  • 1. Data: 2002-12-15 09:40:51
    Temat: postepowanie spadkowe
    Od: "Krzysztof Sikora" <s...@d...agh.edu.NO_SPAM.pl>

    Dzien dobry !

    Sprawa wyglada nastepujaco: zmarl moj tata, zlozony do sadu zostal wniosek
    (teraz juz nie wiem jaki, ale chyba o nabycie praw do spadku) i we wtorek
    bedzie rozprawa (tak na marginesie - to jest rozprawa czy jakies posiedzenie
    ?). Spadkobiercow jest czworo - moja mama, ja i 2 moich braci (jeden
    niepelnoletni). Spadek obejmuje gospodarstow rolne, budynki mieszkalne i
    gospodarcze, samochody.

    Najbardziej zalezy nam na szybkim zalatwieniu calej sprawy - czyli
    wtorkowego posiedzenia w sadzie oraz zrzekniecia sie spadku na rzecz mamy.

    Pytania sa nastepujace:
    1. Czy obecnosc w sadzie jest obowiazkowa dla wszystkich objetych spadkiem ?
    Z wezwania wynika, ze nie, ale kodeks mowi, ze kazdy kto dostal cos w spadku
    musi sie wypowiedziec w tej kwestii - czy przyjmuje spadek czy nie. Jesli
    brat (ten pelnoletni) nie pojawi sie w sadzie, to czy cala rozprawa zakonczy
    sie, czy zostanie odroczona ?

    2. Jak sie zachowac - przyjac spadek a pozniej go przepisac notarialnie, czy
    moze nie przyjmowac go w sadzie ? CHodzi o to, zeby sprawe zalatwic jak
    najszybciej.

    3. Jesli odrzucimy (my, to znaczy rodzenstwo) spadek czy zostanie on w
    calosci przyznany mamie ?

    4. Jesli zostanie przyznany w calosci mami - moze to byc niekorzystne
    finansowo. Tzn. - kwota wolna od podatku spadkowego obejmie tylko ja. Moze
    wiec lepiej zeby kazdy przyjal spadek, a potem przepisac go notarialnie -
    ale czy da sie to szubciutko zalatwic ? I czy koszty zwiazane z ta operacja
    nie beda podobne jak podatek w przypadku przyjecia calosci spadku przez mame
    ?

    5. Kto wypowiada sie w imieniu niepelnoletniego brata ?

    Serdeczne dzieki za wszelkie wskazowki. Mam nadzieje, ze nie przegialem z
    liczba pytan ;-)

    Pozdrawiam wszystkich, ktorzy angazuja sie na forum pomagajac tym
    "niezorientowanym".

    --

    Krzysztof Sikora
    GG: 2311569

    Grzeczni chłopcy idą do nieba, niegrzeczni idą tam, gdzie chcą...