  • 1. Data: 2005-01-25 21:34:53
    Temat: potracenie rowerzysty
    Od: "sebastian" <s...@g...de>

    czesc grupie,

    w grudniu zeszlego roku mialem stluczke z rowerzysta....
    w centrum miasta starszy czlowiek (okolo 60 tki) jechal rowerem
    warunki pogodowe byly dobre nie bylo sniegu ulica byla prosta a ja jechalem
    samochodem okolo 40 kmh
    wyprzedzalem rowerzyste prawidlowo odstep miedzy nami wynosil okolo 1,5
    metra kiedy nagle starszy pan zjechal w lewo i zahaczyl o moje lusterko
    boczne
    wywracajac sie uderzyl glowa w nawierzchnie
    starszy pan zmarl w szpitalu...
    cale zajscie widzial przechodzien ktory zlozyl zeznania od razu kiedy
    przyjechala policja
    niestety mimo ogloszen w lokalnych gazetach nie znalazl sie inny swiadek
    zdarzenia
    na policji nie dowiedzialem sie niczego konkretnego poza tym ze starszy pan
    zmarl na skutek obrazen glowy
    akta leza teraz u bieglego sadowego a ja dalej nie wiem jak sie to wszystko
    potoczy
    i teraz moje pytania
    czy w takiej sytuacji (ofiara smiertelna) zawsze musi odbyc sie proces ??
    jak dlugo bedzie toczyc sie postepowanie??
    kto decyduje o dalszym jego przebiegu ?
    z gory wielkie dzieki za wszelkie konstruktywne odpowiedzi
    pozdrawiam

    sebastian

  • 2. Data: 2005-01-25 21:41:30
    Temat: Re: potracenie rowerzysty
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    sebastian napisał(a):
    > czy w takiej sytuacji (ofiara smiertelna) zawsze musi odbyc sie proces ??

    nie...

    > jak dlugo bedzie toczyc sie postepowanie??

    a kto to wie...

    > kto decyduje o dalszym jego przebiegu ?

    prokurator, znaczy się teoretycznie, bo tak naprawdę to biegły

    KG

  • 3. Data: 2005-01-26 07:59:43
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    sebastian napisał(a):

    [ciach ...]

    Od razu mówię że nie jestem biegłym, ale podany przez ciebie stan faktyczny mnie nie
    przekonujue.

    Samochód jedzie zbyt szybko (około 11 m/s)- czyli rowerzystę mijasz przez około 1/5
    sekundy - by
    miajac rowerzystę w odległości 1,5 m zdążył się ten rowerzysta przemieścić o te
    połota metra - przez
    1/5 sekundy moze się przemieścić góra 1 m (jeżeli jedzie 18 km/h - a starszego
    człowieka o to bym
    nie podejrzewał.

    --
    :) Johnson

  • 4. Data: 2005-01-26 09:23:45
    Od: "Misiek[POZ]" <t...@o...pl>

    > Samochód jedzie zbyt szybko (około 11 m/s)-

    to sie zgadza 40 km/h to ok 11,11 nie uwzgledniono predkosci roweru jadacego
    w tym samym kierunku. Mozna spokojnie zalozyc, ze rower jechal ok 15 km/h
    (to nie jest wygorowana predkosc)

    >czyli rowerzystę mijasz przez około 1/5 sekundy

    Niestety nie...pomijajac roznice w predkosciach na czas mijania ma wplyw
    dlugosc pojazdow a dokladniej ich suma. Pojazd mija swoim przodem tyl rowera
    i manewr wyprzedzania trwa az tyl pojazdu minie przod bicykla. Powidzmy ze
    to byl sredniej dlugosci samochod i mial 4 m a rower mial 1,5m lacznie 5,5
    m. Roznica predkosci to 25 km/h czyli 6,9 m/s (predkosc z jaka samochod
    przemieszczal sie wzgledem rowera )
    Zatem jadac z predkoscia 40 km/h, gdy rower jechalby z predkoscia 15 km/h
    manewr wyprzedzania trwalby blisko 1 sekunde. W zwiazku z tym przy zalozonej
    predkosci rower pokonalby ok 4,16 m i moglby cakiem realnie spotkac sie z z
    samochodem jadacy z naprzeciwka o wyprzedzajacym go nie wspomne:)

> [...]
    o te połota metra - przez
    > 1/5 sekundy moze się przemieścić góra 1 m (jeżeli jedzie 18 km/h - a

    Jezdzilem kiedys z facetem jadacym rowerem 30 km/h choc ma 56 lat :)

    No no...jaki Sebastian cwany :) Zdawalo mi sie, ze na preclu ktos inny mial
    wypadek :D

    Pozdrowienia Misiek :)

