  • 1. Data: 2003-10-10 06:59:59
    Temat: podział nieruchomości
    Od: "GHospod" <g...@p...edu.pl>

    Takie ciekawe pytanko. Czy możliwy jest fizyczny podział nieruchomości po
    między byłych małżonków jeżeli nie ma możliwości dokonania tego podziału ś
    cianą pionową? Po rozwodzie sąd nie dokonał podziału majątku wspólnego ani
    nie określił sposobu korzystania ze wspólnego dom.

  • 2. Data: 2003-10-10 08:09:21
    Temat: Re: podział nieruchomości
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "GHospod" <g...@p...edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > cianą pionową? Po rozwodzie sąd nie dokonał podziału majątku wspólnego ani
    > nie określił sposobu korzystania ze wspólnego dom.

    Dział majątku jest zasadniczo niezależny od orzeczenia rozwodu -
    przeprowadza się go notarialnie albo w Sadzie Rejonowym (jak jest spór to
    trwa to latami). A co do dzielenia fizycznego - to troche nie tak. Sąd może
    podzielić prawnie, wskazując co jest czyje - i czy na wyłączną własność czy
    na współwłasność. Dzielenie domu przez "podzial fizyczny" mozliwe jest tylko
    wówczas, gdy ustanawia się przy tym odrębną własnośc lokali - a to wymaga
    stworzenia trwałych przegród konstrukcyjnych, osobnych wejść itd.
    Niekoniecznie trzeba dzielić w pionie - można podzielić na piętra - o ile
    stropy mają dostateczną izolacyjność i gdy mozna zrobić osobne wejscia
    (zewnętrzne schody itp).

    Aha, i jeszcze jeżeli jest poważny konflikt pomiędzy bylłymi małżonkami to
    Sąd nie podzieli fizycznie tylko da cały jednemu i każe spłacić drugiego.

  • 3. Data: 2003-10-10 09:40:28
    Temat: Odp: podział nieruchomości
    Od: "GHospod" <g...@p...edu.pl>

> [...]
    > Niekoniecznie trzeba dzielić w pionie - można podzielić na piętra - o ile
    > stropy mają dostateczną izolacyjność i gdy mozna zrobić osobne wejscia

    To mnie akurat cieszy ze można w taki sposób podzielic bo jest to możliwe,
    byłem tylko ciekaw czy musi to być ściana pionowa bo gdzieś to wyczytałem
    nie pamiętam tylko gdzie :-)) związne to było z gruntami superficies solo
    cedit i ich podziałem

    Aha, i jeszcze jeżeli jest poważny konflikt pomiędzy bylłymi małżonkami to
    > Sąd nie podzieli fizycznie tylko da cały jednemu i każe spłacić drugiego.

    A co do spłaty to bym się nie zgodził czytałem postanowienie SN które brzmi
    " Konflikt osobisty istniejący między współwłaścicielami budynku
    mieszkalnego nie stanowi samodzielnej przesłanki uzasadniającej odmowę
    zniesienia współwłasności przez ustanowienie odrębnej własności lokali z
    powołaniem się na społeczno-gospodarcze przeznaczenie rzeczy (art. 211 KC)."
    Tym bardziej ze spłata w tym konkretnym przypadku była by raczej niemożliwa
    z wiadomych względów (finansowych)

  • 4. Data: 2003-10-10 12:11:46
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

> [...]
    KC)."
    > Tym bardziej ze spłata w tym konkretnym przypadku była by raczej

    Owsze, ale jest też orzeczenie SN które mówi dokładnie coś przeciwnego - że
    istniejący ostry komflikt przemawia przeciwko dokonaniu podziału fizycznego
    pzez ustalenie odrębnej własności lokali. Na pewno takie jest bo niedawno
    pisałem uzasadnienie do postanowienia odmownego właśnie z powołaniem sie na
    istniejacy konflikt miedzy w tym przypadku spadkobiercami. Ale tam to już
    naprawdę był nie tyle konflikt co wręcz nisko latające siekiery

  • 5. Data: 2003-10-11 05:57:49
    Temat: Re: Odp: podział nieruchomości
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Oct 2003, GHospod wrote:
    [...do Rodrig von Falkenstein <r...@g...pl>...]
> [...]
    >+ nie pamiętam tylko gdzie :-)) związne to było z gruntami superficies solo

    IMHO - chodzi o dwie różne sprawy:
    - podział nieruchomości (rzeczywiście, "ten kogo jest grunt"),
    a ten możliwy jest IMHO raczej tylko w szczególnych przypadkach
    (ja wiem, szczelina dylatacyjna ? może i to mało) - tak, aby "nowe
    nieruchomości" nie wpływały znacząco na siebie)
    - wydzielenie lokali.

    Tak dla porządku: po wydzieleniu lokali pole do "popisu" w zakresie
    konfliktów i tak jest nadal spore :> - a tu dach, a tam rura, pomijając
    kwestię samej (niepodzielonej) działki - "a ja tu płota nie chcę
    widzieć"...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-10-11 07:27:02
    Od: "GHospod" <g...@p...edu.pl>

> [...]
    > istniejacy konflikt miedzy w tym przypadku spadkobiercami. Ale tam to już
    > naprawdę był nie tyle konflikt co wręcz nisko latające siekiery

    Zgadzam się z tobą że takie orzeczenie tez jest ale istnieje też takie które
    niejako uchyla wcześniejszy pogląd SN co do tej kwesti mogę Ci przytoczyć
    zdanie z tego postanowienia a jak chcesz to prześle ci całe to postanowienie
    i może wtedy podyskutujemy ?

    III CKN 1283/00
    "Powracając na grunt sprawy, w której wniesiono rozpoznawaną kasację, należy
    także zakwestionować wywód Sądu Okręgowego prowadzący do wniosku, że znies
    ienie współwłasności przez przyznanie całej nieruchomości jednemu współwła
    ścicielowi rozwiąże problem ewentualnych nieporozumień w zakresie zarządu
    nieruchomością wspólną. Temu twierdzeniu trzeba odmówić racji, gdyż - wbrew
    sugestii Sądu - podział fizyczny zdecydowanie ograniczy częstotliwość kont
    aktów i uciążliwości dotychczasowej "bezpodziałowej" wspólnej egzystencji
    byłych małżonków, a ewentualne spory w wypadku przyznania nieruchomości je
    dnej ze stron i spłat drugiej mogą przenieść się na grunt stosunków wierzy
    ciel-dłużnik."