  • 1. Data: 2007-03-18 14:10:07
    Temat: [ podwyzka czynszu ]
    Od: "Mateusz Rutkowski" <m...@g...com>

    Witam,

    prowadze dzialanosc gospodarcza w wynajmowanym lokalu ( mieszkaniu ).
    Od 3 lat rezydujemy w tym samym miejscu i wspolpraca z wlascicielem
    ukladala sie bez wiekszych problemow.

    Nagle otrzymalismy pismo o podwyzce czynszu o ponad 20%. W umowie
    najmu nie ma zadnych regulacji stanowiacych o tej cenie.

    W zwiazku z tym pytanie: czy wlasciciel moze w dowolnym momencie
    podniesc cene czynszu wg. wlasnego uznania?

    Dzieki za czas i uwage,
    Matt

  • 2. Data: 2007-03-18 14:17:24
    Temat: Re: [ podwyzka czynszu ]
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Mateusz Rutkowski napisał(a):

    > W zwiazku z tym pytanie: czy wlasciciel moze w dowolnym momencie
    > podniesc cene czynszu wg. wlasnego uznania?

    Zapewne nie może.
    A co mówi umowa najmu? To umowa na czas określony?

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 3. Data: 2007-03-18 17:44:32
    Od: o`rety <o`rety@pl.pl>

    Użytkownik Mateusz Rutkowski napisał:
> [...]
    >
    > W zwiazku z tym pytanie: czy wlasciciel moze w dowolnym momencie
    > podniesc cene czynszu wg. wlasnego uznania?

    a co masz w umowie na ten temat?

  • 4. Data: 2007-03-18 21:17:33
    Od: "Mateusz Rutkowski" <m...@g...com>

    Witam,

    w umowie zawarlismy tylko podstawowe klauzule dotyczace uzytkowania
    mieszkania i oplat z tym zwiazanych. Nie ma natomiast mowy o
    ograniczeniach rewaloryzacji czynszu.

    Koledzy z sasiadnich firm maja w umowie klauzule stwierdzajaca, ze
    czynsz moze byc rewaloryzowany o wskaznik wzrostu cen i uslug ktory
    jest publikowany przez GUS. My niestety nie zawarlisy takowej
    deklaracji w umowie, stad wlasciciel moze teoretycznie podwyzszyc
    czynsz o dowolna stawke.

    Niemniej jestem ciekaw czy istnieja regulacje prawne ograniczajace
    mozliwosc podniesienia czynszu o dowolna stawke w dowolnym momencie.

    Nie jestem specjalista w tej dziedzinie, niemniej zakladam, ze jesli
    umowa najmu miedzy nasza firma a wlascicielem nie zawiera klauzuli
    reguluajcej kiedy i o ile moze byc podniesiony czynsz, to nie istnieja
    zadne ograniczenia.

    Pozdrawiam,
    Matt

  • 5. Data: 2007-03-19 20:02:30
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Mateusz Rutkowski wrote:
    > w umowie zawarlismy tylko podstawowe klauzule dotyczace uzytkowania
    > mieszkania i oplat z tym zwiazanych. Nie ma natomiast mowy o
    > ograniczeniach rewaloryzacji czynszu.

    "Ograniczeniach" czy "prawie do"?

> [...]
    > umowa najmu miedzy nasza firma a wlascicielem nie zawiera klauzuli
    > reguluajcej kiedy i o ile moze byc podniesiony czynsz, to nie istnieja

    Przeprowadź eksperyment myślowy: wysłałeś do właściciela nieruchomości
    pismo informujące go o obniżce czynszu o 30%. Czym się, w myśl Twojej
    umowy, różni takie pismo od podwyżki przez właściciela?

    Odp: niczym. Nie można jednostronnie zmienić warunków umowy. Można co
    najwyżej wypowiedzieć dotychczasowe warunki umowy (z zachowaniem
    wszelkich terminów) i zaoferować nowe.