  • 1. Data: 2005-01-10 19:34:10
    Temat: [prawa autorskie] Przytaczanie cudzych artykułów i tekstów literackich na stronie WWW
    Od: "EERIE" <e...@g...pl>

    Mam taki problem. Chciałbym na własnej stronie internetowej przytoczyć cudze
    teksty. Czy, aby było to zgodne z prawem, musze mieć zgodę autora bądź
    wystarczający jest odnośnik do zasobu, gdzie dostępny jest tekst źródłowy?
    Czy dozwolone jest cytowanie części takiego tekstu bez zgody autora? Jeśli
    jest, czy są jakieś wytyczne, które określają rozmiar takiego cytatu? Pod
    adresem URL
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19940240083 znalazłem
    tekst ustawy. Jest jednak dość rozwlekły i trudno jest mi z niej coś
    konkretnego wywnioskować...

    Ps.: Czy prawo - w tej materii - różni się stanowczo - od polskiego - w
    innych krajach (np. USA) bądź ma charakter uniwersalny?

  • 2. Data: 2005-01-10 20:43:49
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    z tego co wiem:

    a) cytowac mozesz bez zgody, ale cytat, to gora kilka zdan
    b) mozesz omawiac artykuly, czyli piszesz swoj tekst ale z odwolaniami do
    zrodla (czyli wracamy i tak do punktu a)
    c) mozesz tez przedrukowywac cale artykuly z podaniem zrodla i danych
    autora, ale tylko jesli dotycza aktualnych tematow spolecznych i
    gospodarczych (ustawa o tym mowi w jakims punkcie ale nie chce mi sie
    szukac) - pojecia te sa jednak dosc malo precyzyjnie okreslone i tak za
    bardzo wiadomo co mozna pod to podciagnac, bylbym ostrozny w kazdym razie (i
    nie wiem czy mimo wszystko nie wiaze sie to z koniecznoscia wyplaty
    honorarium dla posiadacza praw majatkowych do tekstu)

  • 3. Data: 2005-01-10 22:41:38
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    On 2005-01-10 21:43 :

> [...]
    >autora, ale tylko jesli dotycza aktualnych tematow spolecznych i
    >gospodarczych (ustawa o tym mowi w jakims punkcie ale nie chce mi sie

    Chętnie się dowiem, który to punkt, o ile zachciałoby Ci się poszukać
    (piszę serio).
    w.

  • 4. Data: 2005-01-10 22:53:08
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik Wojtek Szweicer napisał:

    > Chętnie się dowiem, który to punkt, o ile zachciałoby Ci się poszukać
    > (piszę serio).

    Cytat z pewnego czasopisma

    TYGODNIK działa w oparciu o przepisy art. 25, 26, 29 (zamieszczając
    także wypisy dla celów dydaktycznych) 33 i 49 ust. 2 ustawy o prawie
    autorskim i prawach pokrewnych z dn. 4 lutego 1994 r. (DzU z dn. 23
    lutego 1994 r. nr 24, poz. 83) oraz przyjęte zwyczaje edytorskie.
    Szczegóły wyjaśniamy w rozesłanym do redakcji i udostępnianym na żądanie
    liście intencyjnym. Sprostowania i odpowiedzi drukujemy jedynie po
    opublikowaniu w pismach, skąd dokonaliśmy przedruku.

    M.