  • 1. Data: 2002-10-15 16:16:49
    Temat: podatek od spadków i darowizn
    Od: Piotr Sinda <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Znajomy otrzymal w spadku po rodzicach nieruchomosc. Oczywiscie od tego
    ma zaplacic podatek jak w temacie. Z tego co mi wiadomo w gminie do
    ktorej nalezy nieruchomosc podatek wyniesie 16% wartosci nieruchomosci.
    Oczywscie spadkobierca nie ma obecnie takiej gotowki. Wobec tego
    rozlozenie na raty tej platnosci wynosi dodatkowe 40% od tych 16% ktore sa do
    zaplacenia.

    I teraz pytanie. Czyta kwote mozna sobie odliczyc od podatku dochodowego?
    Zaznaczam ze spadkobierca nie jest platnikiem VAT. Jezeli tak to na
    jakiej podstawie?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2002-10-16 20:19:33
    Temat: Re: podatek od spadków i darowizn
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Piotr Sinda" <s...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    >
    > I teraz pytanie. Czyta kwote mozna sobie odliczyc od podatku dochodowego?
    > Zaznaczam ze spadkobierca nie jest platnikiem VAT. Jezeli tak to na

    Mialam nadzieje, ze ktos kompetentny ci odpowie. Ale skoro nie, to napisze,
    iz z tego co mi wiadomo bezposrednio podatku tego nie mozna zaliczyc w
    koszty uzyskania dochodu. Jest chyba jednak jakas mozliwosc doliczenia tego
    do wartosci srodka trwalego i wprowadzanie w koszty jako amortyzacje.
    Szczególy powinien znac dobry ksiegowy.

    Pozdrawiam i licze na jakis bardziej szczególowy glos

    Elzbieta

  • 3. Data: 2002-10-17 12:13:39
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > ma zaplacic podatek jak w temacie. Z tego co mi wiadomo w gminie do
    > ktorej nalezy nieruchomosc podatek wyniesie 16% wartosci nieruchomosci.

    Gminy nie mają uprawnienia do samodzielnego ustalania stawek w pod. od spadków i
    darowizn. Stawki te wynikają z ww. ustawy. Jeżeli znajomy otrzymał spadek po
    rodzicach, bedzi należeć do Iszej grupy podatkowej (art. 14 UoPSD) i trzeba
    zastosowac skale podatkową z art. 15 ww. ustawy.

    > I teraz pytanie. Czyta kwote mozna sobie odliczyc od podatku dochodowego?

    Nie można. Art. 23 pkt 12 ustawy o pod. dochodowym od osób fizycznych.