  • 5. Data: 2005-01-26 09:26:37
    Od: "sebastian" <s...@w...pl>

    "Johnson" <J...@n...pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
    > przemieścić góra 1 m (jeżeli jedzie 18 km/h - a starszego człowieka o to

    (ciach)

    z matematyki zdales
    ale gdzie tutaj czynnik ludzki liczac decysekundy zapominasz o czasie
    reakcji
    nie ma na swiecie czlowieka ktory odbierze przeanalizuje i zareaguje na
    bodziec wzrokowy w 1/5 sekundy
    mysle ze sie troche zagalopowales z ta dokladnoscia
    ale dziekuje za obie odpowiedzi

    pozdrawiam
    sebastian

  • 6. Data: 2005-01-26 09:55:20
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    Misiek[POZ] napisał(a):

> [...]
    > predkosci rower pokonalby ok 4,16 m i moglby cakiem realnie spotkac sie z z
    > samochodem jadacy z naprzeciwka o wyprzedzajacym go nie wspomne:)

    Suma pojazdów tu będzie mniejsza - podobno stuknął go lusterkiem - czyli rower 1,5 m
    plus od przodu
    samochodu do lusterka około 1,2 m, razem 2,7 m. Ale to szczegół. Jak mówiłem biegłym
    nie jestem.
    Biegły na pewno rozliczy to dokładnie. Ale ja stawiam na to że to niemożliwe (takie
    moje przeczucie).

    --
    :) Johnson

  • 7. Data: 2005-01-26 10:01:59
    Od: wytnij_to <"(wytnij_to)k_s_lis_"@poczta.onet.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Samochód jedzie zbyt szybko (około 11 m/s)- czyli rowerzystę mijasz
    > przez około 1/5 sekundy - by miajac rowerzystę w odległości 1,5 m
    samochod 40, rowerzysta 20 (spokojnie - piechur ok. 6km/h), czyli
    pretkosc wzgledna =20 km/h, co metrach daje 5.5 m/s, samochod ma ok. 2-
    3 m, czyli mijanie trwa 0.5s. Czlowiek na rowerze przejedzie rowniez ok.
    2-3 m.
    IMHO takie zdarzenie jest mozliwe.
    pozdr. lisu

  • 8. Data: 2005-01-26 11:13:48
    Od: maHo <m...@p...net>

    wytnij_to wrote:

> [...]
    > pretkosc wzgledna =20 km/h, co metrach daje 5.5 m/s, samochod ma ok. 2-
    > 3 m, czyli mijanie trwa 0.5s. Czlowiek na rowerze przejedzie rowniez ok.

    poza tym w przypadku gwałtownego i "głębokiego" skrętu (a wg. opisu tak
    było) przednie koło przemieszcza się o wiele więcej niż tylne. Im
    głębszy skręt, tym bardziej środek obrotu jest zbliżony do punktu styku
    koła tylnego z podłożem. W niemożliwym do osiągnięcia przypadku skrajnym
    (koło z ramą roweru ma 90 stopni) punkt obrotu tam się znajduje.

    Rower ma więcej niż 1.50m długości, więc nietrudno jest zahaczyć o
    samochód.

    Poza tym człowiek przy skręcie pochyla się nieco w stronę skręcania co
    dodatkowo "zbliżyło" go do samochodu o który wg. przedpiścy zahaczył.

    pozdrav

    maHo

  • 9. Data: 2005-01-26 12:13:52
    Od: "Misiek[POZ]" <t...@o...pl>

> [...]
    > reakcji
    > nie ma na swiecie czlowieka ktory odbierze przeanalizuje i zareaguje na

    No akurat przecietny Kowalski reaguje na bodziec z wyborem i reakcja w
    czasie ok 0,25 sek. Przy dobrym dniu lub osobniku bardziej sprawnym od
    Kowalskiego 0,20 nie jest bariera nie do pokonania.

  • 10. Data: 2005-01-26 12:16:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Johnson wrote:

> [...]
    > sekundy moze się przemieścić góra 1 m (jeżeli jedzie 18 km/h - a
    > starszego człowieka o to bym nie podejrzewał.

    Za dużo szkolnej fizyki, za mało wyobraźni...

    Jednoślady, nawet jadące powoli, mogą dość gwałtownie zacząć 'odstawać'
    na boki od dotychczasowego toru jazdy (pamiętaj, że jednoślad się
    pochyla przy manewrach). Do dodaj tego czas reakcji na zmianę toru jazdy
    (mogła się ona zacząć nieco wcześniej), dopisz do tego niedokładności w
    ocenie odległości (np. jeden metr zamiast 1.5 m) i IMHO wychodzi
    zdarzenie całkiem możliwe, choć tylko w dość pechowych okolicznościach.