    From: h...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: pirackie programy, wizyta policji i syn-kretyn
    Date: 28 Apr 2003 19:22:39 +0200

    Dzien dobry

    Pisze na grupe okazjonalnie, ale mam bardzo wana sprawe:
    Domyslam sie, ze sprawa byla juz walkowana wielokrotnie, ale mam takie pytanie:
    czy kupno i posiadanie pirackiego programu jest karalne?

    sprawa wyglada tak: dzis okazalo sie, ze moj wspanialy syn bez mojej wiedzy
    ponad rok temu zamowil przez net jakis piracki program (wiem, ze zle zrobil,
    generalnie nie ma u nas w domu piratow itp, ale to osobny temat jakie bedziemy
    wyciagac z tego konsekwencje miedzy nami)
    teraz jak ochlanalem to sie martwie o ta moja madra "pocieche":

    dzis odwiedzila nas policja z "postanowieniem o zadaniu wydania rzeczy i
    przeszukania" skierowanym do syna jako swiadka
    w tym postanowieniu bylo ze jest prowadzone postepowanie przeciwko X o
    kopiowanie i rozpowrzechnianie plyt i ze ustalono w wyniku dochodzenia ze syn
    jakies programy od X kupil (jakie - nie ma napisane, tylko ogolnie)
    policjanici pokazali kwitek z poczty z danymi syna, na nim ze zawartosc: Cd,
    pobranie x zlotych i zarzadali wydania plyt (i innych nielegalnych rzeczy)

    troche sie wystraszylem tym wszystkim i zdenerwowalem, w koncu nie codziennie
    wpada polcja do domu normalnym ludziom z jakimis nakazami
    dalem im jedyny program piracki jaki znalazlem w jego pokoju - w zasadzie syn
    znalazl (kurs jezyka), mowiac, ze to najprawdopodobniej ten i ze innych nie ma
    (bo nie ma, choc po takiej niespodzianec, to juz sam nie wiem...)
    prawde mowiac (to okazlo sie, jak policja poszla) to chyba jednak nie ten
    program o ktory chodzilo bo syn powiedzial, ten co im dal (kurs jezyka) to
    przegral od jakiego kolegi, a przez poczte zamowil jakies gry (ale przez ponad
    rok to juz ani nie wie co, plyta gdzies zniknela albo on ja wywalil, zadnego
    kontaku do tego "sprzdawcy" nie ma... itd... raczej nie do ustalenia.
    panowie policjanci przeszukali pokoj syna (nadkolkadniej polke z CD) ale nic
    tam "podejrzanego" (piratow) nie znalezli, przejrzli jezscze biurko, szafke itp
    wzieli co im syn dal, podpisali protokol i jutro mamy isc zeznawac w
    charakterze swiadka

    i teraz pytanie: co w takiej sytuacji robic zeby moj syn jakos nie mial wiecej
    klopotow z prawem (tez sie wstraszyl i chyba sie czegos przez to nauczy), ale
    tez zeby zbytnio nie namieszac (nam i policji)? powiedziec ze to byla raczej
    inna plyta niz ta co dostali, ale jej nie ma czy przemilczec to?
    jakie groza nam ewentualnie konsekwencje? czy za samo posiadanie i kupno (do
    celow prywatnych) mozna dostac jakas kare?

    pozdrawiam
    hipek