sztandarowymi organizacjami
    zbiorowego zarządzania prawami autorskimi są ZPAV, ZAiKS, STOART. O
    Polskim Stowarzyszeniu Wydawców Muzycznych nie słyszałem i nie umiem
    powiedzieć jaki jest ich status prawny i kogo reprezentują. Ale nawet jak
    nie mają uprawnień, to mogą się zwrócić choćby do ZAiKS-u i już wówczas
    nie ma uproś.